In verband met mijn voorgenomen aanschaf van een derde horloge, wil ik graag op dit forum vernemen wat de scheidslijn zou kunnen zijn tussen
Een NOS horloge
en
Een Vintage horloge.
Dit is een kritische vraag, omdat een horloge beiden zou kunnen zijn.
Graag jullie visie en opmerkingen.
NOS is een in nieuwstaat verkerend vintage horloge.
NOS betekent rechtstreeks uit het magazijn. Dus oud, maar nooit eerder verkocht of gedragen.
Oneens. Het is een horloge dat niet anders is opgeslagen dan als voorraad. Het hoeft daardoor niet in nieuwstaat te zijn.
New Old Stock.
Letterlijk vertaald: nieuwe oude voorraad.
Maar wat mij betreft ziet de ‘new’ niet op de staat van het voorwerp, maar op de status van de voorraad.
Vrij vertaald: voor het eerst beschikbaar geworden oude voorraad.
Monsieur Sigmund,
Ik sluit mij aan bij de vorige twee @JeR en @Mafkees forumleden, maar het valt mij uit jouw tekst op dat je zelf ook weet wat het verschil tussen die twee termen is en ook wat de overeenkomst kan zijn. 
Wat wil je precies weten? Wat is de voorgenomen aanschaf voor horloge? Dat wetende kunnen we misschien gerichter helpen meedenken, i.pl.v. een ellenlange discussie in te gaan over wat vintage nu precies is en wat NOS is. Die discussie is namelijk al talloze keren gevoerd. En de meningen daarover lopen namelijk- zoals je weet- nogal uiteen…
Inderdaad, NOS zegt dus niet per se wat over de staat. Zou dan eerder zeggen in nieuwstaat of mint als je een Engelse term wil gebruiken.
Het is zelfs niet ondenkbaar dat een NOS horloge ernstige waterschade heeft, als de sprinklers in het magazijn eens aan geweest zijn, of als een schuur jarenlang open heeft gestaan. Absoluut niet in goede staat. Wel NOS.
Nou ja, wel iets, mede afhankelijk van de leeftijd. Alle pakkingen en de olie zijn altijd uitgedroogd. Het leren bandje zal ook binnen twee dagen scheuren als je het gelijk gaat dragen zoals het is.
Ik richt het niet aan jou hoor @koekoek, maar ik zeg het in het algemeen. Jou hoef ik het niet te vertellen. 
Hahaha… dat is inderdaad ook mijn ervaring nogal eens geweest. 
Hahaha, Monseigneur Klokkengek,
Op zich terechte vraag, maar het mag ook via Hoi Sigmund…
Het volgende:
De aanschaf betreft een duurder horloge.
Dus gaat het ook over prijs en onderhoud.
Ik ga nu even scherp:
NOS, ongedragen, heeft jaren liggen bakken in de zon van de etalage winkel of liggen verstoffen in magazijn
Vintage, gedragen, maar keurig onderhouden met beurten.
Graag jullie visie en opmerkingen
De vintage met aantoonbare onderhoudsgeschiedenis is een veilige keus. Maar de NOS ook, als je die een onderhoudsbeurt laat geven en het bandje netjes voorbehandelt voordat je het draagt. Zolang het horloge geen waterschade heeft, zal het met een goede onderhoudsbeurt technisch als nieuw zijn. Misschien is de wijzerplaat wat verkleurd, maar dat is ook gaaf toch?
Daarnaast speelt ook dat het wel een kick is dat je de eerste eigenaar bent: van een oud nieuw horloge.
Ikzelf vind het juist vaak wel vet dat een horloge lang gebruikt is, dat je een stukje geschiedenis van andere mensen om je pols hebt. Dat is allemaal erg persoonlijk natuurlijk. 
Ik ben ook niet heel ervaren hoor, dus ik sta open voor verbeteringen.
Dat zou ik overigens ook staan als ik wel ervaren was.
Speelt metaalmoeheid misschien een rol? 
Niet NOS. Want al geëtaleerd.
Hmm…
Daar ben ik het volgens mij niet mee eens. Maar misschien zometeen wel.
edit: Ja, ik heb even wat langer nagedacht en ik ben het er echt niet mee eens. Wat in de etalage ligt is ook gewoon voorraad toch? Wat maakt etaleren voor jou het breekpunt?
Ikzelf accepteer zelfs wel het woord NOS als een particulier het horloge niet uit de verpakking heeft gehaald, maar daarvan erken ik wel dat het strikt genomen geen NOS is.
Ik heb liever geen NOS horloges, ik vind juist het gedragen en doorleefde de charme van vintage horloges.
Hmm… interessant. Ik kan me zoiets wel voorstellen, maar alleen als ik zelf een nieuw horloge helemaal ‘op’ zou dragen zodat ik dan als Opa Dao met een zelf doorleefd horloge om de pols zit. Maar een kopen die er juist al zo uit ziet? Kan ik me niet zo goed voorstellen. Wel vintage, maar dan zo mint mogelijk.
Hoe zie jij dat dan? Ook al zijn de gebruikssporen van een ander of anderen, zonder dat je er een verhaal bij hebt?
Ik ben het grotendeels eens met @W.E in zijn antwoord. Ik ga het daarom niet in mijn woorden herhalen
Belangrijk is daarnaast ook wat voor soort verzamelaar je bent. Je hebt mensen die de horloges dagelijks willen dragen en ook mensen die ze als postzegels koesteren in een boek (lees horlogekist) ook dat is van invloed.
Persoonlijke beleving is ook hier alles waarom het draait.
Een paar jaar terug kocht ik een 18 kt gouden Movado dress watch uit eind jaren '60 in NOS conditie. Daar zaten best wel wat krasjes op en het gelijk zetten ging dubieus zwaar. Je kon wel zien dat hij in de basis niet gedragen was. Dus… full service laten geven door een goede horlogemaker, Movado flut lederen bandje eraf gehaald, Hirsch lizard bandje erop en dragen… Heerlijk horloge blijkt dat nu te zijn en in een zeer mooie staat! Deze was dus- concluderend- én vintage én in NOS staat… 
Ik vind mint en vintage niet echt rijmen over het algemeen.
Als een horloge 50 of 60 jaar oud is, dan wil ik bij een duikhorloge bijvoorbeeld dat je kan zien dat er echt mee gedoken is.
Of dat een plaat tropic is geworden.
Betekent niet dat ie afgeragd moet zijn, maar niet dat ie onverkocht in een of ander magazijn heeft gelegen.
Ik heb een aantal NOS horloges gehad en ik merk dat ik die gewoon niet zo graag draag. Ik vind het haast zonde om een horloge wat nog maagd is, na zoveel jaren te gaan dragen. Ik wil gewoon een horloge zorgeloos kunnen dragen, wat alle eigenaren voor me ook hebben gedaan met dat horloge. Gewoon waar het voor bedoelt is.
En dit is een mooi voorbeeld van hoe belangrijk persoonlijke beleving in dit soort discussies is. 
Hierboven al prima uitgelegd door meerdere lotgenoten. Hier een voorbeeld van een NOS. 1970. Zelfs de originele verpakking zit er nog bij.
Ditzelfde horloge kun je ook als vintage aantreffen, lekker gedragen, meer dan 40 jaar, heel wat meegemaakt in z’n leven. Op enig moment zelfs een nieuw (maar niet origineel 5 vlaks facet geslepen) glas gekregen. Originele band vervangen…Het ultieme voorbeeld van verschil tussen NOS en Vintage…

Die eerste is momenteel INCOMING, die tweede zou ik nooit kopen (ben een purist…).