Tips voor eenvoudige, handige tools

Dit is mijn lieveling categorie. Af en toe wel stinkend jaloers op HF leden die mooiere draaibaken enz. hebben dan ik! Aangezien mijn draaibank en andere tools lang niet zo goed zijn als wat er hier voorbijkomt dacht ik eens te schrijven over een paar tips die je niet zo vaak ziet of hoort. Zijn niet allemaal van mij maar dingen die ik gehoord en gezien heb bij horlogemakers.

Stofzuiger
Swiffer
Wasknijper

Aan de LED balk achter mijn werkoppervlak hang ik elke dag een nieuw velletje swiffer aan twee stalen wasknijpers. Scheelt minstens de helft in stof wat in het uurwerk of horloge terecht komt.

Kruimeldief
Dust Swab
stick cleaner

Bergeon dust swabs and cleaner om heel selectief de laatste stofjes te verwijderen

Green Lantern
Green Torch

Een groene LED zaklantaarn helpt op stof te vinden. Zelfs de kleinste stofdeeltjes worden beter zichtbaar onder groen licht.

Bankschroef

Rodico is voor heel veel dingen goed maar het houdt onderdelen niet heel erg stevig en vlak vast en laat soms restjes achter. Om bijvoorbeeld glas te polijsten is NANO tape ideaal. Het is vlak, houd stevig vast zodat de met cirium oxide stevig kunt polijsten en als je het er na afloop afhaalt is het schoon zonder restjes.

Voorwasmiddel
remreiniger

Ik ben niet zo’n fan van om met cocktail prikkertjes in lagerhuizen te ‘poeren’, vooral bij quarz uurwerken zijn die dingen fragiel en vooral erg klein. Remreiniger maakt korte metten met (opgedroogde) olie en vuil en is na tien seconden verdampt. Bijkomend voordeel is dat m’n vloeistoffen in de reinigingsmachine nu ook veel langer meegaan.

Stofjas
labcoat

Ben lange tijd aan het dubben geweest om wel of niet een stofjas te dragen. Het schijnt dat het menselijk lichaam tot wel 40.000 huisschilfertjes per uur afscheid. Maar een katoenen stofjas geeft ook weer stof en een kunststof jas knettert na een uur van de statische elektriciteit. Kreeg de tip om een lab coat te gebruiken, geen stof en geen statische lading. Inderdaad perfect!

Vaatdoeken


Clean Roo m swabs

De meeste doekjes van zowel stof als papier laten vezels achter bij gebruik. Net als er voor wattenstaafjes alternatieven zijn die geen vezels en stofjes achterlaten zijn er ook doekjes met die eigenschappen: Clean Room Wipes en Swabs.

Kroontjespen
Dispencer

Het aanbrengen van lume op wijzerplaten en wijzers is altijd een geklieder, of het is net te veel of het pakt net niet enz. Met deze uit de krachten gegroeide wegwerp kroontjespennen, glue dispencers, gaat dat veel handiger en beheerster. Je kunt ze vinden in modelbouwzaken voor een paar euro. Die mensen gebruiken het om lijm gedoseerd aan te brengen op hun plastic delen.

Vetspuit
Acupunctuurnaald

Zelf de kleinste maat oiler is soms nog net te groot. Vooral als het een klein (quarz) lager is. Je moet dan weer het overtollige weghalen en kijken of je niet te veel hebt weggehaald. Met een acupunctuurnaald kun je hele kleine hoeveelheden aanbrengen in hele kleine lagers.

18 likes

Hele goede tips zitten hier bij en die labjas heb ik ook al overwogen zeker met mijn huidproblemen…

1 like

Kijk op mijn post " van acupunctuur tot oliegever"

1 like

Handige tips, bedankt hier voor.

Sorry had ik niet gezien. Goed artikel!

Link: Van acupunctuur tot oliegever