Olma uit Ieper

Deze zomervakantie nu eens niet naar Italië geweest maar door Frankrijk getrokken.
Omdat het bloed stroomt waar het niet gaan kan regelmatig het internet gecheckt op de aanwezigheid van “ vide greniers” en “marché aux puces” of brocantes, rommelmarkten dus, in mijn buurt.
Verschillende markten bezocht, maar op de aanschaf van een Laguiole mes na geen schokkende aankopen gedaan.
Op de terugweg nog 2 dagen op de camping in België bij Ieper en daar in de omgeving de nog steeds zichtbare sporen van de frontlinie van de 1e wereldoorlog bezocht.
Onderweg naar het volgende slagveld zag ik naast de weg een grote hal waarbij mijn aandacht werd getroffen door wat oud meubilair bij de ingang.
Dit zou wel eens wat leuks kunnen zijn om even in rond te snuffelen.

Erg leuk oud spul, van alles wat, maar mijn doel was uiteraard om iets op horloge gebied te vinden.
Bij de kassa stond de eigenaar, dus gelijk hem maar gevraagd of hij iets van oude horloges had.
Nee, enkel wat quartz spul was het antwoord.
De man kwam met een van achter gehaalde bak met inderdaad goedkope quartzen, waar ik even snel doorheen ging.
Mijn aandacht werd getrokken door een mechanisch horloge wat opviel door de vierkante kast en het merk Olma op de dial.
Deze toch maar gekocht, samen met een oud Omega doosje wat op de toonbank lag tussen modernere horloge doosjes.
Hierbij de foto van de Olma bij aanschaf:

Omdat ik niets aan polijstspul bij mij had, bleef het bij wat poetsen met tandpasta om het ergste vuil te verwijderen.

Ik moet er nog een mooi Velcro bandje (want vaste pins) bij zoeken.

De Olma loopt wel, maar opwinden gaat heel zwaar en daardoor onvolledig.
Een beurtje is duidelijk geen overbodige luxe, waarbij ik gelijk maar de vraag stel of er iemand op het forum dit soort uurwerkjes serviced.

O ja, jullie hadden nog een plaatje van het doosje tegoed:

25 likes

Mooie hoor! Ik zou er een leren bandje met clips voor zoeken.

Genoeg kandidaten hier op HF die wel een onderhoud kunnen regelen :smile:

2 likes

Mijn beste,

Wat een leuke vondst.
Geniet er van.:watch:

Ik heb in De Panne gewoond.
De Westhoek, de IJzer en Ieper destijds regelmatig bezocht.
De eerste Wereldoorlog is daar soms nog letterlijk aanwezig.
De “Last Post” te Ieper, is indrukwekkend.:pray:

Vrede en alle goeds,
Coenraad.

Orologio Signaturis Temporis :wink:

5 likes

En hoe.

7 likes

Willem Vermandere :muscle:

5 likes

Olma uit Kemmel

Ben er wel eens geweest. Eigenlijk nooit aan gedacht om er te vragen naar horloges.

Best nog eens terugkeren op 7 september voor een immense rommelmarkt met meer dan 1000 standhouders.

2 likes

Ja daar!

1 like

Ik bedoelde eigenlijk Perlon, maar jouw suggestie neem ik zeker mee.
Zou ome Ali deze clip bandjes ook hebben?

1 like

Ik snijd wel eens een gewoon bandje open. Daarna weer dichtplakken ( bison transparant, geleerd van de meester(@lexaf). Gaat prima!

2 likes

Leuke aanwinst.

Naast straps zoals Perlon of die clip-bevestiging zijn er ook nog open end bandjes. Een aantal forumleden tipten in het verleden al deze Nederlandse aanbieder: Bandjes uit NL. Ze heeft ook een fraaie zwarte Perlon met authentieke sluiting.

Staan er op jouw kast toevallig nog verguldingstekens?

Ben ze nog nooit tegengekomen daar. Wat Bas doet, werkt ook wel, maar je moet dan (meestal) ook wel het stikwerk netjes herstellen, wat niet meevalt als er al een horloge aan vast zit.

Waar je ook naar op zoek kan (o.a. op ebay) is naar zgn. ‘open ended’ bandjes. Die vouw je met het eindje om de verbinding tussen de lugs en lijm je daarna dicht. Vaak zijn die dingen al voorgelijmd en hoef je de lijmplek alleen wat in te smeren met aceton of nagellak remover. Dichtdrukken, even een minuutje vasthouden en klaar. Géén superlijm (cyanoacrylaat) gebruiken. dat wordt keihard en verkleurt het leer. Zoals @Basvg al zei: blanke Bisonkit lijm (niet de gewone bruine Bisonkit, die hecht niet goed en geeft vlekken).

Bij die rommelmarkt bij Ieper ben ik jaren geleden ook wel eens geweest. Verbaast me dat ie er nog steeds is. Voornamelijk heel veel oude vieze meuk. Ik heb er indertijd een hele partij tandarts spulletjes gekocht. Je weet wel, van die probejes en pulkdingetjes waar de tandarts je kiezen mee schoonmaakt. Ook erg handig voor het verwijderen van DNA bij oude horloges en (metalen) horlogebandjes. Ook lancetmesjes en medische pincetten. Die man had, in kratten, er kubike meters van staan. Verkocht per kilo. Gloednieuw. Afgekeurd? Wel bruikbaar voor de (horloge)amateur.

Leuk horloge trouwens? Ik was 'm al tegengekomen in Vintage & Vierkant.
Wat is de maat? Lijkt me een damesmodel? Is wel wat werk aan heb ik begrepen.

2 likes

Leuke Olma! Ik heb er ook een paar maar die zijn veel jonger (60s).

1 like

Ik verwacht dat het een herenmodel is. Vanwege de subseconds.

Leuke vondst!

3 likes

Het is een herenmodel met een gezonde18mm
lugbreedte.

Vandaag aan het poetsen geweest en tijdelijke stijlbreuk gedaan met een Nato.

Is dit een horloge uit de 40-er jaren?

Dial voorzichtig met wattenstaafjes schoongemaakt, scheelt 3 tinten :slightly_smiling_face:

10 likes

De kast is zilverkleurig, dus ik verwacht geen goud tekens.

Echt heel leuk gedaan! Wat een leuk horloge!

Hopelijk heel tijdelijk want het ziet er echt verschrikkelijk uit!

Je moet wat.

Je hebt speciale fixed lug bandjes. Leertje staat wel beter.

Zijn Pontiac neefje

5 likes

Uurwerk uit de kast gehaald:

2 likes