Ik heb een Nomos Orion Grau. Die vind ik onwaarschijnlijk prachtig.
Nu zit ik in het buitenland en hier liggen zowel een Nomos Metro Gangreserve als een Nomos Metro datum (wit) in de etalage. Via Nomos hebben deze een wachttijd van 9 maanden…
Ik ben wel erg gecharmeerd van beide…(mijn vrouw vind vooral mijn Orion mooi…)
Ik word altijd een beetje blij van jouw topics. Je neemt ons mee in de keuzemogelijkheden en je doet er ook wat mee. Althans, je schaft ook iets aan. Geen gelul, je zoekt een horloge en je koopt een horloge.
on topic; Metro datum. De gangreserve lijkt uit balans.
Nah, ik vind de Orion prachtig door z’n understated looks. Minimalistisch, dun, voor mij de ultieme dresswatch. Ik voel dit allemaal niet bij die andere 2. Vanuit mijn perspectief heb je de ultieme Nomos al.
Tom, mocht ik jou zijn, ik zou me verder verdiepen in mooie vintage stukken.
Nomos doet me niet zoveel, maar ik vind die je nu hebt, de Orion, de mooiste vanwege de simplistische looks en het evenwicht. De gangreserve heeft een stuk minder balance door de scheve gangreserve, alhoewel het wel een leuke feature is. Lastig voor je om snel zo’n knoop door te hakken als je weinig tijd hebt om er even goed over na te denken.
Koop ze allebei en verkoop degene die je het minste bevalt in Nederland?
Niet elk horloge in je collectie hoeft in balans te zijn. De gangreserve is door zijn speelsheid waarschijnlijk een heel eigen verschijning binnen een collectie. Als je hem dus niet elke dag hoeft te dragen, zou ik voor die gaan.
Voor mij de datum, maar ook de andere mag er zijn. De kleurstelling is ook heel anders dan de Orion, en die bandaanzet is mooi. Ik vind Nomos echt een gaaf, understated merk. Go for it.
De wijzerplaten van beide komen op mij wat chaotisch over, net of iemand met een ganzenveren pen heeft gedruppeld (wel netjes overigens). Al die stippen… de weergave van de minuten… En dan heeft 'ie bij de gangreserve ook nog op een willekeurige plek een gat in het perkament geprikt. Lugs ben ik niet kapot van, de kroon vind ik wel speels en de wijzers kunnen me ook wel bekoren.
Doordat ‘de datum’ tekst en datumkader heeft uitgelijnd straalt deze meer rust uit en zou ik dit mijn keuze zijn. Als ik moest kiezen tussen deze twee.
De Orion die je hebt is prachtig. Veel mooier wordt het niet.
De andere twee halen het, wat mij betreft, dan ook niet bij de Orion,
Reden: iets teveel verschillende kleuren en de lugs zijn lelijk.
Ik zeg kopen die Metro met gangreserve. Wat een geweldig vreemd horloge is dat. Hij lijkt aan de ene kant totaal uit balans en aan de andere kant klopt het gewoon helemaal. Enige wat mij tegen zou houden in dat het glas raar gebold is waardoor je een vreemde reflectie op de wijzerplaat krijgt. Ik heb dit horloge nog niet in het echt gezien dus weet ook niet of het ook echt stoort.
Op deze foto van Hodinkee is goed te zien wat ik bedoel.