Soms heb je van die gelukkige dagen dat je weer een speciaal horloge aan je collectie kunt toevoegen. Vandaag is z’n dag voor mij. Mijn vriend mailde mij dat hij wat leuks had mee genomen van een dagje langs de moezel toeren. Hij liep door een dorpje en vroeg aan de lokale juwelier die vroeger horloges deed verkopen of ze niet toevallig wat oudere spulletjes had liggen. Ja ergens stond nog wel een doosje wat hij later kon komen ophalen. Een uurtje later is hij langs gegaan en kreeg dit doosje mee.
Bij het openen van het doosje viel zijn mond open. Een nieuw Zenith binnenwerk, 2 dames Dugena werkjes, 1 Pallas met ETA 2784 automatic en de kleinste automatic die ik ooit gezien heb. Een dames Eterna met 1420 binnenwerk 11mm.
Maar dat was nog niet alles in losse onderdelen lag er nog een Junghans quartz in. Hij is niet zo van prullen aan horloges en quartz heeft hij helemaal niets mee, maar weet dat ik dat geen enkel probleem mee heb.
Vandaag dus gaan ophalen en kijken wat ik ermee kon doen. Eenmaal met mijn nieuwe aanwinsten thuis aangekomen meteen aan de gang met de Junghans.
Deze was compleet maar uit elkaar gehaald. Nieuwe batterij erin en hij liep meteen

Nu gewoon in elkaar klikken en meteen aan de pols slingeren. Ja jammer dan. De deksel klik zonder problemen gewoon opnieuw open

Dit is waarschijnlijk de reden waarom hij nooit verkocht is geworden.
Aan het uurwerk zit een dikke witte rubberen rand die net iets te groot is en de deksel niet goed laat sluiten.
Voorzichtig de rubberen rand verwijderd en met een scalpelmesje de kleine opstaande rand weg gehaald. En hij past als gegoten.
Op de achterkant is nog de originele prijs te zien uit de jaren zeventig. 298 DM wat ongeveer gelijk is aan de reclame uit die tijd.
Helaas geen voorbeeld kunnen vinden zonder datum.
Hoe ziet het spul eruit als het in elkaar zit, nou zo
En zo om de pols
Hij heeft ook een zeer bijzondere sluiting.
Al met al ben ik een dik tevreden mannetje.