Nikkel allergie

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en weinig recente topics met inhoud gevonden. Sinds vorig weekend heb ik TL-2 en TL-3 bereikt, ik open dit Topic dus niet om snel te scoren! Ik weet al ongeveer 30 jaar dat ik allergisch ben voor nikkel, maar heb daar eigenlijk nooit echt problemen mee gehad, ook niet met het dragen van (simpele, moderne) horloges.

Totdat ik vrijwel dagelijks een “vintage” ging dragen, uit 1987. Eerst dacht ik nog, gaat vanzelf wel over, ik denk nu echter dat ik beter een weekje geen horloge meer kan dragen.

Heeft iemand daar kennis over, waarom een horloge uit 1987 (toen ik 11 jaar was) wellicht meer nikkel in het RVS had? En vooral ook tips wat je eraan kunt doen zijn welkom! Blanke nagellak over het horloge heb ik al langs zien komen en ook haarspray.

Vooral gisteren, maar ook vandaag door de zon een kleurtje gekregen, accentueert het probleem nog beter denk ik.

Of moet ik gewoon naar een AD lopen en dat laten zien? Aangeven dat ik daarom tegen list een moderne verdien?

1 like

Titanium horloge kan misschien helpen?

2 likes

Klopt, maar vaak een RVS caseback…

Denk niet dat er vroeger meer nikkel inzat (typisch zo rond de 8-10%) bij AISI 304/316. Maar wel apart dat je hier zo heftig op reageert ivm een moderne!

2 likes

Een goede uitleg waarom RVS uit 1987 totaal anders is als modern is ook een welkom antwoord, dan draag ik een weekje, of 2, niets:)

Bund strap kan ook maar is vaak niet zo mooi

2 likes

Hmm, vervelend. Een allergie kun je ook ontwikkelen (maw niet per se iets waarmee je geboren wordt) en ik ben daar weleens “bang” voor.

Een van onze technische vintage helden zal jouw specifieke vraag beter kunnen beantwoorden, maar in het algemeen weet ik dat het nikkelgehalte sterk varieert per staalsoort. Vaak 0,25% of zo, maar er zijn ook staalsoorten met wel 25%. Nou maken ze van dat laatste soort (martensietverouderd staal) doorgaans eerder raketmotoren dan horloges maar je weet maar nooit :sweat_smile:

3 likes

AISI 316 is de legering die het meeste voorkomt bij horloges, en daar zit ruim 10% nikkel in. Dat is in sommige gevallen genoeg om een allergische reactie te veroorzaken. 904L, waar Rolex dol op schijnt te zijn, bevat ongeveer 25% nikkel.

2 likes

Ik heb dit als jonge snaak ook eens voorgehad, en daarna nooit meer. Geen idee wat er toen scheelde of waarom dat probleem zich enkel toen manifesteerde. Ik heb dat horloge (een zeer eenvoudige festina quartz) jaren ervoor en erna gedragen zonder enig probleem.

1 like

Dat verouderd staal kan soms wel 70% nikkel bevatten :see_no_evil:

3 likes

Heb tussen 2005 en februari dit jaar alles kunnen dragen, nooit last, Rolex 1987 sinds februari dir jaar en dit komt op.

Je heb zo te zien ook flink in de zon gezeten het kan ook een combinatie zijn met de warmte.

3 likes

Was dat in 1987?

Huidprobleem was al weken eerder, maar nu pas TL-levels hoger, dus een serieus topic.

1985 kennelijk.

https://www.rolex.com/about-rolex-watches/history/1971-1992#:~:text=904L%20steel&text=In%201985%2C%20Rolex%20became%20the,904L%20family%20for%20its%20cases.

2 likes

Consumentenbond: Volgens de EU-richtlijnen mogen consumenten aan niet meer dan 0,2 microgram nikkel per cm2 huid per week worden blootgesteld.

Volgens mij is die richtlijn in de jaren 90 in gegaan. Dus op zich zouden alle nieuwe horloges vanuit de EU te dragen moeten zijn. Vintage is dus zeer zeker de vraag.

Mijn vrouw durft nog steeds niet aan staal, maar gelukkig hebben we Swatch😅

4 likes

Klopt. Zweet is er schijnbaar goed in om nikkel uit RVS los te krijgen.

5 likes

Kijk dit zijn antwoorden op een forum waar ik van hou, hartelijk dank! :+1: :+1: :+1: :+1: :+1:

3 likes

Misschien zou je zoiets als Plasti-Dip kunnen gebruiken om je kastbodem van een verwijderbare coating te voorzien?

1 like

Ik denk eerst die jeuk en wondjes maar laten helen, daarna naar de AD met oude horloges en vragen, om medische redenen voor een moderne tegen list? Dit is een grapje!!!