Oceanus only topic

9 likes

8 likes

7 likes

Ik heb sinds een tijdje een Oceanus T4000 en ben erg tevreden over het het horloge. Er is eigenlijk geen Astron die hem verslaat, tenzij je een veelvoud aan geld meebrengt.

Nu stuitte ik op typen Oceanus die ik voorheen niet gezien had, maar die in een hele andere prijscategorie vallen. Het zijn fascinerende horloges met dezelfde uurwerken als de goedkopere lijnen, maar met saffieren bezels. De eenvoudige zijn vlak saffier met een metalen rand, maar de duurdere hebben tot 48 geslepen facetten. Erg bijzonder.

Wat denk je bijvoorbeeld van deze Casio Oceanus Manta S6000:

Deze SG1000 is mijn favoriet met het opengewerkte datumwiel:

Het enige minpunt lijkt me dat deze versie DLC gecoat zijn. Hoe mooi blijven ze over de jaren? Maar de saffieren bezel vind ik fantastisch. En zo zijn er nog wel wat modellen, ook wel eenvoudiger, maar deze vorm vind ik de beste.

De prijs is er ook wel naar, deze SG1000 is omgerekend denk ik iets van 5000 euro. En gemaakt van unobtanium gezien de beperkte oplage :slight_smile:

https://www.casio.com/jp/watches/oceanus/collection/manta/ocw-s6000ap/

https://www.casio.com/jp/watches/oceanus/collection/manta/ocw-sg1000cn/

1 like

Lichtelijk off topic, maar als Casio dezelfde DLC methode en materialen gebruikt voor de Oceanus en de MR-G lijn, dan hoef je je niet echt zorgen te maken.
Zolang je geen diepe sporen in het basismateriaal trekt blijft het wel zitten, zoals bij kleine krassen en deuken. Als je echt door de coating heen gaat op een scherp punt, dan is het wel klaar natuurlijk.

Ik heb mijn MR-G G1000B nu zo’n 7 jaar, de fotos zijn van 2 jaar geleden en genomen met een macro lensje om te vervelende plekken van de kast eens te laten zien, want er zitten nogal wat scherpe hoeken en randen aan zo’n ding.

1 like

Ik las dat de MRG ‘square’, de LCD versies van de MRG lijn een titanium gebruiken dat gehard is voordat het is gecoat met TiC. Als dat ook voor jouw MRG geldt, dan is het ander titanium dan de Oceanus serie. De Oceanus serie las ik op Reddit is grade 2 titanium (vrij zacht dus) met TiC coating.

Dat zou kunnen, mijn Oceanus OCW-S100 is grade 2 titanium met een TIC coating, en die krast aanzienlijk makkelijker dan deze MR-G.
Volgens de folder is in elk geval dit type MR-G wel type 2, maar gehard (case hardening) en daarna voorzien van DLC.
Gezien de prijsklasse (MR-G was toen rond de 3000 euro, 10 jaar geleden toen deze op de markt kwam) zou het wel eens alleen tot die klasse beperkt kunnen blijven.

1 like

Zoonlief wordt morgen 18 jaar en had een paar maanden geleden zijn cadeautje al uitgezocht… hij mocht het zojuist uitpakken.

Zo vader, zo zoon :sunglasses:

9 likes

Ik kan de kast en band aan raden. Plat en soepel. Dragen heerlijk!
Safieren bezel is ook prettig.

Heb ook getwijfeld over zo’n geslepen bezel. Speelt heel mooi met het licht. Misschien iets te veel?

Ik ben er niet voor gegeaan gezien het formaat van de horloges en vaak voor mijbte drukke wijzerplaten.

Ik kwam uit op een s400 met een laser gematteerde safieren bezel.

11 likes

weer een tijdje geleden dat ik deze nog eens op de pols had,
moet toch wat meer gebeuren vindt ik

11 likes

6 likes

7 likes

Nice! Geniet je al van de dansende wijzers iedere keer als je van modus wisselt?

1 like

Vooral als je van tijdzone wisselt is mooi om te zien.

1 like

Heb je deze bij Jaap gekocht? Ik heb er een tijdje naar gekeken. Maar toen toch een gewone ronde uit Japan gehaald.

1 like

Ja
Was eigenlijk voor mijn zoon maar die vond het achteraf niets.
Die hebben meer met een iwatch.
Weer van hem overgenomen en vind het echt een leuk horloge.

1 like

Ja hij is erg leuk. Ik draag de mijne veel. Geniet ervan.

1 like