Ok, Als er 1 uit de Holy Trinity gaat ... wie komt dan in de plaats

Uit een vorig topic kwamen we tot de conclusie dat AP mag vervangen worden en Patek en VC blijven

Maar wie mag in de plaats van AP komen ?

Ik beperkte mij tot topmerken die wat betreft complicaties en vooral afwerking een stuk boven mainstream merken als Rolex, Omega, Cartier, Breitling en dergelijke staan.
Niets mis met deze vorige maar de Holy Trinity bestond nu ook niet uit deze merken.
Geschiedenis lijkt mij ook belangrijk dus hoe zeer ik het een reeks independents die de laatste 2-3 decennia ontstonden ook gun 

Voor hen lijkt mij vandaag nog geen plaats in deze top 3. (Sorry Journe :slight_smile: )

Enfin, ik som er enkele op waarvan ik denk dat ze het waard zijn maar er blijft de optie ’ andere’. Kies je daarvoor dan wil je misschien in een antwoord toelichten welk merk en waarom

• A. Lange & Söhne
  • Breguet
  • Blancpain
  • Jaeger-LeCoultre
  • Girard-Perregaux
  • Ulysse Nardin
  • Piaget
  • Chopard
  • Andere, namelijk 

0 stemmers
3 likes

Waarom mogen PP en VC wel blijven? En waarom 3? :wink:

1 like

Lange, Jaeger en toch Rolex. :sunglasses:

Kiezen jullie maar tussen Lange én Jaeger.
Die laatste blijft toch de watchmakers watchmaker

Waar zou je zelf voor kiezen @helaasweermijnloginvergeten?

1 like

Grand Seiko!

6 likes

Sohne

Ik dacht dat de conclusie was dat alleen Patek mocht blijven, toch?

Waarom? In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.

Bovendien
 De hoeveelheid shenanigans rond “geschiedschrijving” is dermate groot dat ik veel dingen met een korrel zout beschouw. Dat krijg je er van wanneer je “heritage” als marketing voertuig gebruikt.

Bovendien: de Zwitsers hebben de dubieuze “heritage” dat ze veelal klonen van fatsoenlijke uurwerken maakten die dan in Engeland of Frankrijk op echt, echt artisanale wijze werden gemaakt.

Als je de horologische lijn ver genoeg door trekt zou je bijna mogen stellen dat Roger Smith de enige is die zich in z’n eentje nog de grote drie mag noemen.

2 likes

Er worden maar wat merken ingegooid hĂš? Waar zij. Jacob & Co en Richard Mille? Ze zijn niet mooi, maar het is volgens mij wel haute horlogerie.

1 like

Heb je dit gezien? :grin:

2 likes

Ja die heb ik zeker gezien, maar ik zie een nogal twijfelachtig lijstje waarvan ik niet snap dat sommige merken genoemd worden. Vandaar mijn reactie.

2 likes

Het woord Trinity veronderstelt dat.
:wink:

1 like

Dat hadden ze eens aan de deelnemers van het eerste concillie van Nicea uit moeten leggen. Maar ja, Sabellius, nietwaar?

Na meer dan 1700 jaar precedent over de definitie van drie-eenheid voel ik mij gesterkt in de uitspraak dat Roger Smith de drie-eenheid is, ook al maakt hij verder best lelijke horloges.

1 like

Breguet 
 zonder 1 seconde te twijfelen

2 likes

Te niche denk ik.
De merken moeten toch ook enig volume leveren, niet,
AP, Vc en AP leveren ook ergens tss 30 en 70k horloges per jaar.
Jacob, de Bethune, Urwerk, greubel
 allemaal leuk om te zien maar ik denk dat ze omwille van de lage productie en te weinig geschiedenis niet aangewezen zijn

Toen ze in de jaren 60-70 begonnen over de holy trinity bestonden de 3 ook al 100 jaar en langer

Deelnemers is ruim genomen ( je kan ze beter aanwezigen/toeschouwers noemen :smirk:), was het niet dat de Romeinse keizer Constantijn eigenlijk diegene was die grotendeels bepaalde wat er in de nog te vormen Bijbel opgenomen werd? En de rest van de aanwezigen/toeschouwers min of meer gedwongen werd het maar te accepteren? :thinking:

Oja 
 CWC! :grimacing:

:wink:

Zelf een suggestie?

Ik vind Grönefeld en Ressence wel lekker.

Dan kun je ALS ook afstrepen. Zij hebben in de jaren negentig een doorstart gemaakt.

F.P. Journe of Greubel Forsey

Wat mij betreft niemand/ niets

(Sommige gegevens zijn opgezocht mbv AI)

Als je de wereld van horlogerie betreedt, stap je een universum binnen waar tijd wordt gevangen in mechanische symfonieën en waar een handvol merken strijden om de titel van de ultieme meester constructeur.

Audemars Piguet

Voert wat mij betreft deze strijd aan als de rebel die traditie combineert met brute innovatie. Waar de massa naar de Royal Oak kijkt, ziet de kenner bij AP de absolute koning van het geluid.

Met hun Supersonnerie hebben ze de minuterepeater naar de 21e eeuw getild; door de gongen op een ingenieuze koperlegering te monteren die als klankbord fungeert, produceren hun horloges een volume en helderheid die ongekend is voor een polshorloge. Tegelijkertijd bewijzen ze hun technisch vernuft door deze complexe functies in extreem platte kasten te persen.

Met de Code 11.59 Universelle heeft AP bewezen dat een Grand Complication niet lomp of onleesbaar hoeft te zijn. Terwijl de horloges van Vacheron en Patek vaak erg dik zijn, is de Universelle verrassend handzaam en eenvoudig te bedienen met slechts drie kronen.

AP blinkt uit in het moderniseren van eeuwenoude technieken; zij zijn de favoriet voor de moderne liefhebber die techniek wil die klaar is voor de toekomst.

Patek Philippe

Diezelfde drang naar perfectie vind je bij Patek Philippe, maar dan met een bijna aristocratische ingetogenheid. Patek is de onbetwiste architect van de ‘Grand Complication’. Hun meesterschap zit hem in de layout: een horloge zoals de Grandmaster Chime herbergt twintig complicaties, maar de wijzerplaat blijft een toonbeeld van balans en leesbaarheid. Of het nu gaat om een eeuwigdurende kalender of een chronograaf, elk onderdeel wordt met de hand gepolijst tot een niveau dat eigenlijk alleen onder een microscoop volledig tot zijn recht komt.

Vacheron Constantin

Kiest een meer filosofisch pad door zich te profileren als de bouwer van het onmogelijke. Via hun afdeling Les Cabinotiers creëren ze unieke astronomische meesterwerken die niet alleen onze tijd, maar de hele kosmos bijhouden. Hun iconische 57260 is met 57 complicaties het meest complexe mechanische object ooit gebouwd.

A. Lange & Söhne

Brengt een heel eigen vorm van Duitse super engineering. Waar de Zwitsers focussen op elegantie, kiest Lange voor architectonische diepte. Hun uurwerken worden twee keer volledig gemonteerd om absolute precisie te garanderen. De afwerking van Duits zilver, gecombineerd met de handgegraveerde balanskloven waarbij geen twee patronen hetzelfde zijn, geeft hun horloges een ziel die je nergens anders vindt. Hun Triple Split is een mechanisch monster dat laat zien dat ze technisch tot de absolute wereldtop behoren door twee tijdsintervallen tot wel twaalf uur lang gelijktijdig te kunnen timen.

Jaeger LeCoultre

De horloge voor horlogemakers. Met duizenden eigen kalibers op hun naam zijn zij de uitvinders die de grenzen van de natuurkunde tarten. Hun gyrotourbillon is daar het ultieme bewijs van: een sferisch hart dat in alle richtingen tuimelt om de invloed van de zwaartekracht op de nauwkeurigheid volledig te elimineren. Het is een technisch huzarenstukje dat laat zien dat JLC de mechanische acrobatiek tot in de puntjes beheerst.

Breguet

Ik wil toch ook Breguet noemen, de bewaker van de bron. Bijna elke innovatie die we vandaag de dag nog steeds gebruiken, van de tourbillon tot de automatische opwinding, is door hen uitgevonden. Een gecompliceerde Breguet is een eerbetoon aan de geschiedenis, herkenbaar aan de verfijnde guilloché wijzerplaten die met de hand in het metaal zijn gesneden.

Samen zijn deze merken wat mij betreft de absolute top. Het zijn geen instrumenten om de tijd te lezen, maar stuk voor stuk mechanische hoogstandjes die laten zien waartoe de menselijke geest in staat is.

6 likes

De grenzen van de natuurkunde worden eerder door Citizen getart dan door JLC.

Het 0100 Caliber staat op eenzame hoogte. :upside_down_face: Groot fan van JLC verder, dat wel.