Wat ik bedoel te zeggen is dat je naar mijn mening twee dingen hebt. Waarbij NOS oude voorraad is waarvan de conditie nieuw is. Dus met labels, stickers en soms ook nog de verpakking. En daarnaast OS wat gewoon oude (onverkochte) voorraad is en de conditie niet nieuw is omdat het horloge in de winkel getoond/ of even kort gedragen is door 1 of meerdere klanten.
Subtiel verschil maar voor sommige belangrijk. Niet voor mij overigens, die gebruiksmarkeringen die krijg ik er toch wel op
Interessant! Ik ben het er niet mee eens, maar er is wel wat voor te zeggen. Het “nieuw” slaat voor mij op het feit dat het nooit in gebruik genomen is geweest, niet op de staat waarin het verkeert.
Maar ik ga mijn ogen openhouden voor de nuance die jij maakt, en als blijkt dat dat inderdaad de algemene tendens is, zal ik mijn opvatting zeker bijstellen.
Dat hoeft volgens mij niet perse zo te zijn. Door (onzorgvuldige) opslag, verhuizingen van voorraden, wie weet wat er in soms 40, 50 jaar allemaal gebeurd… kunnen er wel krassen ontstaan.
“typical long time storage marks” of “lagerungsspuren” noemen ze dat dan in de baai
Hier nog een voorbeeld van een NOS die momenteel onderweg is. 1983. Wij kennen hem als “Eagle 7” maar in Japan staat dat adelaartje niet op de wijzerplaat.