![]()
Het model is in eerste instantie een elegant, dun dress watch
Gast. Dat ding is ooit ontworpen als rough-and-tumble sporthorloge voor polo spelers die bang waren dat ze hun glazen in zouden slaan.
Dan nog zijn er maar weinig non hacking uurwerken meer op de markt. Nomos, bijvoorbeeld, was een grootafnemer van Peseux 7001 uurwerken, maar in hun Alpha hebben ze dat gewoon keurig toegevoegd, als eerste daad van in-house customisatie.
Het merk lijkt keuzes te maken die het ontwerp versterken in plaats van alles toe te voegen wat technisch mogelijk is.
Tja, als dat het uiterlijk van hun duikertjes verklaart… Laten we eerlijk zijn, de Master Ultra Thin en Reverso series zijn de mooiste series die ze maken. Dat ene ontwerp is al sinds 1932 grotendeels ongewijzigd, het tweede is een generiek rond net horloge.
Ik ervaar JLC juist niet als “design forward” en dat is in zeker opzicht zelfs hun kracht.
Voor mij geen haute horlogerie
Grappig genoeg vat dat mijn kijk op mooie horloges samen. Voor mij geen haute horlogerie, alsjeblieft.
Dus ofschoon ik JLC in sommige opzichten lui vind, en Richemont het merk in mijn optiek geen goed (meer) doet, heb ik nog altijd liever een hele rits horloges van JLC in de kist liggen dan de meeste exemplaren van de Haute horologie merken.
Trouwens, a propos haute… Ik hoor weinig mensen over Van Cleef en Arpels respectievelijk Louis Vuitton. ![]()
Dit vind ik toch zeker een niet te onderschatten aspect van haute horologie.
Gast.
Is goed gast ![]()