Ok, Als er 1 uit de Holy Trinity gaat ... wie komt dan in de plaats

Goed verwoord, @SAT

1 like

Tja :point_down: Oordeel zelf

Die heb ik om de pols gehad…

image

1 like

Kwestie van perspectief. Je weet dat vroeger de wedloop draaide om kleiner, platter en gecompliceerder. Op alle drie vlakken was JLC op enig moment recordhouder.

Overigens vraag ik me af of ze echt duizenden kalibers hebben, maar dat zal een ai dingetje zijn

1 like

:joy: niet dus

Duizenden, is niet overdreven.

Jaeger LeCoultre heeft sinds de oprichting in 1833 meer dan 1.400 unieke kalibers ontworpen. Ze zijn de enige manufactuur die letterlijk elk onderdeel van elk horloge zelf kan maken, van de kleinste schroef tot de meest complexe balansveer. De kalibers kan je opzoeken

3 likes

is geen duizenden :man_shrugging:

1 like

Ah oke

Nee, de stumperds halen net geen duizenden :joy:, blijven steken op 1400 eigen kalibers :person_shrugging:t2:

IMG_3531

2 likes

…Vertel meer!

MB&F, Bovet en Roger Dubuis. Mooi kan je over discussiëren, maar wel extravaganza kunst op een bandje.

FP Journe, Moritz Grossmann, Lederer. High horology, grotendeels met smaak.

image

Armin Strom, Breguet, MB&F: techniek op de voorzijde.

AP, VC, PP: status helemaal niet onterecht.

Kuch kuch, je vergeet Seiko. Die maken ook alles zelf. De enige, dat zijn altijd woorden waar je mee uit moet kijken. Ik denk Rolex en Citizen ook trouwens.

En dan nog steeds geen hacking introduceren in het uurwerk wat in mijn Reverso ligt. Dat je op dit moment een gloednieuwe Reverso voor 12000 ballen kan kopen die spatwaterdicht is en geen hacking heeft is toch wel een beetje een schande.

Misschien eens wat minder uurwerken maken, maar dan betere.

1 like

Van mij mogen ze er allemaal in, maar heb me altijd verbaasd dat Breguet niet onder die klassiek leidende groep wordt gerekend.

Ja en jammer ook. Ze hebben een uitgangspunt waar menig ander merk jaloers op is qua historie, modelseries en expertise. Als ze nou eens wat gaan doorontwikkelen en een stapje omhoog zetten qua (moderne) afwerking van de uurwerken. Dan zouden ze in meer dan alleen prijs in de buurt van die holy trinity kunnen komen.

U zegt?

4 likes

En dat in een stalen kast. :see_no_evil:

Dat ze lui zijn bij JLC. Er is een nieuwe standaard qua afwerking. Als je dan met dezelfde cote de Genève, perlage en anglage aan komt zetten die je letterlijk een eeuw terug ook al deed, dan doe je gewoon niet je best. Zeker als je weet dat ze de mensen in huis hebben die het moeten kunnen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben nog steeds liefhebber, maar er zit zo veel meer in.

De meest eenvoudige functionele uitbreiding (verdient de term ‘complicatie’ niet eens) van een uurwerk.
Onbegrijpelijk hoe leveranciers trots kunnen melden hoe nauwkeurig hun uurwerk is zonder de mogelijkheid om je horloge enigszins op tijd te zetten.

Het is terecht om voorzichtig te zijn met claims zoals “de enige manufactuur”, aangezien merken als Seiko, Rolex en Citizen ook een hoge mate van verticale integratie hebben.

Naar mijn indruk blijft Jaeger-LeCoultre historisch en technisch behoorlijk uitzonderlijk, met hun kalibers en een brede expertise, van ultradunne uurwerken tot complexe complicaties.

De kritiek op het ontbreken van hacking seconds in sommige Reverso-kalibers is inhoudelijk terecht, maar moet volgens mij in context worden bekeken. Het model is in eerste instantie een elegant, dun dress watch, waarbij esthetiek en constructie belangrijker zijn dan extra functies. Het ontbreken van hacking seconds kan een bewuste keuze zijn om het uurwerk slank en stabiel te houden, omdat een hacking-mechanisme extra onderdelen vereist die invloed hebben op ruimte en balans.

Ook de beperkte waterdichtheid is wellicht logisch door het kantelmechanisme: meer bewegende delen en afdichtingen maken een hoge waterresistentie moeilijk zonder concessies aan het ontwerp.

De kritiek bevat zeker punten die kloppen, maar doet naar mijn gevoel onvoldoende recht aan de historische en technische positie van Jaeger-LeCoultre. Het merk lijkt keuzes te maken die het ontwerp versterken in plaats van alles toe te voegen wat technisch mogelijk is.

Voor de duidelijkheid, ik ben geen aandeelhouder van JLC als dat zo was, had ik hacking allang doorgevoerd

afbeelding

2 likes

Traditionele afwerking is een kwestie van smaak.
Niets mis mee op zich.

Grote fan van officer’s casebacks, hier…

2 likes

Ik zou zeggen eerder een gebrek aan smaak als je traditionele afwerking niet kan waarderen.
Net dat is voor mij de trigger om te veel voor die dingen te betalen :grinning:

Ik heb nog een reeks foto’s van zo een montblanc zoals hierboven…. Is top !
Ik post ze later vandaag, foto’s staan op mijn iMac

1 van de redenen waarom JLC voor mij GEEN waardige vervanger is.
Is goed op zicht hun afwerking maar dan ook niets meer. Voor mij geen haute horlogerie, en dat is dan weer een must voor mij om in die top te horen.

Zowel JLC als bv zenith bieden zeer interessante dingen maar holy trinity…. Nope

Ik zag hier zo een triptyque passeren, wel heb ik ook een tijdje op de pols gehad en kunnen inspecteren.
Super mechanisme en zeer origineel…. Maar die afwerking trok op niets.
Enfin toch niet voor een 400.000 euro.
Voor die prijs zou ik eisen dat alles top is.

1 like