NOS versus Vintage

Dat is een zeer fraai horloge.
Zoals gevraagd, spelen aankoop prijs en onderhoud voor mij ook een rol.
Het horloge dat ik voornemens ben om aan te schaffen valt in een duurder segment.
Dus ben ik kritisch.

Om welk horloge gaat het?

Dan is er wellicht wat gerichter wat over te zeggen nog…

2 likes

In mijn vraag stelling heb ik ook het idee dat de hoogte van de aankoopprijs van het horloge een (grote) rol speelt in de beoordeling Nos versus Vintage.
En mogelijk zelfs het merk.

Ik heb wel eens een NOS Zenith led horloge gekocht, maar alleen voor de kast, want de batterijen waren ook NOS en hadden het uurwerk en wijzerplaat volledig verpest in 40 jaar lekken.

1 like

Ik verwacht bij een NOS ook nog wel stickers (als die er destijds op zaten). Doosje, boekjes/tags horen er ook eigenlijk wel bij vind ik.

behalve de seiko glas pakkingen, die zijn na al die jaren nog top en herbruikbaar. Wonderbaarlijke kwaliteit /offtopic

2 likes

Lijkt mij volslagen onzin. Het zijn afgebakende begrippen die volledig los van staan van het merk of de prijs. Of bedoel je het wellicht andersom: dat de kwalificatie NOS of vintage gevolgen heeft voor de hoogte van de prijs? Dat zou wel kunnen denk ik.

Mijn definities van vintage en NOS sluiten overigens niet uit dat een horloge zowel NOS als vintage is. :thinking:

3 likes

Vreemd dat je niet gewoon zegt om welk horloge het gaat.

Bij sommige horloges is een NOS exemplaar namelijk zeer zeldzaam en daarom stukken duurder en bij andere modellen komt het vaker voor waardoor NOS niet een veel hogere prijs waard is.

Maar goed, hou het maar lekker vaag.

3 likes

Zo had ik het nog niet bekeken! :thinking: :+1: In het eerste geval zal een verkoper dan ook wel veel meer geprikkeld zijn om een exemplaar dat eigenlijk geen NOS is tóch maar NOS te noemen, dus dan speelt merk inderdaad mee. :open_mouth: Slecht van mij om langs deze lijnen te denken, zo de waard is?

2 likes

Toffe discussie, ondanks een concreet horloge in de beginpost :wink:

Enkele losse flodders van mijn kant:

• Een horloge kan ook NOS mooi oud zijn geworden en is wat mij betreft het beste van twee werelden. Bijvoorbeeld mijn Speedmaster uit 1990. Wel het verkleurde tritium, maar verder (op een service na natuurlijk) als nieuw en incl. alle toebehoren.

• Verder erger ik me dood aan termen als Near NOS of Like NOS. NOS is binair, een horloge is het wel of niet. Zo niet, dan het nauwelijks minder gruwelijke ā€˜mint’ gebruiken.

• NOS is in de regel meer waard dan gewoon vintage. Uitzonderingen zijn wat mij betreft een egale tropische plaat of een erg bijzondere eigenaar.

• Verder mee eens dat NOS ook soms nauwelijks iets kan toevoegen. Een NOS jaren 70 Paul Newman, en iedereen wordt gek. Een NOS jaren 90 Baume & Mercier Capeland… tja. Ligt denk ik erg aan de populariteit van het model. En hoe ouder, hoe bijzonderder de NOS-status.

3 likes

Goedemorgen @Santa_Sangre,
Het betreft een gg Rolex dd.

En dan is er nog het psychologische aspect van een NOS versie van een zeer gewild horloge. Stel: je vindt een NOS Speedmaster ā€˜Ed White’. Ga je die dragen en per direct zo’n beetje halveren in waarde?

Die zou ik NOS kopen.

Heeft toch nooit iemand mee gedoken. @Santa_Sangre :smile:

:v:ļø

Ah, maar dat snap ik! Ben niet zo thuis in vintage, maar onlangs naar Lord Matics zitten kijken en dan zien sommigen eruit alsof ze als autobanden gebruikt zijn. Maar snap jouw punt

1 like

Die heb ik ook weleens zien voorbij komen

1 like

NOS heeft iets fascinerends, maar moet er zo’n tweemaal de prijs betaald worden tegenover een exemplaar is perfecte staat (Bij Rolex goed mogelijk) draag je hem dan wel?

Je moet niet de fout maken dat NOS ook ā€œmintā€ betekend. NOS kan ook betekenen dat het horloge 30 jaar onder water in een lekke kelder heeft gelegen.

1 like

Vanaf nu zullen we dan maar de term ā€˜mint NOS’ gebruiken. Als die niet 30 jaar in een lekke kelder heeft gelegen.

Man man. Man.

:v:ļø

New Old Stock hoeft inderdaad niet nieuw te zijn maar is het vaak wel. In mijn ervaring wordt de term (niet helemaal terecht) ook vaak voor oude onverkochte winkelvoorraad gebruikt. De horloges zijn dan wel aan een potentiƫle koper getoond.

Staat is wel altijd zeer goed. Mijn laatste en eerdere NOS vonsten:

2 likes

Zou je dit eens willen toelichten? :slight_smile: Volgens mij is oude onverkochte voorraad namelijk exact wat NOS is, en waarom zou winkelvoorraad het dan eigenlijk niet zijn?

2 likes

Er is ook groot verschil met een NOS die correct bewaard werd en NOS die gewoon met de andere onverkochte in een bak of kast gepleurd zijn al die jaren. Los of er dan nog etiketten en dergelijke aanhangen.

1 like