Iedereen zal het wel kennen zeker, horloges die blijven liggen. Deze Hugex met valjoux 77 in en daterend uit de 2e helft van de jaren 40 lag hier al 4 jaar. Weggelegd o.w.v. de vele brokken in de mechaniek en dan eens het weggelegd is, 'vergeet" je zoiets nogal eens. Echter nu op het einde van de rit, komen al die brokkenprojecten weer boven drijven. Dus zullen we er maar aan beginnen.
Dit is de beginsituatie van de balans
Vanzelfsprekend zijn dan ook de rubis geraakt, flink geraakt ![]()
Niets aan te doen dan een nieuwe balans te steken en de rubis te vervangen
Ik test dan steevast de nieuwe balans onmiddellijk in het werk op hoogtespeling en zijdelingse speling
Bij de demontage meende ik ook te zien dat het anker geraakt was door ja deze slijtage aan de balans, op de een of andere manier liep dat ding dus nog toen ik hem kocht. De pijltjes wijzen naar de fout, de ankervork staat krom.
Dat zullen we dan wel zien hoe het afloopt, voor de zekerheid toch al maar een nieuw anker opgescharreld

Alles in de pot, klaar voor de kuismachine
Opbouw veer en dekplaten
Opbouw raderwerk
opbouw voorkant
Opbouw chrono gedeelte + anker. Ik heb eerst de ankervork terug recht gebogen.
Allez dan nu de balans erin en ja de plateausteen zwiert er door en de balans beweegt vrij, maar …
… ze beweegt maar voor eventjes vrij en dan blokkeert alles omdat het rechtbuigen van de ankervork gevolgen heeft voor de daaropvolgende ingrijping tussen ankerpallet en ankerrad door de gewijzigde maatvoering. De ingaande ankerpallet blokkeert nu het ankerrad, de tandjes van het ankerrad kunnen het anker niet meer passeren, ze gaan er “niet meer in” en dat doet alles blokkeren
Hier zijn 3 oplossingen voor, de ene al wat beter dan de andere:
1 Je vervangt de pallet door een kortere. Goede oplossing maar is nogal veel werk
2 Je verbuigt de begrenzerpin aan de kant van de uitgaande pallet. Geen goede oplossing, dat maakt het enkel maar moeilijker voor een volgende hersteller indien op een dag weer aan het anker en/of de ankerrad-anker-balans-ingrijping gewerkt moet worden. Ook ben ik niet zeker of die pinnen nog exact juist staan gezien de flinke verbuiging aan de ankervork. Afblijven dus
3 Je steekt een nieuw anker , deze optie is het geworden
Tussentijdse timing 1: ai ai ai prellen tot en met. Dat mag niet en moet opgelost worden
Prellen los je op door een iets zwakkere veer te steken. Natuurlijk dan moet alles terug uit mekaar. Na 20 jaar ervaring heb ik gekozen voor de shortcut, maar die pas je enkel maar toe als je weet waar je mee bezig bent, i.e. bewerk de balanstappen. Heb je geen ervaring, noch theoretische kennis, dan doe je dit niet, nooit of toch niet op een uurwerk als dit, eerst oefenen op “prulletjes” is dan de boodschap, want de kans op nog meer brokken dan voorheen vooral bij een NOS balans is een zekerheid in dat geval. Soit dan krijgen we dit:
Klein positioneel verschil, niet de moeite om verder aan te werken. De balans is in evenwicht want NOS én getest op de balanswaag. Dit kleine positionele verschil wordt veroorzaakt door al de aanwezige slijtage in de mechaniek, ja ik ben nog wel wat meer brokken tegen gekomen dan enkel balans en anker ![]()
Dan gaan we nu afwerken, wijzerplaat en wijzers erop en dat ding de kast in. We doen ook een chrono test want ook al liep het horloge min of meer, de chrono testen was er toch niet meer bij, bij de start ![]()
Nog even een nieuw glas plaatsen, het oude was nogal bekrast en deze horlogemaker is liever lui dan moe, nieuw glas is sneller dan oude glas bewerken.
En dan is dit het eindresultaat. De kroon is authentiek, dat model zit hier niet in het assortiment en dus ondanks de verdwenen chroomlaag op de voorzijde, toch terug geplaatst
Eindtiming in de 3 basisposities +1 ziet er nu zo uit
Prentjes om de pols van deze mooie Zwitser met top uurwerk
Een weer goedwerkend toppertje uit lang vervlogen tijden klaar. Op naar de volgende brokkenpiloot ![]()
!Watches we love Watches!