NOS 16j oud - onderhoud nodig?

Zeker, maar niet op zo een korte tijd. Dan spreken we over much much longer. Maar deze discussie is zo oud als horlogeforums.
Ieder het zijne.
Mocht ik het “verdien model” gevolgd hebben dan was ik nu veel geld kwijt voor niks en heel lang zonder mijn horloges. Die vandaag allemaal nog perfect werken. 30 stuks and counting.
En ik spreek niet over “vintage”. Die heb ik niet, een 2006 is een ‘modern’ horloge gemaakt met toleranties en oliën die je niet kan vergelijken met al die oude brol.

1 like

Ik heb n 4 jaar oude glaspakking met een barst gehad (pakking, niet t glas).

Bij WR test (tijdig) ontdekt.

Dus die aanname dat het nog goed zal zijn doe ik zeker niet na 16 jr.

Wel ja, ik denk dat je mijn punt maakt. Bij de meeste is service na 5 jaar.
Bij Rolex 10 jaar. Denk je dat je service duurder was geweest mocht ze gestopt zijn met werken na 4 jaar en een bad?

Er is geen “tijdig” bij een mechanisch horloge.

Na zoveel jaar stil liggen is de olie mogelijk niet meer zoals het moet, kan opdrogen, uitlopen enz.
Heb juist een Breguet horloge hersteld van 4j oud. Overal was de olie nog perfect behalve 1 astap was niet gesmeerd met als gevolg de tap wa ingelopen, sleetsporen en heb deze nog kunnen redden met de pivotfix, wil maar zeggen, kan schade veroorzaken.
Bij een plaatselijke horlogemaker eens laten checken en op het regelapparaat plaatsen , geeft al direct een diagnose.

8 likes

Ik redeneer zo over de tandarts. Maar bij horloges, en zeker chrono’s zou ik verwachten dat slijtage begint op te treden indien de smering het laat afweten.

1 like

Waarom niet gewoon vervangen?

Ik heb laatst een Omega 1012 geserviced die NOS was uit de jaren 70.
Alle olie was nog redelijk prima aanwezig, was leuk om het allemaal eens te mogen bekijken na zon lange periode van stilstand.

Jou tag Heuer horloge zal gerust nog een (lange periode) kunnen lopen, echter is er een probleem waar je tegen aanloopt en waardoor service wel aangeraden is en dat is het escappement. De smering van de tanden van het ankerrad en de smering op de in en uitgaande palletten van t Anker staan waarschijnlijk wel droog, doordat het vet daarop zo minimaal per tand is dat dat wel indroogt en amplitude problemen gaat geven in de voornamelijk verticale posities.

2 likes

Ja, want nu was ik met 20 Eypo klaar (TAG Heuer waarmee ik dook) en ik denk dat een hele beurt me veel meer zou kosten.

Duikers die ik gebruik check ik jaarlijks (nou ja… de horlogemaker).

Dus dat horloge heeft buiten die pakking nog nooit een service gehad, moet ik dat zo lezen? :thinking:

Persoonlijk snap ik niet waarom je risico zou willen lopen. Op een horloge van een paar duizend euro zou ik niet willen beknibbelen op een service beurt, met de garantie dat ie dan goed loopt en ook goed lopen zal de komende x jaar.
Anders nieuw kopen weet je zeker dat je goed zit.
Maar goed, just my 2 cents.

1 like

Nee, maar de WR laat ik jaarlijks testen.

Het betreft een 1996 S/EL automatic.
Die heeft minstens 3 x service gehad.

Maar 1, 2 of 3 jr na service laat ik gerust rubbers swappen als ik er veel mee zwem/duik.
Ik was ermee duiken op Cuba en op de Gili Islands.

1 like

Mocht je overwegen om de Tag te kopen zal ik aanraden om hem iig te laten controleren bij een vakbekwame horlogemaker. In eerste instantie om eventuele schade door zweet/water te voorkomen, dus ongewenste indringers van het uurwerk voorkomen (lees als waterdichtheidstest). Buiten dat om wil je toekomstige excessieve kosten ook voorkomen door zeker te weten dat je uurwerk gesmeerd is. Ga er maar vanuit dat een horloge dat ± 16 jaar niet of nauwelijks gelopen heeft de olie ingedikt is of deels uitgedroogd is. Het eerste resulteert in een horloge met een laag of te laag amplitude, helemaal bij een geactiveerde chronograaf kan het je horloge doen laten stoppen. Bbij het tweede, dus uitgedroogde lagers, zie je vaak nog een goede timing en gezond amplitude maar dit is verraderlijk doordat je astappen nu in zullen gaan lopen. Nu zijn er nog wel meer punten die ik kan benoemen, maar aan het einde van de rit is dat wat doorbrekend is welke kosten je nu kan dragen na het aanschaffen van deze monaco. Succes!

1 like

Ben niet TH-certified maar gezien de toon van mijnheer DVR hoeft-ie hier sowieso ook niet te komen hoor. :no_mouth:

Ook omdat ik voornamelijk aan “oude brol” werk.

4 likes

Iedereen heeft hier wel een mening…

Gewoon doen waar je je goed bij voelt, een TAG horlogemaker lost het daarna wel op voor je tegen betaling. :sunglasses:

Maar nu even serieus, onderhandelen met de verkopende partij dat je in ieder geval minimum zo’n 50% van een servicebeurt korting krijgt, zo kan je na aankoop hem toch voor alle zekerheid laten servicen… zo zou ik het doen. :+1:

9 likes

Notitie aan mijzelf: Niets kopen van DVR.

5 likes

In je profiel lees ik dat je 1975 en ouder verzamelt. Heb ik niet en dat had ik al geschreven. Dus ik heb echt niets dat jij zou willen sowieso, maar toch dank voor deze bijdrage.

Voor de mensen die zich niet direct aangevallen voelen:

"Many brands replace parts automatically, regardless of whether or not they need replacing, because it’s their protocol. "

3 likes

Het is een deel van de bepaling of de prijs al dan niet goed is. Zelf was ik verrast door de bewering dat onderhoud niet nodig was.

Ik ga er van uit: 10j max indien niet full time gedragen. Laatst hoorde ik 10-15j van een horlogeverkoper.

1 like

Heb je zelf wel eens een horloge uit elkaar gehaald? En dan goed gekeken naar de slijtage die zich daar kan ontwikkelen? Het is heel makkelijk om te veronderstellen dat een Tag zomaar onderdelen verwisselt (doen ze met slijtage gevoelige onderdelen zoals opwindmechnismes),maar elke horloge maker hier op het forum zal erkennen horloges nog kunnen lopen na al die tijd geen service maar je aan de binnenkant hoogst waarschijnlijk elk wiel kan vervangen omdat de tappen afgesleten zijn.
Je serviced een horloge bij een horloge maker juist om dit te voorkomen, vroeger gebruikte men natuurlijke oliën deze droogde uit en werden samen met vuil een polijst pasta voor je tappen op de wielen. De huidige synthetische oliën gaan langer mee wat dus ook gelijk de reden is dat bijv rolex 10 jaar op de service intervallen durft te geven evenals Grand Seiko.
Een horloge uit 2006 bevat hoogst waarschijnlijk natuurlijke oliën ipv synthetische dus wil je in de toekomst een half uurwerk vervangen voorkomen zou ik zeggen servicen. Bijkomstig voordeel is je ook een nauwkeuriger uurwerk dan weer hebt. :wink:

3 likes

Heeft niets met “protocol” te maken!

Met wat dan wel?

Door de jaren heen merkt men dat bepaalde onderdelen voor verbetering vatbaar zijn en gaat men aan die onderdelen kleine aanpassingen doen, dan worden bij een servicebeurt onderdelen die daar voor in aanmerking komen vervangen door het nieuwer exemplaar, vaak gratis of tegen zeer sterk gereduceerde prijs, soms setjes omdat bepaalde onderdelen enkel samen vervangen mogen worden. Zo heb je binnenwerken met hetzelfde cal. nummer maar met bv een a/b/c versie. Als er dan een a binnen komt ga je die aanpassen naar een c versie tijdens de service. (Info die vaak enkel de gecertificeerde horlogemaker heeft en die toegang heeft tot onderdelen van het merk)

Ook wordt er vaak naar gelang het merk 2 tot 5 jaar garantie gegeven op een servicebeurt, als men dan twijfelt over een onderdeel of deze nog 5 jaar mee zou kunnen is het verstandiger/goedkoper deze gewoon snel even mee te vervangen, het binnenwerk ligt nu toch helemaal gedemonteerd op de werkbank. Anders later nog eens zelfde werk gratis uitvoeren.

En dan wil ik nog het volgende meegeven, ook olie schema’s veranderen door de jaren heen, ook weer omdat men merkt dat het beter is om een bepaald punt met een ander type olie/vet te gaan smeren om versnelde slijtage tegen te gaan. Dus een binnenwerk van 2006 kan nu misschien op andere punten vet krijgen waar daar in het verleden helemaal niets van vet of olie aan te pas kwamen. (Deze info bekom je vaak enkel als je gecertificeerd bent voor het merk.)

Voor de kasten weer waterdicht te maken bestaan bij sommige merken setjes, bij anderen dan weer niet, hangt van het merk af, wat zij vinden dat nodig is voor een garantie van 24 maanden waterdichtheid te kunnen garanderen.

Zo vervangt Omega kroon en pushers steeds compleet, waar je bij anderen gewoon de dichtingen kan bekomen.

En dan de vergelijking van auto’s vind ik wel kunnen, een slecht onderhouden/gesmeerde cilinderwand van een motorblok gaat zeker sporen bevatten van dit gebrek aan onderhoud. Je kan ook met een auto blijven rijden zonder onderhoud, maar als hij er mee stopt gaan de kosten groter zijn dan het 2 jaarlijkse onderhoud.

Hier een voorbeeld van tappen in een horloge, welke denk je dat gebrek heeft gehad aan onderhoud?

13 likes

Ik neem aan dat je met natuurlijke oliën minerale oliën bedoeld. Volgens mij zijn natuurlijke oliën zonnebloemolie en olijfolie. Als ik het verkeerd heb hoor ik dat ook graag.