NA van mijn week, de Ulysse Nardin 42mm Diver.

Beste mede forummers,

Gelukkig ben ik, behalve een rationeel mens, ook behept met een redelijke dosis emotie en ik kan u opbiechten dat ik daar erg blij mee ben. Het maakt het leven voor mij intenser, doordat de toppen van plezier mijn deurtje niet ongemerkt voorbij gaan en deze NA, zo kan ik u alvast toevertrouwen, stuwt mijn plezier in deze hobby naar een eenzame hoogte.

Daarom is er deze keer zeker geen sprake van een korte NA en eveneens qua lengte geen gemiddelde NA. Neen, beste lezer, deze keer kunt u er even rustig voor gaan zitten, want ik doe datzelfde en ga een poging doen om U redelijk volledig te informeren over dit geweldige horloge en zoals u inmiddels wellicht van mij gewend bent, de aanloop tot deze NA. Zet u alvast maar schrap en “enjoy the ride…”

Ik presenteer u met trots de Ulysse Nardin 42 Diver, uitgevoerd in zwart!

De aanleiding:
Met hartelijke dank aan een goede vriend, mocht ik hem en zijn zoon tijdens een gezellig “ horloge uitje” vergezellen, zoals we dat wel vaker met elkaar in een klein gezelschap vrienden doen en deze keer was het doel de Watch 2019 in Amsterdam.
Georganiseerd door Schaap & Citroen, is dit een mooie gelegenheid om, in een stijlvolle zaal in het Okura hotel, aan hun assortiment te snuffelen. Ik kan u overigens warm aanbevelen, om deze gelegenheid een volgende keer niet ongemerkt voorbij te laten gaan, want u kunt zich daar, culinair prima verzorgt, vergapen aan zoveel horloges, dat u alleen maar kunt hopen dat u er de volgende nacht niet van droomt

Het eerste contact:
Een aantal horlogemerken afgestruind hebbende, passeerden we plotseling een stand, die we aanvankelijk met name uit beleefdheid bezochten. Dit was overigens niet te wijten aan desinteresse voor het merk maar meer aan onze onbekendheid ermee. De uitermate enthousiaste sales manager Frankrijk, Benelux en Engeland van Ulysse Nardin inviteerde ons om kennis te nemen van het bedrijf, alsook van vrijwel alle modellen met vrijwel al hun details.

Het bedrijf:
Ik zal geen poging doen om alle, over Ulysse Nardin, genoemde feiten weer op te lepelen, want in mijn ooghoeken had ik intussen iets ontdekt, hetgeen me eerlijk gezegd erg bezig hield. In het kort echter, is Ulysse een bedrijf, welke is opgericht in 1846, derhalve een lange bijbehorende ervaring heeft en met recht een echt horlogehuis mag worden genoemd. Niet dat het een stoffig bedrijfje is hoor, integendeel. De vliegende tourbillions, geskeleteerde horloges, horloges zonder kroon maar bediend door verdraaien van de bezel en het achterdeksel, vlogen ons om de oren.
Hier heeft men ondernemerschap, innovatief denken en verfijnde technieken zeer hoog in het vaandel staan. En dan te bedenken dat de jaarlijkse produktie maar ca. 12.000 horloges omvat, met als doel om op afzienbare termijn de 15.000 te behalen. Kortom, een klein bedrijf van formaat, welke op beperkte schaal zeer respectabele en vooruitstrevende horloges produceert.

Het horloge:
Welnu, u had het natuurlijk al begrepen, tijdens het schuifelen langs de vitrines, waar de horloges vlotjes uit werden gehaald om ze door ons te laten bekijken en voelen, was er ook een duiker horloge verschenen en tevens alweer afgevoerd naar z’n glazen behuizing. Hmmm, dat had ik toch goed gezien waarde vrienden? Dat was toch gewoon een heel heel mooi horloge? Mijzelf losscheurende van een gepassioneerd verhaal over een horloge waarvan het uurwerk tevens de wijzers vormt, ben ik op mijn schreden naar de betreffende vitrine teruggekeerd en
met lichte dwang het verhaal onderbrekende, vroeg ik de duiker nogmaals tevoorschijn te toveren en jawel, daar lag hij voor mijn ogen en in mijn hand.
Even de bril af voor het nog betere zicht, even de ogen ook nog eens half dichtgeknepen en meteen om de pols met dat horloge, was ik op slag weer eens verliefd.

Het tweede contact:
Na het horloge uitgebreid bewonderd te hebben, ging de optocht naar Schaap & Citroën en met hulp van een vriendelijke en professionele verkoopster en nog een kort tweede gesprekje met de sales manager van Ulysse, was de afspraak snel gemaakt dat het horloge mij op korte termijn op zou wachten in den Bosch.

Terug naar het horloge:
Tja, waar te beginnen?

Het saffier:
Aan de bovenkant beginnend, is het horloge afgedopt met een double domed saffier, voorzien van exact van de juiste hoeveelheid AR waardoor het saffier niet overdadig verkleurd, niet overdadig spiegelt, de toch al uitstekende afleesbaarheid nog verder bevorderd en kort samengevat, exact voldoende aanwezig is om de mooie, wat vintage, uitstraling te helpen bewerkstelligen. Chapeau dat er door de fabrikant ĂĽberhaupt zoveel aandacht naar dit glaasje is gegaan!

De bezel:
Dit is andere koek dan ik tot nu toe gewend was, waarde lezer! De bezel is een kunstwerk op zich, met een geweldig fraaie 3D vorm en navenante uitstraling. Allereerst is ze voorzien van goede uitsparingen om te kunnen verdraaien en dat laatste gebeurd met een serie zeer zekere en autoriteit uitstralende klikjes.

Daarnaast is de insert concaaf uitgevoerd, oftewel in hoogte aflopend vanaf de rand richting het saffier.

De insert is van metaal gemaakt (of misschien wel uit Ă©Ă©n stuk met de bezel gefreesd) en alle indices staan fier op eigen houtje in de insert.

Het zwarte gedeelte van de 12 tot de 20 is vlak uitgevoerd en vanaf de 20 verder tot weer bij de 12, is een aantal concentrische ringen aangebracht, welke bijdragen een een heerlijke diepte in alleen al deze insert.

Saillant detail en in vele reviews verkeerd beoordeeld, is de dubbele functie van de 0 op de bezel. Ik heb meerdere reviews gelezen, waarin werd opgemerkt dat helaas een lume pip ontbreekt, met zelf aftrek van waarderingspunten tot gevolg maar hoe een mens zich maar kan vergissen… De 0 is namelijk gevuld met een heerlijke warme kleur beige lak, die ook achter het glaasje op meerdere plaatsen terug is te vinden, maar daarnaast is de 0 ook nog eens gelumed. Wel degelijk een “12 aanduiding” gedurende de nacht dus…

De wijzers:
De uren- en minutenwijzers zijn batton stijl en gewoonweg goed af te lezen, beiden overdag en nachts. Ze zijn aan weerszijden heel geraffineerd geslepen, zodat er net een flonkerend kantje ontstaat, wanneer er onder de juiste hoek buitenlicht op valt. Ze hebben dezelfde witte kleur als de hoofdindices op de dial echter in de secondewijzer komt het warme beige weer terug.

De indices:
Ook de hoofdindices hebben aan weerszijden eenzelfde schuin geslepen kant, zij het groter dan aan de wijzers en flonkeren en glanzen in het buitenlicht naar hartelust.
Helaas is dit op foto’s erg lastig vast te leggen, zelfs op de officiële website is het lastig te zien maar gelooft u mij, eenmaal buiten aangeland, verdubbelt het luxe gevoel van dit horloge onmiddellijk. De hoofdindices zijn dus opgevuld met dezelfde kleur wit als de uren- en minutenwijzer en in de minuten indices komt ook het warme beige weer terug, net als in de wijzerset.

De lume:
Meer dan goed te noemen, ze gaat zelfs richting de beroemde Seiko kwaliteit. Ten aanzien van de lume duur, moet ik eerst eens een nachtje ieder uur de wekker zetten om dat te kunnen beoordelen maar zelfs buiten, van de zon naar de schaduw bewegende, lichten alle gelume-de vlakken al meteen blauw op, voortreffelijk!

De dial:
De dial is op zichzelf al een heerlijk uitzicht, tenminste wanneer u een mooie structuur en diepzwarte kleur op prijs stelt. De belettering is weer in het beige uitgevoerd, waardoor het hele horloge een harmonieuzer, zachter en rustiger uitstraling krijgt. Let overigens wel, de kleur is zeker geen faux patina maar zacht beige, echt beige.

Gelukkig heeft Ulysse besloten de datum net boven de 6 te plaatsen, waarmee weer een mooi symetrisch geheel wordt bereikt. De belettering van de datumschijf is overigens ook weer subtiel beige, hetgeen nog meer bijdraagt aan het totaalbeeld.

Op de onderste helft van de dial staan de geografische coördinaten van le Locle, de bakermat van Ulysse. Voor velen misschien overbodig maar voor mij een teken van trots, waarmee de fabrikant onthult waar het horloge exact is vervaardigd.

Het uurwerk:
Het uurwerk bestaat uit een Sellita waarvan we, na het verhaal van de sales manager over de noodzaak van bescherming tegen magnetisme, al vermoedden dat er wel wat aanpassingen aan gedaan zouden zijn. En inderdaad blijkt dat correct, want de veren zijn in-house vervangen door siliconen exemplaren en het uurwerk zal mede daarmee ongetwijfeld borg staan voor vele jaren betrouwbaar functioneren. Dit laatste is overigens verreweg ook het beste, want ondergetekende gaat met zekerheid gebruik maken van het, inmiddels standaard, aanbod van Ulysse om het horloge na registreren, van 5 jaar garantie te voorzien. Kijk, dan staan we tenminste achter ons produkt, nietwaar?

De kroon
De kroon is voorzien van het Ulysse embleem en uiteraard van schroefdraad om de tent goed af te sluiten. Mede daardoor bedraagt de WR 300 meter en hoewel ik vermoed deze niet nodig te hebben, is het toch een lekker gevoel.
De schroefdraad van tube en kroon zijn overigens goed op elkaar afgestemd en verdraaien van de kroon gaat als het welbekende mes door de boter.

Het achterdeksel:
Het deksel is, niet als verwacht met een eigen schroefdraad maar, met een aantal schroefjes op de kast bevestigd. Ik ben er niet zeker van, maar het zou misschien wel eens kunnen zijn, dat naarmate de waterdruk toeneemt, het deksel vaster tegen de kast wordt gedrukt. Het lijkt me in ieder geval goed dicht, zowel tegen water als pottekijkers want het logo en wat teksten zijn daar uw deel. Het herinnert me er overigens aan, dat ik me nog even in het silicium gedeelte moet verdiepen…

De band:
Ulysse schijnt, op verzoek, meerdere banden te kunnen monteren, al lijkt dat in Nederland nog geen gemeengoed. Hoewel ik het horloge op een sailcloth band verwachtte, werd het geleverd op een leren band van overigens een kwaliteit die ik nog niet eerder zo goed heb meegemaakt. Zwaar doch soepel, zich snel om de pols zettend en vermoedelijk goed bestemd tegen water maar dat laatste moet ik voor alle zekerheid nog even navragen. De band voelt in ieder geval watervast en ik kan me van dit mooie merk niet voorstellen, dat ze af fabriek iets anders zouden monteren… Alternatieven zijn overigens dus sailcloth en een, in-house vervaardigde, zware kwaliteit mesh band.

De gesp:
Dit beste lezer is een stukje kunst op zichzelf! Allereerst is de gesp aan de binnenkant uitgenomen om maximaal om de bovenliggende leren band te vallen en derhalve een zo plat mogelijk geheel te vormen. Ik kan het helaas niet veel eenvoudiger uitleggen maar zie onderstaande foto’s. Daarnaast is de gesp zowel gepolijst, als geslepen en gestraald, drie bewerkingen op dat kleine stukje staal. In het gestraalde gedeelte wordt de lip van de sluiting opgevangen, maar dan ook nog eens in een, speciaal daarvoor vervaardigd, extra dieper kamertje.
Welnu, bekijkt u de foto’s maar even rustig, ze zeggen gelukkig meer dan 1000 woorden.



De look en feel:
Het is niet gemakkelijk te omschrijven maar dat dit horloge mij doet voelen als een heer op stand, is met zekerheid het geval. Vermoedelijk is het de combinatie van een aantal factoren zoals: mijn inmiddels (zij het geringe) opgedane kennis over het merk, de uitstraling van het horloge, de rust die over mij heenkomt wanneer ik er naar kijk en simpelweg de vele finesses die het horloge heeft. Ik waan mij in ieder geval een koning te rijk!
Ten aanzien van de feel kan ik kort zijn, het horloge draagt als gegoten. Daarbij uiteraard wel geholpen door het feit dat de gaatjes in de band voor mij precies goed uitkomen maar dan zit het ook werkelijk meteen fenomenaal. Zie de komende tijd “wat dragen we vandaag” voor de nodige wristshots…

De registratie:
Als bovenstaand al even aangetipt, verleend Ulysse na registratie dus 5 jaar garantie en het enige dat u daarvoor hoeft te doen, is het unieke nummer van uw pasje op hun website in te vullen. Vermoedelijk worden u aansluitend nog wel wat privacy gevoelige vragen gesteld maar ondergetekende gaat er zeker gebruik van maken. Het voelt goed om zo netjes onder hun hoede te worden genomen.
Aardig detail is overigens nog, dat u bij bestelling van het horloge een persoonlijke serie codering mag opgeven, welke dan op het plaatje aan de kast wordt vermeld en tevens in de boeken van Ulysse wordt opgenomen.

De afsluiting:
Rest mij u excuses te maken voor deze weer wat uit de hand gelopen roman en mijn, voor u misschien wat overdreven, enthousiasme maar ik kan u verzekeren, wanneer u dit horloge ergens in een etalage ziet liggen en u bent er niet aan toe, loopt u dan alstublieft door want eenmaal om de pols, zijn beiden u en het horloge verkocht.
Mijn horloge wereld staat in ieder geval even op zijn kop…

Dank voor uw bezoek en moge de reacties, net als in voorgaande NA’s maar weer mild zijn, waarvoor bij voorbaat dank.:blush:

Ook deze gepubliceerde foto’s zijn weer van eigen hand en u mag er ook nu weer naar hartelust mee doen wat u wilt.

198 likes

Lekkere NA weer hoor! Kan me nog herinneren dat je hier met Squales liep te paraderen, maar tegenwoordig Daffie jij high-end horloges alsof je @daffie himself bent :joy:

7 likes

Bijzondere aanwinst, gefeliciteerd!

1 like

Wat een kanjer :sparkling_heart::sparkling_heart: GEFELICITEERD met je aanwinst…

2 likes

Wat een verrassende aanwinst, die coördinaten vind ik echt wel gaaf. Veel plezier met deze topper.

2 likes

Briljant leesvoer en dito duiker. Heel heel veel plezier met dit bijzondere stuk gewenst :+1:

2 likes

Prachtige aanwinst weer Chris en allemachtig wat een mega review. :astonished::ok_hand:

@Zulu :rofl:

6 likes

Heerlijk verhaal van een fantastisch horloge. Heel gaaf!

2 likes

Proficiat Chris met deze toch wel gewaagde aanwinst. Prachtig is deze UN zeer zeker :star_struck:
Bedankt voor het delen van deze knaller van een NA… je review leest heerlijk weg en…wat een geweldige foto’s … één woord: TOP

2 likes

Mooi zeg! Van harte met dit geweldig mooie horloge!

1 like

Fantastisch mooi horloge en geweldig leuk geschreven verhaal!:ok_hand::sunglasses:

Van harte en heel veel plezier ermee gewenst!:slightly_smiling_face::+1:

1 like

Dat hebben jij en die foto’s gemeen :wink::face_with_hand_over_mouth:

Mooie aanwinst en ook een merk dat we hier niet zo vaak tegen komen. Gefeliciteerd :+1:

3 likes

Wat een schitterend horloge en een leuk geschreven verhaal ,gelijk maar even op Google kijken natuurlijk .
Het enige wat ik jammer vind is het ontbreken van een stalen bijpassende band ,ben zel niet zo’n mesh fan .
Anders zou deze echt met stip op nummer 1 binnenkomen op mijn wensenlijst .

6 likes

Wat een schitterend horloge en een prachtige NA!

1 like

Ik zeg… go for it:

:smiley::+1:

14 likes

Gaaf hoor!:+1:
Een prachtige en niet alledaagse aanwinst!

2 likes

Mijn beste,

Wat een ruimhartige introductie!!
Schitterend hoor!!
Proficiat dan ook met deze gezaghebbende aanwinst!!
Ik wens je er een uitmuntende tijd mee!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

7 likes

Potverdikkie, Ik heb er geen andere woorden voor. Wat een NA. Om te watertanden. Werkelijk schitterend. Wat een schitterende hobby is dit toch :sunglasses: :+1:

1 like

Kijk dat bedoel ik …woooooow super :heart_eyes:…Eeeeeeeh nog wel even sparen :disappointed_relieved:

4 likes

Schitterend…….
Wat een leesvoer, leest makkelijk weg, bedankt voor het delen.
Proficiat met deze kanjer.
Heel veel draagplezier gewenst.

2 likes