Uit een vorig topic kwamen we tot de conclusie dat AP mag vervangen worden en Patek en VC blijven
Maar wie mag in de plaats van AP komen ?
Ik beperkte mij tot topmerken die wat betreft complicaties en vooral afwerking een stuk boven mainstream merken als Rolex, Omega, Cartier, Breitling en dergelijke staan.
Niets mis met deze vorige maar de Holy Trinity bestond nu ook niet uit deze merken.
Geschiedenis lijkt mij ook belangrijk dus hoe zeer ik het een reeks independents die de laatste 2-3 decennia ontstonden ook gun …
Voor hen lijkt mij vandaag nog geen plaats in deze top 3. (Sorry Journe )
Enfin, ik som er enkele op waarvan ik denk dat ze het waard zijn maar er blijft de optie ’ andere’. Kies je daarvoor dan wil je misschien in een antwoord toelichten welk merk en waarom
Ik dacht dat de conclusie was dat alleen Patek mocht blijven, toch?
Waarom? In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.
Bovendien… De hoeveelheid shenanigans rond “geschiedschrijving” is dermate groot dat ik veel dingen met een korrel zout beschouw. Dat krijg je er van wanneer je “heritage” als marketing voertuig gebruikt.
Bovendien: de Zwitsers hebben de dubieuze “heritage” dat ze veelal klonen van fatsoenlijke uurwerken maakten die dan in Engeland of Frankrijk op echt, echt artisanale wijze werden gemaakt.
Als je de horologische lijn ver genoeg door trekt zou je bijna mogen stellen dat Roger Smith de enige is die zich in z’n eentje nog de grote drie mag noemen.
Dat hadden ze eens aan de deelnemers van het eerste concillie van Nicea uit moeten leggen. Maar ja, Sabellius, nietwaar?
Na meer dan 1700 jaar precedent over de definitie van drie-eenheid voel ik mij gesterkt in de uitspraak dat Roger Smith de drie-eenheid is, ook al maakt hij verder best lelijke horloges.
Te niche denk ik.
De merken moeten toch ook enig volume leveren, niet,
AP, Vc en AP leveren ook ergens tss 30 en 70k horloges per jaar.
Jacob, de Bethune, Urwerk, greubel… allemaal leuk om te zien maar ik denk dat ze omwille van de lage productie en te weinig geschiedenis niet aangewezen zijn
Toen ze in de jaren 60-70 begonnen over de holy trinity bestonden de 3 ook al 100 jaar en langer