Olie vervangen

Op de opleiding is dat inmiddels een automatisme: oliepotje dicht doen na gebruik en als je effe gaat pauzeren je werkstuk onder 'n stolp plaatsen.

3 likes

Olie heb ik automatische oliegevers en de 941 laat ik in het buisje.
Vet en grease doe ik wel in kleine hoeveelheden in zo’n olie potje en maak ik schoon zodra die bijna op is.

1 like

Ik heb nu dezelfde oliepot als Boris, maar wil eigenlijk eentje met losse dekseltjes, dan houd je de rest wat frisser.

Maar elke week pfoe, dat is erg frequent… is dat vanwege stof of bederf en is daar enige wetenschappelijke onderbouwing van?

1 like

Dat doe ik ook altijd.

1 like

Klopt, dat doe ik ook.
En ook wat @BMWX6M zegt: het direct weer sluiten van het potje nadat je olie hebt gepakt.

Geen gek idee om de 941 in het flesje te laten, bezien waar je m voor nodig hebt. Natuurlijk heb ik m nu net weer opnieuw in het potje gedaan :face_with_diagonal_mouth:

2 likes

Ik zie mezelf al helemaal het potje 941 omstoten net zoals ik vorige week met mn V105 gedaan heb :see_no_evil:

Tevens heb ik het gevoel dat je snel teveel olie pakt uit een flesje dan uit het ondiepe oliepotje.

2 likes

Wat denk je van ervaring van service centra en horlogemakers. Mag dat ook of moet het wetenschappelijk zijn. :grin:

Maar niet om bederf, wel om stofdeeltjes die telkens bij openen en sluiten kans hebben om zich vast te hechten aan de inhoud.

Natuurlijk gaat het dan om potjes die dagelijks in gebruik zijn bij de horlogemaker/service centra.

2 likes

Hahah nou je het liefst iets wat niet met gevoel te maken heeft :grimacing:

Dus waaraan kan je merken dat de olie vervangen moet worden?

Ik probeer overigens niet eigenwijs te zijn, maar vooral te leren, ik ben ook nog maar een beginner…
Ik onthoud zaken beter als ik ze ook daadwerkelijk begrijp :wink:

1 like

Klopt er gaat ook altijd wat rest olie in het pithwood tijdens de schoonmaak van de oliegever.
Meestal probeer ik alleen het tipje van de oliegever in het olie flesje te doen en check ik wanneer ik de olie begin aan te raken.

2 likes

Jemig! Da’s wel HEEL vaak. Worden de mensen die dat adviseren gesponsord door Moebius toevallig? :sweat_smile: Ik houd het wel in de gaten hoor, en moet sowieso weer eens verversen. Maar da’s echt wel wat langer dan een week terug.

Second nature hier. Zou niet eens uitgelegd moeten hoeven worden…

2 likes

Stolp of in onderdelen doosje als het past zeker in mijn niet helemaal stofvrij te krijgen werkkamer. Ik probeer zo regelmatig af te stoffen maar moet vooral eens goed opruimen ruimte creëeren.

Wie hier op het forum hing een swiffer doek op meen dat hier gezien te hebben?

2 likes

Ik swiffer alles op en rond het werkblad, elke keer dat ik er zit.

3 likes

Ik doe dat ook, maar dan met papier en glassex

Ik heb een kledingroller van Ikea op de werkbank staan. Blijft alles aan kleven van stof en vuil. Spotgoedkoop en efficiënt :smile:

Daarnaast ook een luchtfilter met HEPA…

en een groot deksel voor de over het werkmatje.

8 likes

Mooi die grote plexi dekstel ik heb van die kleine stolpjes maar vind die deksel wel mooi :ok_hand:

3 likes

Had deze van bergeon gezien maar veel te prijzig vond ik dus deze horotec ga ik even bekijken want zoiets Is nog beter om het stof vrij te houden

Deze ook :sweat_smile:

2 likes

Rond de 90 euro… :sunglasses: en neemt veel plaats in bij niet gebruik. :thinking:

2 likes

Dat deed me ex ook :joy:

4 likes