Numerieke dial only

9 likes

Ook Nederland doet mee met numeric dials:

Prisma oudje met het mooie Unitas 6310 uurwerk uit ca. 1960, een van de wat minder bekende Zwitserse ‘Mil Spec’ kalibers of zgn. ‘Wehrmachtswerke’.
Kastmaat 33,5 x 40 mm, bandaanzet 18mm.

Omdat er, zoals gezegd, ook ‘youngtimers’ mee mogen doen, hieronder nog een tweetal Prisma’s van recentere datum (ca. 2000?) met wat modernere, dus iets forsere afmetingen; 42,5 x 48 mm, bandaanzet 22mm. Beiden voorzien van een Japanse Miyota automaat.

Rechts: Meedraaiend numeriek Arabisch, met links zijn niet volledig numerieke Romeinse broertje… maar ze stonden nu eenmaal samen op de foto.

Dan tenslotte nog een youngtimer, maar nu al een klassieker denk ik, een van mijn favoriete ‘all days, all times’ horloges, de Bulova Quartz UHF 96B230 262KHz. Door de hoge crystal frequentie van het quartz uurwerk loopt de seconden wijzer absoluut vloeiend en heeft het horloge een afwijking van minder dan een halve minuut per jaar.
Afmetingen: kast 41,5 x 48,5 mm, bandaanzet 20 mm.

Een van de zeer zeldzame keren dat ik, alweer enige jaren geleden, een nieuw horloge heb gekocht en ik heb er nooit spijt van gehad.

12 likes

En ja, dat karakteriseert exact voor mij het plezier dat dit topic mij geeft - er komt zó veel diversiteit en rariteit voorbij dat anders in laatjes en archief ‘onzichtbaar’ blijft :hugs:. Hopelijk voelen anderen ook die stimulans om ook eens iets te dragen dat nooit de daily, de mooiste, de nieuwste of graily is - en eerder misschien wel op de nominatie staat om in vergetelheid of erger - het blauwe oneindige te belanden. :hole:
Eigenlijk tellen hier alleen de getallen op de wijzerplaat - niet die van de ranglijst, het aantal varianten, de reparatiekosten of het prijskaartje - en het is genieten om al dat moois (oud én nieuw, lopend of in ruste) bijeen te zien.
Bedankt voor jullie fantastische input :pray:

12 likes

11 likes

Graag gedaan, Don.
Jij bedankt voor het starten van het topic, want anders hadden we de rest ook niet te zien gekregen.

4 likes

Ik zal ook eens gaan zoeken. Hier alvast een recente aanwinst

12 likes

11 likes

M’n nieuwste aanwinst er ook maar bij, Tissot uit omstreeks 1912. Zoals gebruikelijk bij mij ook weer zonder de 6 :sweat_smile:

Maar wel een rode 12 :muscle:

12 likes

En een heel lekkere ook Bas!:muscle:- ook al blijft de gemiddelde chrono vaak achter met de 3, 6 of 9 :smirk:

Die emaille plaat heeft zich die ruim 100 jaar uitstekend verdedigd tegen de tand des tijds - zo’n ragfijn haarscheurtje, och… Dat is eerder door de digitale overdrijving te ontwaren dan met het blote oog, vermoed ik :ok_hand:

2 likes

Klopt, zelfs met bril zie ik het amper :grin:
Denk dat een beetje schoonmaken het nog zal verbeteren, er is wat overdadig olie gebruikt ooit dus er zit de nodige vettigheid rondom die scheur.

2 likes

En deze mag ik natuurlijk echt niet vergeten: een kado van Bas - met de extra bonus van mijn naam op de dial (ok, bijna dan :yum:)

14 likes

11 likes

Weliswaar zijn het Romeinse, maar alle cijfers staan er op:

10 likes

Heul veul cijfertjes.

13 likes

9 likes

13 likes

Gave band ook - mooie match :+1:t2:

2 likes

12 likes

En mijn vroege Omega van 5 euro…:shushing_face: