Nixie tube clock

Vorig jaar was er een aankoopactie (zeer beperkte voorraad) op het forum van circuitsonline.nl

Groet,
Robert

Leuk dit topic!
Ik heb ook een nixie, al gebouwd in 2012.

Ik ben eerst een tijd op zoek geweest naar buizen, en ik heb zo te lezen erg veel geluk gehad. Ik heb elf(!) ongeteste ZM1040 buizen gekocht voor maar € 100,-… :innocent: Daarna via pvelectronics een bouwpakket gekocht, welke er bij binnenkomst zo uitzag:


Hier zie je ook 2 van de ZM1040 buizen en de bijbestelde radio-ontvanger (welke 's nachts de tijd synchroniseert).
En na een paar uurtjes solderen:

Hij doet het! Gelijk alle buizen getest, en ik heb geloof ik (5 jaar geleden…) 2 buizen waar 1 cijfer het niet van doet. Eentje zit nu op positie 1, want dat cijfer 3 het niet doet maakt niet uit op die positie :wink: Hier zijn de buizen nog oranje, en de behuizing is nog niet binnen.
Buizen van hun oranje coating ontdaan en de behuizing is binnengekomen. Zie hier het compleet geassembleerde resultaat:

En deze staat nu al 5 jaar onafgebroken de tijd weer te geven, nog nooit problemen mee gehad.
Ik heb hem 's nachts op de laagste helderheid staan en de ledjes uit. En elk uur roteert hij alle cijfers, om te zorgen dat ze niet “inbranden”.

15 likes

Mooi hoor Sebastiaan je Nixie!!!

1 like

Dank je! Het is ook echt een eye-catcher in de woonkamer, en gelukkig vindt mijn vrouw hem ook mooi :wink:

1 like

Want one!

Vind dit op internet:
http://www.nixieklok.nl

Er zijn diverse aanbieders, die ook GPS tijd modulen leveren. Dan hoef je le Nixie nooit meer gelijk te zetten.

Ik kwam net dat filmpje over het maken van de buizen tegen op Youtroep… dat kostte me weer dik een half uur… Maargoed… 't was het kijken meer dan waard…

de website www.dalibordarny.com is nog steeds in de lucht, en momenteel is er geen voorraad meer… half Februari is één en ander weer leverbaar… wie had ooit gedacht dat er meer vraag dan aanbod zou zijn voor verouderde technologie…omdat we het zo mooi vinden…

Het is http://www.daliborfarny.com/ @Arie_Kabaalstra :wink:

1 like

Hotdamn dat is niet goedkoop ook…had ik niet verwacht deze prijzen :open_mouth:

Ha! Geinig http://www.nixieklok.nl/
Kende het niet, leuk topic :slight_smile:

Edit: @daffie idd flink a/d prijs

1 like

Je hebt gelijk… 'k kan het niet meer wijzigen… maargoed… je hebt de goede link erbij gezet… ik moet zulke dingen ook gewoon kopiëren en plakken… Blont momentje… tijd voor bier…

Leuk maar veels te groot. Wie heeft de NXI watch nog gebacked op kickstarter?

Ik struikelde hierover op Youtroep… gisteren ontdekte ik dat ik vanaf mijn telefoon Youtube clips kan streamen naar mijn TV… Lollig…

Vanmiddag tijdens mijn lunch dus even dit videootje bekeken op mijn TV onder het genot van een paar boterhammen en een Kop Thee…

deze klok gebruikt “edge-lit” displays… een techniek veel gebruikt door CNC hobbyisten, Immers… je mietert een plaatje Plexi op je machine, en je graveert er een tekst of symbool in, Rijtje Leds ernaast… en :

image

Blijkbaar is dit al een vrij oude techniek… zoals ook in de clip gemeld zat een dergelijk display in de timer van de bom in de Bond film “Goldfinger”…

Ze zijn voor hobbyisten met een CNC machine kinderlijk eenvoudig te maken… een beetje electronicus fröbelt in een middagje de code en het schema wel in elkaar… en klaar is Arie…

'k ga em voorlopig nog niet bouwen… nog geen tijd voor… maar Damn!.. een leuk principe, met bijna de zelfde uiterlijke kenmerken als een Nixiebuis, maar dan met de mogelijkheid om de kleuren ook nog aan te passen… da’k em leuk vind!!

6 likes