Nooit meer naar de juwelier

Ik doe inderdaad een aanname t.b.v de discussie, maar op die aanname is inhoudelijk nog niet gereageerd. Verder ventileer ik alleen mijn mening.

Maar goed we kunnen mischien beter weer on-topic gaan :wink:

Gr. Thomas

ddmus Schreef:

Ik doe inderdaad een aanname t.b.v de discussie,
maar op die aanname is inhoudelijk nog niet
gereageerd. Verder ventileer ik alleen mijn
mening.

Maar goed we kunnen mischien beter weer on-topic
gaan :wink:

Gr. Thomas

Helemaal goed; +1 (tu)

Brutus Schreef:

mickmo92 Schreef:

Oplichting is het inderdaad niet, want je weet
tenslotte zelf wat je koopt en dat je het
elders
goedkoper kan krijgen, maar te duur is het
zeker.
Ik geloof niet dat een juwelier zichzelf op die
manier geliefd maakt bij klanten.
Ik ben het trouwens met hharry eens. Ook vindt
ik
het jammer sommige mensen in dit topic een
nogal
nare toon aanslaan terwijl er niet echt een
goede
beargumentatie bij gegeven wordt. Vooral het
gooien met ā€œkrachtigeā€ termen moet overtuigend
overkomen…

Die ā€œkrachttermenā€ ontstaan min of meer uit
ergenis over oeverloos gezever over de (misgunde)
winst van een paar knaken en het sugestief
zwartmaken van van de juweliersbranche.
En ach, wat valt er te beargumenteren over het
verschil tussen een winst van twee, of een winst
van drie knaken…

ā€œTwee of drie knakenā€, het gaat hier over een brutowinst van meer dan 9,50 ā€œknakenā€ op een verkoopprijs van 10 euro terwijl hier verder geen diensten bij verleend zijn (een brutowinstopslag van meer dan 1900% ?). Het gaat zeker niet over misgunning van ā€œknakenā€, het gaat meer over het vragen van onredelijke prijzen en dat is zeker discutabel. Hierop zijn zeker argumenten voor of tegen te geven Als je het echt ā€œoeverloos gezeverā€ vindt, dan is het des te sterker om zelf goede argumenten aan te dragen en het zogenaamde oeverloos gezever daarmee te ontkrachten. Nu kom je enkel aanzetten met drogredenen.

Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd!!
of
Wie het kleine niet leert, doet het grote verkeerd!!

Volgens mij is oplichting: iets anders krijgen, van mindere kwaliteit, dan dat je vooraf denkt te zijn overeengekomen met de verkoper. Dat is dus in onderhavige geval niet zo.

Voorts, en misschien iets ā€œof topicā€ : een horloge bij de juwelier passen en dan op internet kopen omdat het daar goedkoper is?
Heb even een enkele ā€œtjekā€ gedaan met bijv. een Junghans Max bill: Volgens Armband Uhrencatalog: € 545. Bij twee grote internetverkopers resp. € 575,-
Kadloo volgens boek: € 1.250, bij diezelfde internetverkoper € 1.398. Hoezoo goedkoper? Ik heb nog geen internetverkoper gevonden die ā€œbeduidendā€ goedkoper is dan de reguliere juwelier. Wat wel het geval is, is dat je op internet vaak merken ziet die je in de winkel minder vaak of soms nooit ziet.
(PS: Bij onze zuiderburen zijn de horloges niet duurder of goedkoper dan bij ons).

En voor een paar tientjes prijsverschil (lees: duurder) ga ik toch echt liever naar de juwelier c.q erkende verkoper, want ik wil zo iemand wel gewoon recht in de ogen kunnen blijven kijken als ik er weer kom, voor wat dan ook.

Groet
Herman

Orisfan Schreef:

Volgens mij is oplichting: iets anders krijgen,
van mindere kwaliteit, dan dat je vooraf denkt te
zijn overeengekomen met de verkoper. Dat is dus in
onderhavige geval niet zo.

Voorts, en misschien iets ā€œof topicā€ : een horloge
bij de juwelier passen en dan op internet kopen
omdat het daar goedkoper is?
Heb even een enkele ā€œtjekā€ gedaan met bijv. een
Junghans Max bill: Volgens Armband Uhrencatalog: €
545. Bij twee grote internetverkopers resp. €
575,-
Kadloo volgens boek: € 1.250, bij diezelfde
internetverkoper € 1.398. Hoezoo goedkoper? Ik heb
nog geen internetverkoper gevonden die "beduidend"
goedkoper is dan de reguliere juwelier. Wat wel
het geval is, is dat je op internet vaak merken
ziet die je in de winkel minder vaak of soms nooit
ziet.
(PS: Bij onze zuiderburen zijn de horloges niet
duurder of goedkoper dan bij ons).

En voor een paar tientjes prijsverschil (lees:
duurder) ga ik toch echt liever naar de juwelier
c.q erkende verkoper, want ik wil zo iemand wel
gewoon recht in de ogen kunnen blijven kijken als
ik er weer kom, voor wat dan ook.

Groet
Herman

+1 (tu)

Is een beetje teveel aangerekend. Natuurlijk heeft die juwelier ook zijn kosten in bv beveiliging ed. Voor de rest maak ik andermans rekening niet. Het is aan de klant om dit bedrag te betalen of niet, ofwel blijf je er in het vervolg weg en isheeft de juwelier een klant minder.

Wat de aankoopprijzen van batterijen betreft, goede batterijen kosten netto en op factuur tussen 1,20 en 2 euro aankoop. Ik moet ook 0,15 euro + btw milieutaks betalen per batterij. De belastingen zijn er ook nog en belasten op 300%.
Dan het plaatsen , dichtingen controleren, siliconen en controleren of het werkt en dit voor 6 euro en dit voor de beste en duurste batterijen die er zijn.
Swatchgroup gebruikt Renata en lekken in de meeste gevallen, kosten wel minder maar gebruik ik nooit. De meeste juweliers zeggen dat uw eerste winst is bij de aankoop, bij mij primeert eerst de kwaliteit, maar dat zien de klanten niet, wel de prijs.

guuswatch Schreef:

Ik wordt zo ziek van al die azijnpissers die je
nooit als klant ziet maar wel voor een batterijtje
het liefst voor niks geholpen worden, en het
liefst ook nog de deur open laten houden.

Dus iemand die alleen iets kleins koopt in een winkel is geen klant?
Misschien koopt deze klant alleen deze keer iets kleins omdat hij op dit moment niets meer nodig heeft.

Moest bij dit verhaal denken aan de volgende mop:
Een zwerver komt bij een kapperszaak/schoonheidssalon, de man is eigenlijk nog te vies om aan te pakken maar hij wil toch een volledige schoonheidsbehandeling ondergaan. De mensen gaan aan het werk maar behandelen als een oude lap. Enigszins opgeknapt verlaat de zwerver het pand - maar niet nadat hij een flinke tip van 1000 euro achterlaat.

3 weken later komt hij weer. Ziet er een stuk netter uit dankzij de laatste behandeling en, met de tip in het achterhoofd, rennen de mensen hun longen uit het lijf om hem van alle gemakken te voorzien.

Bij het afrekenen legt hij 5 euro neer als tip. De eigenaar kijkt enigszins verbaasd, twijfelt even, maar vraagt dan toch waarom de goede man na de vorige behandeling - die niet echt vriendelijk ging - een hele grote tip achterliet en nu maar zo weinig.
Ach, zegt de zwerver, deze tip was voor de vorige behandeling, en de vorige tip was voor nu.

Nu wil ik niet zeggen dat een klant ook een koning is, maar wel dat je een klant zo goed en eerlijk mogelijk dient te helpen. En bedenk goed, een klant die vandaag een paar sokken koopt en tevreden is over de service - volgende maand terug kan komen voor zijn trouwkostuum.

carteblanchepw Schreef:

Wie het kleine niet eert is het grote niet
weerd!!
of
Wie het kleine niet leert, doet het grote
verkeerd!!

Helemaal mee eens…ik heb tot april een hotel gehad…en de gast die enkel een kopje koffie bestelde kreeg de gelijke vriendelijke bediening als de gast die 3 weken volledig pension geboekt had…en ik gaf regelmatig een drankje en hapje weg…want met honing vangt men immers vliegen??

Groet, Justin

Ga

eens uit van je liefde voor het vak en de klant,
vervang bijvoorbeeld eens gratis een batterijtje.
Dat kost ook centjes, maar wat kost al je andere
marketing ?

Weet je hoe snel je dan bekend staat als de juwelier die gratis z’n betterijen weggeeft? Kost je niet alleen een hoop geld aan betterijen, maar ook aan arbeid en tijd. Dan sta je dus de hele dag alleen maar betterijen te vervangen…

Bij ons krijgt iedere klant bij aankoop van een horloge een batterijpas waarmee hij gratis het leven van het horloge lang een batterij kan komen halen. Dat is indien we deze zelf kunnen vervangen, moet ie naar de horlogemaker worden de kosten van de batterij (8 euro) in mindering gebracht op de reparatie.
Vind ik een goede service naar vaste klanten, maar onzin om te doen voor een klant met een horloge van de hema, internet of andere juwelier.

Er zijn inmiddels erg veel (foute) aannames gedaan binnen dit topic.
Ik zal proberen iets meer opheldering te geven.
Ik heb de naam van de juwelier niet genoemd en zal dit ook niet doen, hij verkoopt zeker geen high end horloges, en is meer juwelier dan horlogevakman.
Verder was ik normale klant bij hem (horloges voor de kinderen, sieraden voor mijn vrouw en voor mijn moeder etc., totdat ik me meer met horloges ging bezig houden en zelf dingen ben gaan doen.
Ik kijk wel vaker in de etalage maar heb nog nooit een horloge bij hem geprobeerd.
Goed het voorval is nu een aantal dagen oud, beide horloges lopen weer, waarbij er een meer dan 10 jaar heeft stilgestaan, heb voldoening van mijn werkje afgelopen weekend, en dat verzacht de pijn enigzins (esprit en g-shock).
Maar ik blijf moeite houden met de marge, en ik blijf weg bij deze juwelier.
Verder heb ik moeite met de term azijnpisser, zeker in deze context, maar elke forumgebruiker is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen taalgebruik.

Dit lijkt mij gelijk de meest realistische (en bovendien zeer sympathieke)benadering. Onderscheid maken tussen kopende klanten en ā€œvoorbijgangersā€.
Gratis voor de vaste/kopende klant hoeft van mij dan nog niet eens.

Ik geef sorcees gelijk in zijn mening…Prijzen voor die batterijen zijn gewoon te hoog…klaar uit…die batterij-juwelier heeft duidelijk teveel gevraagd voor die dingen…dat sorcees het betaald heeft is punt 2.
Ikzelf zou niet naar een juwelier gaan om wat te kopen,ik rooi alles op internet…daar heb ik geen etalage voor nodig met opdringerig personeel dat ook nog moet eten van jouw aanwinst.
Zelf ben ik bij onze ā€œjuweliersā€ in Valkenswaard de boer op gegaan om glas te polijsten van een horloge (seiko sawtooth) …zelfs dat kunnen ze niet…ze adviseren dan maar om ander glas van 45 euro er in te zetten omdat het glas van een seiko sawtooth naar hun smaak te dun is…proest!!!.En als je vraagt om saffierglas dan roepen ze dat het wel het 6 voudige kan kosten dan gewoon gehard mineraalglas.
En zeg nou zelf …prijzen in de etalage van een juwelier zijn tegenwoordig meer lachwekkend dan serieus te noemen…het verschil met internet is gewoon veel te groot.

Reeds een paar keren moet ik ā€œten alle spijtā€ vaststellen als het om een gevoelige topic gaat (lees prijs-kwaliteit-geldgewin) dat er leden zwaar uithalen.

Ik lees hier de wildste percentages als ā€œmargeā€, maar het gaat voor een ondernemer echt niet om de procenten maar om de centen. En wat verdient een juwelier nu werkelijk op deze verkoop? € 15? Het is een grof schandaal… Iemand hier ooit een kopje thee besteld in een horeca-etablissement? Wat is daar de kostprijs van?

Mijn beste PW,
dit verschijnsel lijkt mij niet meer dan logisch.
Ieder van ons heeft een bepaald gevoel over de in geldelijke waarde van een produkt of dienst. Voor de consument bestaat er dus zoiets als een ā€œrechtvaardigeā€ prijs. Zoals bekend kunnen mensen zeer emotioneel reageren wanneer zij menen dat hen onrecht word aangedaan.

Natuurlijk is dit forum niet bedoeld als klaagmuur. Wij kunnen elkaar hier echter wel helpen om, door het uitwisselen van informatie, te komen tot een vorm van consensus over wat een realistisch prijsniveau is voor een bepaald produkt of dienst.

cmejewellery Schreef:

Ga

eens uit van je liefde voor het vak en de
klant,
vervang bijvoorbeeld eens gratis een
batterijtje.
Dat kost ook centjes, maar wat kost al je
andere
marketing ?

Weet je hoe snel je dan bekend staat als de
juwelier die gratis z’n betterijen weggeeft? Kost
je niet alleen een hoop geld aan betterijen, maar
ook aan arbeid en tijd. Dan sta je dus de hele dag
alleen maar betterijen te vervangen…

Bij ons krijgt iedere klant bij aankoop van een
horloge een batterijpas waarmee hij gratis het
leven van het horloge lang een batterij kan komen
halen. Dat is indien we deze zelf kunnen
vervangen, moet ie naar de horlogemaker worden de
kosten van de batterij (8 euro) in mindering
gebracht op de reparatie.
Vind ik een goede service naar vaste klanten,
maar onzin om te doen voor een klant met een
horloge van de hema, internet of andere juwelier.

Ik roep maar iets als ik het over gratis batterijtjes heb, als reactie op een verhaal van iemand die door de verkeerde aanpak van een winkel daar waarschijnlijk nooit meer komt en vervolgens voor az…sser wordt uitgemaakt. (Zoals de waard is…???)

Het idee van een batterijpas als klantenbinding is inderdaad een goede manier van klantenbinding. Je haalt hier echter geen nieuwe klanten mee binnen.

Het balletje dat ik opgooi t.a.v. gratis batterij vervangen moet je een beetje zien als de " gratis " winterinspectie die je bij sommige autodealers/garages krijgt. Mischien begrijp je dan wat ik ermee bedoel.
Op het moment dat het verkooppersoneel met de handen in de zakken blijft staan terwijl het batterijtje wordt vervangen is het inderdaad weggegooid geld. Je kan je als verkoper/winkelmedewerker echter ook procatief opstellen en de klant/prospect die z’n batterijtje laat vervangen benaderen. Verzamel zoveel mogelijk gegevens, laat je van je beste klant zien etc.
Zodra je voor de prijs van een batterijtje de gegevens van een (potentiƫle)klant hebt, deze in je winkel hebt gehad en jezelf hebt kunnen presenteren dan is dat eigenlijk heel goedkoop. Je kan het glas halfleeg of halfvol zien.

Maar goed misschien zijn de gratis batterijtjes wel een slecht idee, dus daag ik jou en iedereen op het forum uit : kom ook met een (liefst ā€˜out of the box’) idee om klanten binnen te krijgen / houden / reclame te maken etc. Dan komen we nog eens ergens in deze discussie.

Gr. Thomas

ddmus Schreef:

Ik roep maar iets als ik het over gratis
batterijtjes heb, als reactie op een verhaal van
iemand die door de verkeerde aanpak van een winkel
daar waarschijnlijk nooit meer komt en vervolgens
voor az…sser wordt uitgemaakt. (Zoals de waard
is…???)
Gr. Thomas

Iemand die voor az…sser wordt uitgemaakt nadat hij een juwelier beticht van oplichting (ā€œvoel me opgelichtā€, ā€œvind het oplichtingā€) !! Sorry hoor, maar vind dat toch echt iets zwaarder wegen dan az…sser!??

Maar ik blijf moeite houden met de marge, en ik blijf weg bij deze juwelier.
Verder heb ik moeite met de term azijnpisser, zeker in deze context, maar elke forumgebruiker is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen taalgebruik.

“spoken like a true gentleman“

Bidle Schreef:

ddmus Schreef:

Ik roep maar iets als ik het over gratis
batterijtjes heb, als reactie op een verhaal
van
iemand die door de verkeerde aanpak van een
winkel
daar waarschijnlijk nooit meer komt en
vervolgens
voor az…sser wordt uitgemaakt. (Zoals de
waard
is…???)
Gr. Thomas

Iemand die voor az…sser wordt uitgemaakt nadat
hij een juwelier beticht van oplichting (ā€œvoel me
opgelichtā€, ā€œvind het oplichtingā€) !! Sorry hoor,
maar vind dat toch echt iets zwaarder wegen dan
az…sser!??

Volgens mij heeft de TS nu wel duidelijk gemaakt dat hij zich opgelicht voelde. Dus ik lees het als iemand die zich uitlaat over zijn/haar gevoel.

Dat doen de ’ a…isser roepers ’ natuurlijk ook omdat zij zich mischien wel aangesproken voelen, (dat is een aanname ;))