Ik ben altijd een horloge freak geweest maar verdiep me sinds een aantal maanden er echt in en is de passie nog groter geworden.
Wat denken / vinden jullie, houd een gelimiteerd en genummerd horloge zijn waarde meer dan een normale uitgave?
En waar zouden jullie voor gaan als je de keuze had?
Hangt denk ik ook af van het aantal.
Tegenwoordig zie je voor veel modellen gelimiteerde oplagen van bv 1000 tot 10000 stuks.
Die houden dus zijn waarde, imo, niet.
Gelimiteerd is tot 50 of 100 stuks aantrekkelijk, maar daarom voor ons “gewone” liefhebbers niet op te brengen.
+1
Dat ligt er allereerst aan hoe gelimiteerd een horloge is. Bijvoorbeeld Omega staat er om bekend regelmatig beperkte oplages op de markt te brengen. In enkele duizendtallen.
Een merk ansich is ook een graadmeter of een gelimiteerd bijzonder is. Hoe vaker dergelijke lijnen verschijnen, hoe minder bijzonder het is in mijn ogen. Nogmaals eerder genoemd merk als voorbeeld.
In de meeste gevallen is er weinig pijl op te trekken wat een dergelijke uitgave waardetechnisch gaat doen. Vraag en aanbod bepalen in de meeste gevallen de prijs. Sommige gelimiteerd / waarvan enkele exemplaren bestaan - blijven ongeveer dezelfde prijs hebben, andere - waarvan er een aantal duizend zijn gemaakt - nemen in prijs toe. En dat hoeft niet eens meteen te gebeuren, ook na enkele jaren kan dit plaatsvinden. Hier is de jubileumversie van de Rolex Submariner een goed voorbeeld, al geldt het op het moment voor zo’n beetje elke vroeg stalen sportmodel.
Wat keuzes betreft, ik zou gaan voor een horloge dat me aanstaat, in de meeste gevallen een ‘normale’ versie Een regulier horloge is makkelijker te slijten (behalve als je gelimiteerde uitgave heel gewild is). En als je de gelimiteerde versie mooier vindt, wat houdt je dan tegen?
Gewoon kopen wat je mooi vindt… limited of niet.
Er zijn ook een hoop gelimiteerde Seiko’s uitgebracht in grote oplagen voor een veel hogere prijs dan de standaard modellen. Stelt imho niks voor.
Bij veel microbrands heb je voor een prima prijs een mooi horloge, vaak in oplagen van slechts enkele honderden maximaal.
Bij de luxere merken gaan de prijzen nergens over en helaas geldt dat ook voor bepaalde Seiko’s inderdaad
Limited Editions zijn IMHO enkel een trucje om weer wat extra horloges te kunnen slijten … bovendien aan een hogere prijs tov de non Limited Editions …
Zoals hierboven gezegd … sommige merken slaan je bijna elke 5 minuten met Limiteds om de oren (bovendien met enkele duizenden exemplaren per Limited) zodat er weerom IMHO weinig Limited aan is.
Ik zou het persooonlijk niet doen … lekker voor die non Limited gaan en het uitgespaarde geld aan een ander klokje spenderen
Doch … smaken en keuzes verschillen … gelukkig maar hé …
Mooi onderwerp: zoek de ware limited.
T.o.v. de normaal geproduceerde aantallen, of op zichzelf staande produkies, zoals bij microbrands.
Zag op FB en MP een 2-tal Monsters langs komen voor €650,- p.st.!!!
1tje was een zgn. Snowmonster.
Limited of niet maar zou echt niet zoveel uitgeven aan een Seiko (Monster)
Die blauwe, rode, gele en groene LE monsters gaan volgens mij zelfs voor 1250-1500 of meer nog😳
Damn!
Interessanter zijn misschien zelfs nog ongenummerde limiteds. Dus een kleurstelling of speciale wijzerplaat bijv die maar een jaar wordt geproduceerd en zonder aankondiging ineens niet meer in de catalogus staat.
Voor waarde of de prijs gelden simpele economische wetten. Veel vraag en weinig aanbod zal een opwaarts effect op de prijs hebben en andersom een neerwaarts effect. Daarbij hoeft gelimiteerd zijn geen bepalende factor zijn. Als er te weinig vraag is naar een bepaald model (gelimiteerd of niet) zal de prijs laag blijven.
De prijs hangt denk ik meer af van wat op een bepaald moment bij de liefhebbers in de mode is. Bepaalde Enicars zijn op dit moment ‘in’ en dat zie je in de prijzen. Het zal wel helpen als buiten het kringetje liefhebbers er een markt is. Dat is volgens mij het geval bij Rolex.
Het is al vaker gezegd; gewoon kopen wat je mooi vindt, verder nergens iets van aantrekken.
Als je wilt investeren zijn er veel betere opties dan horloges…
Het hangt er into maar vanaf in welke verhouding de Limited.is tov de reguliere.productie en.hoe populair.het is. Zo een 007 Omega limited is relatief.populair, maar dr zijn er weer duizenden van gemaakt. Tov vd honderd duizenden die ze.maken is het verhoudingsgewijs weinig, maar.in absolute aantal best behoorlijk. Dus er is met wat geduld wel wat te vinden.
Over het algemeen denk ik dat de meeste Limiteds niet beter en eerder slechter hun waarde behouden dan reguliere populaire modellen. Je moet maar net iemand vinden die het geld over heeft voor een horloge en liefhebber is van dat specifieke thema.
Ik bedoel, vind een breitling navitimer wel gaaf, maar heb niks met hun blue angels stunt team, en vind daardoor hun normale uitvoering leuker en mooier.
Maar als fan van 007 en batman wil ik wel uitzondering maken om voor de Limiteds te gaan. Daarbij ben ik niet zo een flipperaar, waardoor herverkoopbaarheid/restwaarde etc me niet zo interesseren.
Ga dus vooral voor jezelf na wat je belangrijk vind.
Heb je overigens een specifiek merk of model voor ogen?