Nomos, mis ik iets?

Goedemiddag forumleden,

Ik merk dat er op het forum heel veel lof is voor horloges van het merk Nomos. “Prachtige Nomos, hier is mijn Nomos, heerlijke horloges.” Die lof heb ik nooit begrepen. Het zijn mijns inziens erg simpele horloges met weinig uitstraling en karakter. Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar ik wil het begrijpen. Mis ik iets of heb ik simpelweg geen smaak? Wat is er zo bijzonder aan?

Mijn bedoeling is absoluut niet om het merk naar beneden te halen. Ik heb bewondering voor het vakmanschap en met name de uurwerken vind ik doorgaans bijzonder mooi afgewerkt voor de prijs. Als ik een Nomos zou bezitten, dan zou ik hem omgekeerd dragen!

Nogmaals, ik bedoel het niet verkeerd, ik wil het simpelweg begrijpen. Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.

Groeten,
Jurtz

7 likes

Prijs kwaliteit fantastische uurwerkjes maar de stijl van de case en dial moet je voor zijn.

Einde topic.

7 likes

Ik ben persoonlijk wel fan van dit soort horloges.
Vooral de smalle bezel spreekt me aan. Een minpunt vind ik de enorme “lug to lug”-afstand waardoor ze vaak niet zo mooi op de pols vallen

en verder:

6 likes

Het leuke van Nomos is, naast uitstekende specs, dat ze écht een onderscheidende eigen smoel hebben. Fris en strak, je herkent een Nomos van een kilometer afstand.

17 likes

Dan heb je niet echt je best gedaan.

15 likes

Tsja, als je dat zo ziet dan valt er wat mij betreft niet heel veel uit te leggen. Ik vind Nomos juist heel sterk een eigen designtaal hebben, zeer herkenbaar. Geworteld in de Bauhaus-stijl, maar duidelijk moderner. Je zou het simpel kunnen noemen, maar volgens mij is dan het predikaat ‘minimalisme’ toch veel meer op z’n plaats. Je kunt ook goed zien dat over elk detail is nagedacht.

Ik vind alleen die smalle, ver uitstekende lugs erg lelijk bij Nomos, en die zorgen er ook voor dat -zoals iemand anders ook al opmerkte- ze al snel niet erg geschikt zijn voor de smaller bepolsden onder ons.

3 likes

Feedback is welkom, wat zou ik kunnen verbeteren?

1 like

Wat @flowert zegt. Een eigen smoel. Ze staan ook erg eigenwijs in de markt. Qua prijs setting in combinatie met de afwerking en de mooie eigen uurwerken. Veel kleinere kasten te vinden in het gamma wat ik een verademing vind. Ook de combinatie tussen de bauhaus en dan toch dat speelse er in verwerken vind ik echt cool. Kijk dan :star_struck:





Ik ben echt verschrikkelijk tevreden met mijn clubje. :smiley:

34 likes

In een dergelijk topic zou het verplaatsen in de tegenpartij, en dus de tegenargumenten ook meenemen, het objectiever maken.

Dan start je de discussie wat minder in de aanval modus.

5 likes

Helder, dank voor je inbreng. :+1:

1 like

En eigen uurwerken en geen bulk inkoop zoals de meeste andere merken…

2 likes

Nee nee mijn inbreng is dat ik het lelijke dingen vind. Bah.

haha nee. Ik vind ze vaak heel tof. Zeer herkenbaar eigen smoelwerk, mooi of niet is subjectief

4 likes

Nou je het toch vraagt: Stijl, smaak & allure :wink:

Mijn eerste duurdere horloge was een Nomos Orion.
Nomos heeft mooie wijzerplaten. Mooie kleuren die niet goed op de foto’s tot hun recht komen.
De Orion die ik heb bind ik alles behalve saai: hitte geblauwde wijzers, gouden indices, smaalsecond subdial, prachtige kleur wijzerplaat, scherpe afwerking.

1 like

Ik bezit zelf geen Nomos maar kan wel erg genieten van het design.

De font (lettertype) en het gebruik van kleur en de negatieve ruimte is voor mij heel aantrekkelijk. Prijskaartje iets minder :smirk:

1 like

Geeft plezier deze funky stijl.

24 likes

Dat leg je keurig en rustig uit :wink:

@Jurtz ; gelukkig geldt er nog steeds dat er over smaak niet valt te twisten.

Als we allemaal hetzelfde horloge mooi zouden vinden, dan zou het maar saaie boel worden hier op het forum.

Ik vind het eigenlijk een beetje een bijzonder topic, want wat zou er gebeuren als we allemaal gaan vertellen welke merken we nikszeggend / karakterloos vinden?

Laat iedereen toch lekker genieten van de dingen die èn binnen bereik liggen èn ook van de horloges die wellicht buiten bereik liggen.

Ik heb nog wel een Nomos te koop staan als je er een wilt proberen haha

7 likes

Een forum is er om met elkaar in gesprek te gaan. Topics maken het forum. Hoewel het ene topic natuurlijk wat meer toevoegt dan het andere. Ik ben er niet op uit om mensen tegen de borst te stuiten.

Ik wil er zeker eentje passen, dat lijkt me verhelderend en misschien is er dan wel een vonk. :blush: :+1:

3 likes

Nomos,

Ik vind het merk super tof!

Ik vind de designkenmerken super tof

Ik vind de in-house uurwerken super tof

Ik vind de herkomst super tof

En toch, als ik ze om de pols heb, dan vind ik ze enorm saai.

Ik heb er drie gehad, en hoeveel sympathie ik ook met het merk heb, ik droeg ze nooit!

19 likes

Allereerst: ik vind de idee achter meerdere Nomos modellen heel goed. Het merk of het model zijn twee verschillende zaken. De Nomos Club (die naar mijn mijn mening door een aantal mensen over een kam geschoren wordt met het merk) vind ik niet spannend, noch bijzonder en de lugs zijn verschrikkelijk. Het is meer een alleman vriendje met kekke kleurtjes. Meer mainstream. De Metro of bijvoorbeeld Tangente (om maar wat te noemen) hebben veel meer eigen smoel en dus voor mij meerwaarde.

Gelukkig mag iedereen mooi vinden wat hij/zij wil.

2 likes