Niveau Horloge Forum in stijgende lijn

Het is langs pb dat ik van verschillende leden de vraag heb gekregen van SAMEN met andere liefhebber herstellers, meer topics te maken over techniek, om dat de vraag er is en de interesse van de leden en niet alleen van ons uitgaande.
Het is niet mijn standpunt alleen van te “zeveren” over techniek, het is op vraag van. Er wordt meer over andere onderwerpen gepost dan over horloges.

Dat is helaas wel waar.

Klopt! Maar kan dat dan niet in het off topic gedeelte? Kennelijk is die behoefte er en kan men die niet onderdrukken…

2 likes

Deze discussie is tig keer gevoerd.

Ik wil hier wel een reactie op geven. Het bijdragen van technische kennis is op zich geen probleem. Dat zou in principe iedereen kunnen. Ik heb diverse topics resp. bijdragen gezien van leden die een horloge voor een onderhoudsbeurt of kleine reparatie uit elkaar hebben gehaald en weer in elkaar hebben gezet. Daar waren o.a. leden bij die niet de hier bedoelde technische kennis hebben maar wel in staat waren om tot volle tevredenheid het uurwerkproject goed af te ronden. Deze verhandelingen waren ook met foto’s op de site gezet. Ik vind dat een zeer goed en mooi voorbeeld van de echte gedreven liefhebber, die haar of zijn passie wil delen met anderen. Om nu specifieke technische verhandelingen op dit forum te publiceren is volgens mij een grote stap te ver. Zelf ben ik nog niet lang lid van dit forum, maar als ik sommige topics lees waar forumleden bepaalde vragen hebben over een uurwerk, dan kan ik mij voorstellen dat die leden ook een genuanceerd en duidelijk antwoord willen hebben op hun vraag. Als ik dan de diverse onzinnige reacties lees van sommige leden, die kennelijk graag iets willen roepen maar totaal niet weten waar ze het over hebben of kennelijk grappig willen zijn met dit soort onzinnige opmerkingen, dan kan ik begrijpen dat serieuze forumleden die wel de kennis in huis heeft niet zit te wachten om technische verhandeling op dit forum te publiceren. Ik heb wel eens op een bepaalde vraag een antwoord gegeven, de reacties op mijn antwoord was nu niet direct positief, sommige zelfs uitermate dom, uit die reacties moest ik opmaken dat die personen niet alleen de kennis miste maar ook onzinnige uitlatingen roeptoeterden, conclusie, ik geeft dus geen adviezen resp. technische antwoorden meer. Overigens is er heel veel te vinden op internet en volgens mij niet nodig om op het forum te plaatsen, De topics zoals het demonteren, monteren, schoonmaken en kleine reparaties verrichten en aparte systemen en eventuele diverse toepassingen die door de diverse fabrikanten worden gemaakt zijn al uitstekend om op dit forum door te geven. Veel leden hebben een passie voor uurwerken en willen dan ook een leuk en prettige contact hebben middels dit forum, veel leden zijn niet direct geïnteresseerd in het lezen van gecompliceerde technische verhandelingen. Maar willen wel graag de topics zien die er al zijn zoals ik hiervoor heb beschreven. Ik zag onlangs een topic voorbij komen van een lid die een snek uurwerk uit elkaar heeft gehaald met de foto’s erbij, dat is een volgens mij een leuk stukje om te publiceren, nu afwachten hoe het verder gaat, mijn ervaring is dat bij dit soort uurwerken een tap van de balans as stuk is, of een tap gebroken van een tandwiel of dat de platine is ingesleten bij het tapgat van de veerton of het conische aandrijfwiel, heel vaak is de snek (aandrijfketting) stuk, gebroken of de haakjes zijn eraf of gebroken, dat soort reparaties bedoel ik nu, deze reparatie acties zijn bijvoorbeeld ook leuk om te zien op dit forum. Het repareren van een snek is op zich al een hele belevenis, denk eens in, een schakel, die identiek is aan een fietsketting, is gebroken en moet weer aan elkaar worden gemaakt, bijvoorbeeld een schakel van 2,5 mm. in lengte waar een sluitpin doorheen moet die een pasmaat heeft van 0,4 mm. tot 0,8 mm. dik en mogelijk 0,8 mm. lang, welnu de horlogemakers uit die tijd hadden nog niet die gereedschappen die er momenteel in omloop zijn, ook geen elektrische verlichting maar kaarsen, maar waren wel in staat om een dergelijke reparatie uit te voeren. Ik denk dat het leuker is voor de meeste forumleden om dit soort reparatie acties te zien op het forum. Dit is natuurlijk ook het geval voor polshorloges, ook daar zijn zo veel diverse toepassingen en reparatie technieken voor nodig. Als afsluiting kan ik aangeven dat ik een gepassioneerde verzamelaar ben van horloges en aparte uurwerken, restaureer vintage uurwerken met name bepaalde merken en horloge uitvoeringen, daarbij wel een technische opleiding heb en ook nog een horlogemaker ben. Ik ben echter niet iemand die nu graag allerlei technische verhandeling op dit forum wil publiceren. Wel zou ik als er voldoende belangstelling voor is, vrijblijvend een horloge uurwerk service clinic willen geven, met name voor die leden die niet direct de technische kennis hebben maar wel graag zelf eens een uurwerk uit elkaar wil halen de onderdelen schoonmaken en het geheel weer in elkaar zetten resp. monteren.

2 likes

Heb je ook een samenvatting toevallig? :wink:

Nee flauwekul!
Je hebt absoluut gelijk, iedereen zou wel iets kunnen doen.
Maar dan is de vraag; heeft iedereen daar wel zin in? Of tijd voor?

Iedereen geniet op zijn/haar eigen manier van de horlogeliefhebberij met een voor hem/haar passend budget.

Het punt wat ik wilde maken was absoluut niet aanvallend bedoeld, maar meer een “eye opener” om soms bepaalde zaken van meerdere perspectieven te bekijken.

1 like

Okay, dat wist ik niet. Ben wel nog steeds benieuwd naar de overwegingen. Ik zal eens terugzoeken…

Waarom helaas @marijn?

Jij wordt toch ook niet door je vrienden gedwongen over maar 1 onderwerp te praten? Zij en jij hebben toch ook meerdere interesses?

Natuurlijk deel ik je mening dat er de laatste tijd wel erg vaak flauwe topics geopend worden als reactie op weer andere acties.

De hoofdmoot, onze gedeelde passie, horloges moeten inderdaad de rode draad hier zijn… maar ik vind dat het eenieder vrij staat om ook eventuele andere passies te delen. Zij het niet in een speciaal deel… (die helaas al een tijdje gesloten is)

En dan niet eens gesproken over de Lounge :wink:

1 like

@Freddy wuift helemaal niets weg, en de vraag na de komma (“omdat het komt…?”) is ongefundeerd suggestief.

Kwaliteitsinput is gewenst. (Eens?) Die moet van members komen. (Eens?) Member klaagt over content. (Eens?) Freddy nodigt Member uit content van kwaltieit in te brengen.
Je moet natuurlijk niet wachten met posts “van niveau” te plaatsten tot iemand anders dat ook doet.

Helemaal mee eens.

Overigens ben ik van mening dat off topic draden sterk bijdragen aan het sociale aspect van een forum (verbinden, netwerk, bonding etc etc) en daarbij versterkend werkt op de hoofdzaak: het horlogegerelateerde deel.

Gewoon even een aparte hoek voor de mensen die het niet willen lezen.

1 like

De eigenaar wil geen off-topic meer. Het is zijn forum en zijn beslissing. Misschien verandert hij ooit van mening,

1 like

Dat lijkt mij nou eens echt heel leuk. Zou dan gelijk ook mijn vader aanmelden, die vind dat ook leuk :+1:
Je hebt al twee belangstellenden :slight_smile:

1 like

Hopelijk! Maar inderdaad, zijn beslissing.

1 like

Ik word ook wel vaak verleid tot het posten van onzin, maar ik blijf graag een verschil houden tussen nu jij of andere sociale media en HF. Althans zolang er geen off topic is. Ik heb begrepen dat er een heel stel hf leden is die via een whatsapp groep en facebook heel leuk contact hebben, en onderling flipperen. Dat is ook een oplossing dan.

1 like

Dat zou in off topic horen. Maar er zijn weinig off topic onderwerpen met meer “rendement” voor dit forum dan dit.

2 likes

Hmm daar heb ik ook wel eens iets over gehoord…Dark Web ofzo? :wink:

6 likes

Begrijp me goed. Ik vind het goed dat er meer technische topics zijn. Maar onderstaande citaten gaan mij te ver.

Om dat zo te stellen en alle andere discussies als gezever af te doen vind ik denigrerend.

Dat laatste ben ik met je eens. Maar dat is iets voor de mods om eventueel wat aan te doen. Ik zie echter dat er weinig wordt ingegrepen op off-topic-discussies. Dat is een keuze van de mods. Ik kies er voor om dat op te lossen door bepaalde topics op negeren te zetten. Werkt prima, maar is wel jammer. Daarom ben ik nog altijd voor het weer opengooien van off-topic (of de lounge als je het wil beperken tot actievere leden). Dan kan daar gepraat worden over auto’s, motoren, pennen etc. Blijkbaar is daar behoefte aan. Ik weet ook dat dat niet gaat gebeuren. Maar het gevolg is wel off-topic-discussies in algemeen.

Die geruchten gaan inderdaad de ronde. Toelatingsexamen en ontgroening is echter bijna niet te doen.

5 likes

:joy:

( Sorry aan iedereen voor deze weinig inhoudelijke reactie)

2 likes

Dit is heel gemeen wat je doet @Boetje!

2 citaten op 2 verschillende personen onder elkaar plakken…

Wat overigens wel weer een geinig beeld schetst!

2 likes

We kunnen ook gewoon een groepsapp maken onder andere leden.Horloge flipperen 2.0 :laughing:
Ik ben voor :wink:.
Aangezien ik ook gek ben op flipperen :joy:.

Dus als er members zijn die dat willen pb me maar dan zet ik er een op.