Nr1 duiker! Wat is jouw nr1 duiker?!

Hallo forum leden,

Ik ben zelf niet een actieve schrijver op forums, wel meer dan 15 jaar een actieve lezer op verschillende (internationale) horloge sites en al meer dan 30 jaar liefhebber en verzamelaar. Waar het ooit begonnen is met een Breitling Chronomat op mijn 16e zijn er al een aantal mooie en speciale om de pols gedragen.

Onlangs heb ik een tweetal speciale horloges horloges los gelaten, de IW3756 GST Perpetual en de IWC500501 7 days ingenieur. Ik had namelijk de Rolex Explorer II 21657 42mm gezien, ja dat is hem!!
De historie, het uurwerk wat speciaal voor dit model is gemaakt en mijn extreme sports achtergrond maakte deel uit van deze beslissing. Wel een afspraak moeten maken met de vrouw dat er 1 horloge plaats moest maken. Waar het er uiteindelijk 2 werden die ik al een tijdje niet meer om de pols had. Jeetje… in een keer een luxe want, ik hield er aardig aan over… Ik kwam van de iets grotere horloges resp. 45,5mm en 44 mm dus de 42mm Explorer was de juiste maat voor mijn polsje.
Na 2 weken met de Explorer om de pols en vele zoek criteria op Google, Chrono en MP wist ik het! Een Submarine die hoort toch eigenlijk wel in een verzameling. Ik ging op zoek en hoorde al snel van het forum lid waarvan ik de Explorer 2 van had gekocht dat hij ws zijn Submariner ging verkopen. Ik dacht hoppa dat is hem :tada::tada: kerst komt eraan laten we volgende jaar even contact houden.

Ondertussen kreeg ik toch een beetje heimwee naar echt een speciaal horloge met een mooi complicatie uurwerk (wat voor mij persoonlijk een horloge echt afmaakt)… Ojee de zoektocht naar een IWC Portugieser Perpetual calendar was begonnen :shushing_face:… Nu uitleggen aan de vrouw :tada:. Goed jaar gedraaid en een goed kerst kado gegeven aan mijn vrouw :innocent: deden ook zeker mee aan haar positieve reactie.:tada:. De volgende dag naar Schaap en de IWC Boutique geweest. Yesss de Boutique had er een liggen gepast en super goed te woord gestaan! Tijdens het passen bekroop mij de gedachte ‘mmmm wat is eigenlijk de meerwaarde ivm. De GST Perpetual en ing. 7days’. Ik ging zonder nieuw horloge aan de pols naar buiten toe.:tada:

En toen opeens een “eureka” moment ik was in 2001 tijdens de Basel fair het ultieme duikhorloge tegen gekomen de absolute “Grail”! Des tijds ging mijn oog en portemonnee niet uit naar een duiker in die prijsklasse maar nu… Ohhh de zoek tocht kon echt beginnen… Terug naar Schaap… Schaap had het merk, maar ze hadden alleen een klassieke uitvoering van het horloge in stock. Helaas hadden ze niet de duiker, want die wordt alleen gelimiteerd uitgegeven. Zonder nieuw horloge om de pols maar weer naar huis…
Thuis aangekomen, eerst weer mijn kennis bijgespijkerd op de diverse forums waarom dit de Diver grail is!
Poehhhh ojaaaaa euforie ten top!! Kort samengevat: Het is het enige echte duikers horloge (300m)
met een gepatenteerd, alles op de kroon te verstellen bi directional quick set Perpetual Calendar… :tada::tada:Jaaaa idd fool en millennium proof… Ontworpen door Prof. Dr. Ludwig Oechslin.
De fundamentele innovatie van de heer Oechslin in de Perpetual Acqua zijn de octrooien EP1351104B1 en CH696861A5 - hierbij is het gebruik van gestapelde tandwielen om de kalender te bedienen, ter vervanging van de hendels en veren in traditionele eeuwigdurende kalenders. Dit maakt de bidirectionele aanpassing van de kalender mogelijk, en maakt het mogelijk dat de datum simultaan verspringt.

Na enig speurwerk ben ik het juiste horloge tegen gekomen de 42,7mm Ulysse Nardin Acqua perpetual calendar met het inhouse UN-33 uurwerk. Het basis uurwerk is namelijk ook ontwikkeld door Ludwig Oechslin en speciaal voor deze complicatie in samenwerking met Lemania, tegenwoordig Breguet. Het horloge laat perpetual de dag, datum, maand en het jaartal zien.

Het horloge is van de eerste serie laag genummerd (20mm band aanzet ipv 22mm waar er slechts 100 witte en 100 zwarte van gemaakt zijn), verkeerd in zeer goede staat, full set, van de eerste eigenaar met volledige service history :tada::tada::tada::tada: jaaa dit is hem! Ojee een klein puntje het horloge is in Amerika… Stress momentje :blush: Hoe krijg ik die deze kant op… Versturen? Neee stel je eens voor wat voor onzekere factoren er zijn met zo’n aankoop boven de 10k…
Na lange communicatie met veel vragen aan de eigenaar was ik eruit! Ik ga hem gewoon zelf ophalen :sunglasses:.

Reis gepland naar de states, verblijf en vervoer geregeld! Wat een fantastisch avontuur en dat helemaal voor een horloge.

Dit is mijn absolute nummer 1 “Grail” duikers horloge! Op 2 de Submariner en op 3 de Blancpain Fifty Phantoms. Wat is jullie top drie, waarom en je verhaal erachter? Ik ben echt benieuwd…

Bedankt voor lezen en een fijne avond forum lezers!

Sven

Uiteraard heb ik wat foto’s in het wild vanuit de USA en Amsterdam.

Op de stalen band (nieuw geen rek…)
Goede weergave van de mooie vorm van de kast.
Loopt taps met een soort van concave (skateboard term, weet niet hoe ik het anders kan benoemen)

En uiteraard de “money” Lume shot :dollar::sunglasses:

81 likes

1. Submariner 5513
  2. Submariner 114060…
  3. Is lastig…
7 likes

Rolex Submariner, Sinn EZM3 en Seiko SKX007

3 likes

Simpel, Blancpain want is de daddy! Oudere model sub nummer twee

3 likes

Voor mij persoonlijk de Doxa sub300 :ok_hand:

4 likes

Definitely deze.

6 likes

Mijn top 3 op dit moment …

• Omega Seamaster Pro 300M (de nieuwe 42mm)
  • Rolex Sea-Dweller (116600)
  • Seiko SPB077J1

… kan morgen weer anders zijn. :wink:

2 likes

In 1978 de #1 duiker en voor mij anno 2020 nog steeds.

14 likes

Ik heb er meerdere (Casio, Pulsar), maar de Orient Mako staat toch wel bovenaan.

8 likes

Je hebt inderdaad een bijzondere duiker te pakken daar zeg.

Een Submariner is natuurlijk prima, maar wel een erg platgetreden pad.

De Fifty Fathoms vind ik de mooiste. Bijzonder, elegant en toch stoer.

Op twee de Rolex Sea Dweller 4000. De oude kastmaat en lugs, gecombineerd met de maxi dial en keramische bezel. Prachtig. Ik heb hem gehad en weggedaan. Hij is inmiddels nogal prijzig. Overpriced wat mij betreft.

Op drie een andere grootheid. De Omega Planet Ocean. Ik heb hem op dit moment in 42mm. Stoer, prachtige kastvorm en lugs en lekker een beetje kleur.

22 likes

Wens

Bezit

En van Nederlandse bodem

7 likes

25 likes

Een echte liefhebber :grin:

Mijn lijstje:
1 - Seiko Sbdx001\Sbdx017 MarineMaster 300.
2 - Rolex Sea dweller ref.16600 (midden jaren ‘90).
3 - Ulysse Nardin 8163-175\92 ( Dat is deze: NA van mijn week, de Ulysse Nardin 42mm Diver. )

9 likes

5 likes

Toch wel deze op het moment :slight_smile:

8 likes
  1. Rolex Sub
  2. Seiko SLA017
  3. Omega PO of Tudor Pelagos
4 likes

Bij mij zijn het:

Op 1 de tuna Emperor.
Op 2 de Oriënt saturation.
Op 3 de Casio G-Shock frogman.

8 likes

Wat een leip ding zeg. Heb je meer foto’s van de band? En lijkt het nu zo of heeft hij een dubbele grand date? Waar is de bovenste voor?

1 like

Gefeliciteerd met je nr 1.

Nummer 1 is hier op dit moment duidelijk (wittebroodsweken). Daarna wordt het lastiger met 2, 3 en 4 die in hoofd van plek blijven wisselen.

Nummer 4 is de golden solar tuna…

6 likes

Mooi man, gefeliciteerd!

1 like