Niveau Horloge Forum in stijgende lijn

Ik bedoel er mee dat er al 13 technische verslagen gemaakt zijn van horloges door leden van het HF DIT JAAR AL.

Dus op goed 4 maanden tijd. Dit maakt ons forum zo goed en mooi.

Aan alle leden die hieraan mee werkten , een GROTE MERCI in naam van het HF.

En nu verder werken aan het volgende verslag :grinning:

58 likes

Ik vind die verslagen veruit het leukst en meest interessant om te lezen. Daarnaast is ook de kwalitijd van sommige horlogefotoos erg hoog / zo ongeveer professioneel & maarliefst 3 HFLE 2017 initiatieven. :+1:

9 likes

Dank voor het archiveren van mijn panda-verslagje! :thumbsup:

3 likes

En weinig gezeik de laatste tijd👍

4 likes

:thumbsup:

En weinig off topic
ahum proest! :innocent: :joy:

8 likes

Goed nieuws is altijd goed!

Vandaag draag ik met trots mijn nieuwe aanwinst!

Leuk weetje over dit horloge: het uurwerk stamt uit 1969 en was destijds revolutionair omdat het het de eerste automatische chronograaf was.
Vandaar de naam:

El Primero!

Tikgetal 36000 voor een mooie zwevende seconde en extra nauwkeurigheid.

Ze hadden haar van mij ook “el bellezza” of “die HĂŒbsche” mogen noemen.

37 likes

De tandjes: die is MOOI!!

1 like

Gefeliciteerd met de aanwinst.
Met die Zenith stijgt het niveau zeker!
Wat een ontzettend mooi horloge is dat toch.

1 like

Daar kunnen Seiko en Heuer nog een aardige boom over opzetten, over dat “eerste zijn”
 :smile: 
drie merken die binnen enkele weken/maanden van elkaar met een automatische chronograaf uitkwamen.

Prachtige Zenith trouwens, de enige die echt hebzucht bij me opwekt. :thumbsup:

3 likes

Ze waren alle drie de eerste op een manier. Ik weet niet exact wie wat wanneer deed, maar de ene liet als eerste een prototype zien, de ander als eerste een echt model en de laatste bracht hem als eerste daadwerkelijk op de markt. Zo kunnen ze alle drie met een zeker recht zeggen dat ze de eerste waren.

Wat @PeterLC zei. Ik heb hier al meters over volgeschreven, over de El Terciario. .

Seiko verkocht stilletjes en zonder tam tam sinds Mei 1969 gewoon enorme aantallen 6139 horloges, maar dat terzijde. De post op WUS die dit nog het meest kernachtig verwoord staat hier:

Timeline of known facts (my comments in parenthesis):

Fall 1968 - Heuer/Breitling/Hamilton (HBH) divide 100 pre-production movements between them for casing and distribution, 40 to Heuer and Breitling, 10 to Hamilton, DD kept the remaining 10 for testing.

Jan 1969 - Zenith announce the arrival of the “El Primero” chronograph, displaying less than a half dozen samples at a press conference. (total production at this point is unknown.)

Mar 1969 - HBH announce the arrival of the Caliber 11, in a drawing, several attendees are given watches from Heuer and Breitling fitted with the caliber 11.

Mar 1969 - The earliest serial numbers of complete watches with the Seiko 6139 date to this month. (Obviously, the movements would have been produced some time earlier, probably the fall of 1968)

Apr 1969 - HBH distributes the remaining watches from the original 90 pre-production lot and the few produced since thr fall of 1968, to their biggest distributors world wide.

May 1969 - Seiko records indicate the 6139 was marketed (no further information is given about whether this means retail shops have the watches and are selling them or if it was a press announcement, nor is there any indication of volume produced. It does seem to have been distributed in Japan initially.)

Oct 1969 - Zenith delivers a batch of el Primero watches to their biggest distributors, world wide (volume unknown).

You decide “who was first”.

If “first” means having a working movement, then we’ll never know, as the date each of these companies (or groups) declared their movement working is not published.

If “first” means having a watch with said movement in someone from the public’s hand, then it’s a toss up between HBH and Seiko. HBH did give away a few watches in March 1969, and we know Seiko have some watches made and ready for sale by this time, but we are uncertain who got what first.

If you are trying to say Zenith was first because the other two aren’t really chronographs, you’re being silly

Dat alles neemt niet weg dat die El Primero’s reteknappe horloges zijn. Sexy zelfs. En dat kan ik van de Pogue niet zeggen. Die zijn, eh, koddig.

10 likes

Ha! Mooi verhaal!

Zenith el Primero! De eerste bij het publiek bekende automatische chronograaf!

(My comments: de rest is gehuil van de verliezers :joy::joy:) Dit is waar ik in geloof:

"It was in 1962 that the basics of the El Primero movement first took shape on the drawing board. The idea was simple: to create an iconic watch that would be launched in time for the centenary of the Manufacture in 1965. The idea was simple, but the technical specifications were not. It was to be the first automatic chronograph ever. "

2 likes

Lekker belangrijk. De Zenith is gewoon mooi :smile:

@Fate_Amenable_To_Change Dank voor het rijtje, ik hou van rijtjes :+1: , leuke weetjes (nu nog onthouden :wink: )

2 likes

Eerste of niet deze staat wel top3 in m’n heilige grail lijstje :slight_smile:

1 like

Het was voor het eerst in Star Trek: The Next Generation dat de iPad z’n intrede deed. Sterker nog, ze heetten ook PADD’s. Personal Access Display Devices. Dit was rond 1990, dus ruim 20 jaar voor de introductie van de daadwerkelijke iPad door Apple.

De man die de iPad (en eigenlijk de Touch-interface an sich) dus eigenlijk bedacht is Michael Okuda. Het zullen ook eens niet Japanners zijn. :slight_smile:

Maar het bedenken van een concept is geen reden om iemand de eerste te noemen. Daarom hebben wij allemaal een biografie van Steve Jobs in de boekenkast staan en weet geen sterveling wie Michael Okuda is.

3 likes

Ho ho ho Chris,

Er staat dus echt dat er in jan. 1969 een persconferentie was met minder dan 6, maar meer dan 2 producten!!

Dus het was er! Als eerste! El Primero!

Wel leuk dat er zo’n mooie discussie omheen lijkt te hangen. Dat wist ik niet, maar het draagt wel goed bij aan de mystiek!!

Als werknemer van een ICT bedrijf weet ik als geen ander hoe publieke demonstraties voor de veiligheid vaak uit smoke & mirrors bestaan, zwaar gescript en onder streng gecontroleerde omstandigheden. Daarom zegt een persconferentie met 4 demo-modellen mij minder dan een daadwerkelijke productie-run, en die lijkt de groep rond Heuer, Hamilton, Breitling en de rest te hebben gewonnen, zij het nipt.

Wat wel weer te respecteren valt: Zenith en Seiko deden het alleen, terwijl de derde groep er een conglomeraat bij nodig had waar de halve wereld in zat.

1 like

Vindt het niveau juist dalende. Totaal doorgeslagen in merken only, model only, kleur only en voorwerpen only. Om vervolgens nog verder te dalen in voorwerpen met horloge. ik laat hierdoor HF steeds vaker enkele dagen links liggen.

6 likes

Wat hebben model/merk only topics te maken met het niveau?
Als er op niveau over die merken en modellen gesproken wordt is er toch niks aan de hand?

1 like

:thinking:

4 likes