Nomos only

:thinking: Interessante beweging van Nomos. Ik kan me voorstellen dat sommige retailers hier niet blij mee zijn. Aan de andere kant de wereld veranderd en het zou me niet verbazen als andere merken hier ook naar kijken …

1 like

Wempe haalt Nomos uit het assortiment hierdoor.

1 like

Mijn gok is dat ze dat wel hadden zien aankomen. Natuurlijk, als ze merken dat retail maar een fractie van de totale verkoop is, kan je ze ergens geen ongelijk geven.
Ze moeten ook modellen in alle winkels leggen, stock enz… kost allemaal geld. Of moeten AD’s altijd alle modellen opkopen?

Wat een sneubeukers. Je hoort Media Markt toch ook niet klagen over het feit dat Sony televisies verkoopt via Coolblue?

Als Wempe zo’n fantastische multi-channel strategie heeft zou Wempe niet hoeven zeiken over het feit dat er iemand on-line retail omhelst. Zeker niet als dat merk al sinds jaar en dag een eigen en zeer fatsoenlijke webshop heeft, net als de overige Duitse merken.

Enfin, om dat geblaat maar even van me af te schudden, hier een Nomos. Die niet via Wempe gekocht is.


14 likes

Inderdaad. Dealers hebben al te lang te veel marge gepakt en Nomos heeft ergens kennelijk een rekenmachine gevonden. Dit levert gewoon minstens de helft meer marge op.

2 likes

Slim? Moet nog blijken, dealers tezamen hebben een veel groter bereik. Verder zijn er ook mensen die liever in een gerenomeerde winkel kopen na eerst te hebben gekeken en gepast. Als er dan geen Nomos ligt gaat men met een ander fraai horloge naar buiten.

Het is ook geen probleem het horloge terug te sturen mocht het niet bevallen.
Ik neem liever die gok dan dat ik bijna het dubbele betaal (voor een groot deel de marketing).

1 like

Zo zie je hier direct al aan de diverse reacties dat voor beide verkoopkanalen een markt is.
Nomos zal vast weer opzoek gaan naar fysieke winkeliers die kunnen helpen met de verkoop.

1 like

Bij multi-channel zoals Nomos het nu doet, verwacht ik niet dat je via de webshop minder betaalt dan bij een AD. Dus dan betaal je via de webshop feitelijk ook te veel en pakt Nomos zelf die marge ipv de AD. En je kunt horloge dus niet passen, bekijken en vergelijken. Toch een gemis vind ik.

Ik overweeg een Stowa. Alleen online te krijgen, niet bij retailers. Een lastige keuze. Om er nou twee of drie te bestellen, te laten komen en er twee terug te sturen. Dan betaal ik tijdelijk drie keer de prijs en het is een hoop gedoe.

Precies.

Je kon trouwens elke Nomos al altijd direct via de site bestellen, dus ik snap de ophef niet.

Ja als je niet weet wat je wilt is het inderdaad lastig, ik heb mij maanden gefocust op wat ik wou. Zo tot een conclusie gekomen en besteld dan is het de gok wel waard. Ik weet bijna zeker dat Stowa duurder was als ze bij AD’s lagen. Het verschil moet ergens vandaan komen.

Eens. En mbt Stowa ga ik het proberen. Doordat zij niet via retailers beschikbaar zijn, zal de prijs lager zijn.

Maar hoe zit dat bij Nomos. Die zijn via beide kanalen verkrijgbaar toch? Dan zou ik liever naar AD gaan om te passen en aan te schaffen. Nomas zal online geen lagere prijs bieden dan bij AD, want daarmee zouden ze hun eigen retailers ondermijnen.

1 like

Mee dat punt ben ik het eens, als ze beide hetzelfde vragen dan zou ik ook naar een AD gaan.

Bij Stowa is het ongeloofelijk wat je voor de prijs krijgt.

1 like

Jij hebt net de 41mm handwinder gekocht toch?

Ik twijfel tussen de 40mm en iets kleinere (36mm of 38mm geloof ik). Flieger klassik handwinder bedoel ik dan. Ik zal de 40mm bestellen, mocht die toch te groot zijn, dan wissel ik alsnog naar de kleinere.

1 like

Klopt ik heb de 41mm handwinder, deze heeft als enige het unitas uurwerk. Aangezien ik 1.90 en niet heel smal gebouwd ben vond ik dit een goede maat. Maar vergeleken met mijn Superocean 42mm draagt de 41 best groot.

HALEN! Hij is prachtig :wink:

1 like

Jajajajajaja… Mij een beetje lekker maken zonder plaatjes. :stuck_out_tongue_closed_eyes: Eerst maar eens kijken. En dan moet ik eerst nog wat horloges verkopen…

2 likes

Hahaha. Groot gelijk. Persoonlijk heb ik alleen de prototype gezien met een aantal kleine imperfecties, maar zelfs toen al vond ik hem erg gaaf. Voor mij is het eerst wachten op de BB58. Heb ook nog een Oris Divers 65 (36mm) en/of Longines Legend Diver (ook 36mm) op de wishlist. Daar komt dus deze Nomos limited ook bij.

Maar op het moment dat ik hem kan aanschaffen denk ik dat ze al uitverkocht zijn. Lagere prijs tov de Orion limited en 25 stuks minder… Ik ben benieuwd wat er gebeurd.

Je kunt overwegen een oproep te plaatsen om te zien of hier leden zijn die bereid zijn je hun exemplaar even om de pols te laten doen. Moet kunnen hier op HF?

1 like

Het leven kan soms raar lopen. Zo kocht ik een paar maanden geleden een Nomos Tangente 35 van rond de millenniumwisseling als full set en met relatief verse beurt voor een interessante prijs.

De kleine diameter weerhield mij er uiteindelijk van hem te houden, dus een ruil met opleg van @Naadloos was snel gedaan. Hij zocht toevallig eentje, ondanks dat ik niet wilde (in)ruilen :smile: Goeie vent overigens.

Hij ruilde een Hamilton Intra-Matic 38 met zwarte dial in en die stond al een tijdje op mijn wish list, zij het met zilverkleurige dial. Had ik die ook eens geprobeerd. De Hamilton is er inmiddels niet meer overigens.

Anyway. De Nomos bleek ondanks “verse service” toch de tijd niet goed te houden. Ik dacht eerst aan magnetisme, maar dat was het helaas niet, dus werd @PeterLC door hem in overleg met mij ingezet. Ik had namelijk een goedlopende Nomos beloofd. Dan maar een klein beurtje op mijn kosten.

Oeps. Peter kwam één bak misère tegen. Te veel olie hier, te weinig daar, slechtgemonteerde veer etcetera en als klap op de vuurpijl ook nog wat roest. Dus: de Nomos heb ik zoals beloofd teruggekocht, want Naadloos wilde hem niet meer. En terecht.

Gelukkig heb ik degene, waarvan ik hem oorspronkelijk kocht, kunnen porren om erover na te denken (een deel van) de service te vergoeden. Ik moest hem maar terugbrengen naar zijn juwelier die de beurt zou hebben uitgevoerd, maar Peter was nu dus al bezig. Bovendien vertrouw ik zijn juwelier nu natuurlijk niet meer. Dit loopt nog en ik heb goede hoop dat hij de beurt (deels) gaat betalen.

Bottom line: ik krijg binnenkort de Tangente terug met een complete revisie, niet zomaar een beurtje. Iedereen blij.

Stiekem kijk ik ernaar uit, want ik miste hem eigenlijk een beetje :blush:

To be continued!

Fijne zondag.

Hans

3 likes