…Maakt horloge open en snuffelt…
“Deze moet een servicebeurtje, de olie is ranzig…”
Nou zijn er ook weinig horlogemakers die tijd willen stoppen in het verwijderen van de rubber in de Omega kroon en een mogelijk passende rubber terug kunnen plaatsen, zo heb ik begrepen.
Rubbers zijn gewoon niet apart te bekomen bij Omega en Omega wil dat kroon ook weer mooi netjes is en niet met afgesleten logo.
Zeker even servicen. Zou zonden zijn om een strak modelletje droog te laten lopen.
Ik denk dat ik mijn argumentatie heel slecht heb trachten over te brengen. Want het lijkt, aan de reacties te zien, dat ik voorstander ben van GEEN onderhoud.
Dat is echt niet zo. Ik ben voorstander van service wanneer het nodig is. Dus als het horloge erom vraagt. Dus buiten specificaties gaat lopen en opeens vreemd gedrag vertoont, voor mij is dat buiten COSC.
Dan is het tijd om kosten te doen!
Mijn betoog is dat je het horloge daardoor geen enkele schade toebrengt en daarbij geen geld verkwist. Dus wacht met die service tot wanneer het nodig is. Meer niet.
Een perfect werkend modern (30 jaar of jonger) horloge dat nauwelijks gedragen is heeft nog steeds intacte oliën. Synthetische oliën gebruiken ze ondertussen al meer dan 50 jaar. Die verdwijnt niet, verdampt niet en corrodeert ook niet. In 2006 waarschijnlijk ook al met computer gestuurde smering.
(zie IWC link hieronder voor meer uitleg)
Dus in dit specifieke geval, bij een NOS horloge van 2006 (aanname verkoper is eerlijk) heeft een onderhoud geen zin. Zoals ik in mijn eerste post schreef, krijg je het onderhoud erbij dan doen. Moet je er extra voor betalen dan gewoon niet doen. Het betreft bovendien een handelaar, die geeft sowieso toch garantie?
Je ‘verdient’ regelmatig onderhoud echt niet terug.
Want als het dan ooit zover is betaal je even veel voor je herstelling en onderhoud. Ondertussen heb je wellicht al 2 keer geld bespaart door ‘over te slaan’.
En je hebt je horloge ook niet 2 keer moeten opsturen, wegbrengen, enz.
En nee, een auto kan je er totaal niet mee vergelijken. Die heeft een verbrandingsmotor waar de ontploffingen van het benzinemengsel de olie en de hele motor vervuilen.
Daar is periodiek en preventief onderhoud super belangrijk. Een uurwerk zit in een gesloten container waar niks aan kan. Daar speelt geen vervuiling van buitenaf en al zeker geen verbrande gassen. Als je wil vergelijken neem dan een Tesla (grapje he, voor hier weer denigrerend op gereageerd wordt)
Wanneer onderhoud nodig uitgelegd door een pro:
IWC uitleg oliën :
Time that runs like a clockwork - the need for watch oil | IWC Schaffhausen.
Dit was mijn laatste post in dit topic want meer kan ik er niet over zeggen.
Ik blijf erbij dat dit aan de late kant is. Maar ieder zijn ding.
Ook al kost het wat meer, ik onderhoud mijn spullen graag ipv dat ik onderdelen vroegtijdig vervang door schaden die voorkomen had kunnen worden met periodiek onderhoud.
Ok, dan vergelijken we het met de remmen… je garage gaat de remblokjes vervangen ook al staat er nog meer dan voldoende materiaal op de blokken, maar waarschijnlijk onvoldoende om volgende onderhoudsbeurt te halen. Dus worden ze vervangen.
Of je blijft er toch maar lekker mee door rijden tot hij niet fijn meer remt. Op dat moment is er één van de blokjes die reeds in contact komt met de schijf (een auto zonder contacten en controlelampje) en diepe krassen heeft gemaakt. Denk je dat je nog steeds enkel voor de blokjes betaald en de schijven er gratis bij krijgt?
@Kad Dit is het enige relevante advies in dit topic toch? Dat je dit topic start geeft al aan dat je liever de gemoedsrust van een service hebt, dus met het bovenstaande ben je klaar. Kunnen wij er ondertussen de bij pakken
Aanvulling; het is aan een ieder zelf natuurlijk. Mocht ik uiteindelijk professioneel uurwerk hersteller worden, kan zowel de wachtende ‘laissez-faire’ als de voorzichtige verzamelaar bij me terecht. Die kosten reken je gewoon door.
Indien niet gecertificeerd (vaste prijzen), zou ik zelfs wat korting geven op horloges die binnen service interval/gestelde service termijn binnenkomen. Scheelt weer tappen polijsten en lagers pennen tot je een ons weegt.
Hier maak je een denkfout. Elke olie verdampt/gast uit ongeacht of het wel of niet synthetisch is.
Ik denk dat ik zeker kan stellen (wat ik verwachtte) dat het horloge onderhoud nodig heeft.
Volgende stap lijkt me passen, en zien of het totaalplaatje qua kost ook zinvol is.
Succes dan. In ieder geval leuke horloges dit, dus hopelijk wordt het wat!
Daar was ik begonnen
Ik wil eerst altijd weten of ik iets wil hebben, daarna is al het andere altijd op te lossen icm bekwame horlogemaker.
en misschien vragen of de verkoper een timegrapher heeft of er zelf eentje meenemen?
Amplitude en afwijking zouden misschien iets kunnen zeggen over de toestand (goede waarden betekenen wellicht niet meteen dat alles in orde is, maar slechte waarden mogelijk wel het tegenovergestelde).
Het gaat wat hand in hand he. Zeker omdat het horloge ook niet zomaar om de hoek te koop staat.
De timegrapher discussie wil ik zelfs niet aangaan na al bovenstaande adviezen.
Ongeveer 140km rijden voor me; dus passen doe ik eens als ik daar in de buurt ben.
Lijkt dan ook het uitgelezen moment om te zien of we elkaar kunnen vinden over waardebepaling.
Ik zou iig alvast polsen of er ruimte zit bij de verkoper voor je 140km gaat rijden.
Ik moet sporadisch eens in de buurt zijn. Dus daar zit ik niet mee in.
En Monanco’s zijn al even niet meer ‘hot’ , dus zal niet snel weglopen.
Kad…. das een wijze conclusie en voor zover het nog niet genoemd is….met je smaak is ook al niets mis mee. Mooi horloge!