Eens, maar aan de andere kant een mooie uitdaging voor Nomos om een minimalistische versie van de maan te designen.
Een subdial met kleine secondewijzer is echt een trademark van Nomos en zit voor zo ver ik weet op al hun horloges.
Jammer. Misschien dan maar toch mee leren leven
Die nieuwe klok van Nomos wordt ZWAAR door het slijk gehaald door de reaguurders op insta.
Snap ik ergens wel. Nomos staat bekend om zijn minimalisme en “vorm volgt functie”-filosofie. Daar lijkt een horloge dat 2 datums aangeeft op een andere manier nou niet bepaald aan bij te dragen.
Volgens mij is het gewoon één datumschijf waarop beide datumaanduidingen gedrukt zijn. Dus twee keer exact dezelfde informatie, puur om lollig te doen.
En slaat hier dus de plank volledig mis. Je zou kunnen zeggen dat ze dat met de Autobahn ook al deden, maar die kan ik het op de een of andere manier vrij gemakkelijk vergeven.
Hier zeg je misschien vooral iets over je eigen voorstellingsvermogen.
Als Christopher Ward hier een geslaagde eigen draai aan kan geven, dan Nomos ook, zo lijkt me.
Omdat die gewoon de bom is.
Het enige wat ik me voor zou kunnen stellen is dat ze die als basis pakken, de vlakken open maken en een simpele cirkel daar achter laten lopen als maan.
Volgens mij bedoel je deze:
Edit: ik had deze trouwens serieus op m’n shortlist staan maar ik krijg zo’n Jan Klaasen gevoel bij de diepte op die plaat.
Te weinig. Er is wel eens een orion in 33mm zonder subdial geweest. Mochten ze deze in 35mm uitbrengen dan hoef ik niet te twijfelen.
Ga solliciteren Koen, en zeg dat je al een klant hebt.
Doe die dan ook maar meteen in 37mm.
Terug op het Nomos nest. Lange tijd geleden begonnen met een Ludwig met 7001 uurwerk en nu weer terug met deze beauty.
Belachelijk.
Het wordt een keer tijd dat ze die Alfa-uurwerken en alle afgeleiden er van eens naar de achtertuin slepen om ze daar af te maken en in de vuurkorf te flikkeren zolang dat nog mag.
Nomos zou er veel beter aan doen om een Sellita SW261-1 achtig uurwerk te maken waar de kleine secondewijzer wel op een fatsoenlijke plaats staat, in plaats van als een soort balzak onder die centrale as te bungelen.
Dat ze dan ook nog het gore gotspe hebben om één datumfunctie twee keer te laten zien, waarvan de zes uurs-positie een duidelijke noodgreep is om de volkomen onbalans van het hele ontwerp te verdoezelen, dat is een godsliederlijk schandaal.
Ik vind Nomos’ basisuurwerk altijd al een tikje twijfelachtig omwille van de positie van de KS, maar hier heb ik gewoon echt een frisse set haatgevoelens bij. Een Club Campus of Orion kan ik nog vergeven omdat ze leuk zijn.
Het is lui, slecht, lelijk en overbodig.
Mwoah.
Dit ervaar ik als een geslaagde maanfase:
Die Chris Ward en de hier getoonde andere maanfase met glittertjes in de wijzerplaat vind ik heel erg voor vierjarige meisjes.
En ja, ik weet dat het aventurijn is, maar het blijft een infantiel mineraal.
Correct. Ik zie de Autobahn het liefst zonder datum, maar toch. Coole serie horloges. Bij de Dunkel lijkt de datum het meest weg te vallen. Wel kolderiek groot.
Eens. Als er daaronder nog iets niet-geforceerd nuttigs / leuks gebeurt om het geheel in balans te brengen, dan kan ik ermee leven:
Hier heb ik het moeilijk mee:
Die FC, zeker! De Mühle had mij niet minder geïnteresseerd als 'ie geheel van zaaddodende pasta gemaakt was. Maar hey, ik houd dan ook best wel van
en
Zoiets zou ik met plezier dragen, en ik denk niet dat ik er dan als een brony bij zou lopen.
Wel op een fatsoenlijk bandje dan.
De Neomatik is dan ook een stuk beter in balans omdat die niet op zo’n kuttige peseux 7001 is gebaseerd, maar volledig in house ontworpen is.
Ik zou het jou met plezier laten dragen. Je hebt het overigens fout, die Mühle is in het echie mooi, ik denk alleen dat er maar twee man op dit forum zijn die 'm in handen hebben gehad.
Maar die Lange… Brrr. Los van de glitters… De eerste 9 dagen van de maand een leeg veld? Zo skeer.
Daar zal zelfs die Lange van opknappen.
Hier heb ik toch wat college nodig. Jij bedoelt niet die oude Alpha’s maar de nieuwere D.U.W.’s?
Ik verkeerde in de veronderstelling dat deze allemaal op dezelfde basis waren gemaakt. Variatie zit in beschikbare complicaties maar in de basis zijn ze hetzelfde. Ik begrijp dat ik er naast zit?
De oude alpha’s die je in elke Orion en Club vindt. Die Alphas hebben namelijk een typische te hoog zittende kleine secondewijzer.
De Neomatik/DUW uurwerken zijn in house ontwikkeld en kunnen andere architectuur hebben al naar gelang het caliber.
Dat zie je heel erg bij het caliber DUW5201 in de Weltzeit:
In tegenstelling tot mijn DUW3001 in de Ahoi Neomatik:
- Andere raderwerk-layout
- Andere bruggen
- Specifiek ook geen volledige maar een halve balansbrug op de Weltzeit
De Alpha’s zijn inmiddels in-house geproduceerd, maar hebben als basis een simpele Peseux 7001 die gemodificeerd is door Nomos, zo is onder andere hacking toegevoegd.