Old Skool

Hallo allemaal, dit is mijn eerste berichtje. Ik was 2 dagen geleden op zoek naar antwoord op mijn vraag: RVS kast, wat betekent dat voor iemand met een nikkelallergie? Ik heb vroeger nooit stil gestaan bij het materiaal van een kast, ik had toen ook diverse horloges, niet in de range van Glasshutte, maar Guhl, Fossil, Seiko, Prisma etc. Sinds ik in 2019 mijn laatste Guhl horloge ben kwijtgeraakt heb ik geen horloge meer gekocht. Liep af en toe met de geërfde Seiko van mijn broer, een automaat, maar die vertoont erg veel afwijking. Meteen maar de vraag: is dat herstelbaar? Nu ging ik opnieuw op zoek naar een horloge, omdat ik het gewoon makkelijk vind. Steeds mijn telefoon moeten pakken voor de tijd vind ik omslachtig. Dus ik ging op zoek. Nu ben ik me wezenloos geschrokken van de prijzen die hangen aan mijn wensen. En die zijn: saffier, datum, geen blingbling, oldskool, leren strap, en 38mm. Ik vind de dameshorloges net iets te truttig qua grootte. Ik struikelde over het merk Invicta. Nooit van gehoord, wat ik meteen doodeng vind, en voor het eerst ben ik mee dus gaan verdiepen in het materiaal dat is gebruikt. In elk geval kast van RVS; dat is een legering waar nikkel in wordt gebruikt. Schroefkroon; ook nooit van gehoord, als men mij zei dat hij 5-10 atm was geloofde ik het. Ben geen duiker, maar vind het wel makkelijk om tijdens vakanties mijn horloge om te kunnen houden in de zee of het zwembad. En saffierglas; de prijzen van horloge met saffierglas zaten meteen in een hoger segment. Nou ja, long story short: de Invicta Pro Diver is het niet geworden. Ik ben voor een prikkie geslaagd! Heb een echt oldskool (Prisma) horloge, 38mm, saffierglas, 10atm (zonder schroefkroon, maar las dat het om pakkingen draait), Arabische cijferaanduiding, edelstaal kast, leren strap, plus datumaanduiding voor nog geen 100 euro! Ik heb mooie Seikos gezien, écht kwijlend voor de etalage gestaan, maar ik ga geen 450 euro uitgeven aan een horloge, dat voor mij meer dient voor een goede tijdsaanduiding dan iets anders. Maar wel hele mooie klokken gezien. Ik ben dus voor de eenvoud gegaan, oldskool.

Mag ik vragen aan de connaisseurs wat zij van de Prisma 1859 vinden qua kwaliteit?

Dank alvast!

11 likes

Goedemorgen Stella, welkom op het horloge forum! Prisma is prima kwaliteit en je moet vooral een horloge dragen dat jij mooi vind. Ga het passen in een winkel om te kijken en voelen hoe het draagt.
Bij kobalt-nikkel allergieën is het oppassen met RVS, als je voor titanium kiest heb je dat probleem zeker niet maar dat is wel wat duurder en de keuze in horloges is minder.

Wat betreft de Seiko, hoeveel afwijking heeft de automaat? Afhankelijk van het type is +/- 10 seconde per dag heel normaal, mag zelfs nog wat meer zijn. Een servicebeurt bij een erkende Seiko dealer of een goede horlogemaker is een optie. Ga in elk geval nooit naar een juwelier! Die hebben namelijk alleen verstand van sierraden.

1 like

Weer een nieuwe Renatus?

3 likes

Goedemorgen Stella. Welkom op HF en gefeliciteerd met je aankoop. Ken het horloge dat je gekocht hebt niet, maar voor jou tikt het alle boxes. Daar gaat het toch om. Geniet van je old school Prisma als je kijkt hoe laat het is

2 likes

Goedemorgen, tjee wat leuk zo rap antwoord. Dank je wel :slight_smile: voor jouw integere antwoord. Ik ben geen verzamelaar (alhoewel ik vroeger dus veel horloge had, de Guhl horloges vind/vond ik geweldig, omdat ze speciaal voor watersport waren gemaakt en ze erg kleurrijk waren met alle velcro straps). Wat ik sinds mijn laatste zoektocht wel als prio zag was: saffierglas. Nu verbaast het me dat Prisma horloges kan brengen voor zo’n belachelijk leuke prijs met al die eisen die ik stelde? Vandaar mijn vraag: is het wel okay?? Kan dit wel? Nu was ik wel vastberaden om een merk als Citizen, Seiko, Prisma, Lorus ach je weet wel, die oude merken te kiezen, die nieuwerwetse modemerken mijd ik liever, maar ik vind de Citizens en Seikos wel heel erg duur geworden. Dus vandaar deze keuze. En wat ben ik blij dat een kenner zegt: prima ding :slight_smile:

1 like

… ik heb toen ik wakker werd gecheckt of de wijzers wel echt oplichten in het donker…en ja! Er moest alleen even eerst licht op vallen, ik had hem om gehouden (ik draag mijn horloge het liefst 24/7) en onder het dekbed gehad, dus eerst was ik teleurgesteld, want er lichtte niets op. Was al een scenario aan het bedenken dat ik terug zou gaan met de vraag… wel bang dat hij me zou uitlachen, want ik zou vast iets over het hoofd heb geen gezien. En inderdaad, toen ik met de zaklamp van mijn telefoon erop had geschenen en toen het licht uitdeed, lichtten de elementen wel op. Is dat ook gebruikelijk?? Dank je wel voor jouw berichtje!

2 likes

Maar titanium is toch ook een legering waar, ik dacht, 1% nikkel in zit?

Waarschijnlijk minder dan bij RVS maar soms staat er ook duidelijk “nikkel vrij” omschreven.
Kwestie van proberen. Of een allergie test bij een allergoloog met van die plakkertjes…

1 like

Even terugkomend op de Seiko automaat; na een dag dragen gaat het wel om minuten helaas… en wat ik ook jammer vind, maar wel maakbaar hoor, is dat er een splinter van het glas af is. Als ik hem draag, draag ik hem wel met trots, want hij is van mijn overleden lievelingsbroer, maar qua tijdsaanduiding zit de afwijking me dwars. Ik kan wel even een prijsopgaaf vragen bij een echte Seiko dealer. Weet jij een goede? En hahaha, goede tip. Niet naar een juwelier, zij hebben alleen verstand van sieraden…eye-opener!

1 like

…been there, done that :wink: #allergietest

Ik heb na een operatie waarbij er 2 titanium schroeven waren geplaatst ze na 3 maanden laten verwijderen (minimum tijd om bot te laten helen). Ik kreeg gekke klachten.

1 like

Goedemorgen, het horloge ziet er goed uit en lijkt mij wel een mooie daily beater. Ik wens je veel plezier toe met je nieuwe aankoop.
afbeelding
Groet,

SJW

2 likes

Jaaaaa, dat is 'm, maar dan heb ik een donkerbruine crocostrap, iets minder opzichtig en natuurlijk veilig voor mijn huid, je weet maar nooit. Top! Dank je!

1 like

Renatus? Okay Ruud, leg eens uit, of…? Iemand op het forum waar jij ‘speciale’ prikkels door krijgt? :slight_smile:

2 likes

Nu zijn we hier op het HF dol op foto’s Stella dus als je vandaag de gelegenheid hebt een foto van het horloge om je pols te plaatsen… :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

1 like

Ben jij 1 van de beheerders?

Hoe plaats ik een foto?

Zoek op Google op Seiko dealers Nederland en je krijgt een kaart met dealers en locaties zodat je er één kunt uitzoeken in de buurt.

Of zoek een erkende horlogemaker, de adressen vind je hier:

1 like

Hoi Stella.
Welkom hier.
VWB je nikkelallergie, ik kan je alleen adviseren vanuit de tweede hand (mijn dame)
Pittige nikkelallergie, met titanium totaal geen last.
Wel opletten dat ook de cashback van titanium is natuurlijk.

Geloof me , dit is ook geen goede combinatie.
Blijf met leer weg uit het water, en zeker uit de zee.

2 likes

Klik daar…

Hoi, bedankt voor de tip, en natuurlijk is een leren strap niet handig in het water. Daarom was ik zo blij met die Guhl horloges. Maar die zijn niet meer te krijgen. Ze hadden door de chronograaflook een goede uitstraling. En ik zag dat Prisma ook hele voordelige titanium horloges brengt. Dat ik bijna denk: is dat wel goed? Eerst maar eens zien wat dit horloge doet. Dank voor je reactie!