Mede horloge gekkies, ik heb net een leuke deal kunnen maken met deze Omega 2495 14k. Horloge loopt, kan het opwinden, maar de kroon uittrekken om de tijd te stellen ho maar. Iemand een idee hoe dit op te lossen, waar het aan ligt?
Dank voor het meedenken
Deksel eraf halen en foto maken voor deze gekkies.
Gezien de schroeven denk ik dat het komt door roest
Dat is dus lastig omdat er geen zijwaartse beweging in het kroonpijpje zit
Het uurwerk blijft dus op zijn plekkie
Ik denk ook inderdaad roest als ik zo die schroefjes zie. Ik denk dat als de stift er echt niet uit kan er niks anders op zit dan het horloge langzaam te demonstreren in de kast. Beginnende bij dit deel.
Succes
Ik zou wel eerst de spanning van de veerton afhalen, alvorens daar iets los te schroeven.
Opwinden lukt wel dus lijkt er iets met het mechanisme te zijn dat je laat kiezen tussen opwinden/tijd instellen. Als de tirette schroef nog los te draaien is kan je waarschijnlijk de opwindas prima verwijderen. Hij wordt alleen tegen gehouden door het vast zittende mechanisme.
Kleine update mijnerzijds: ook met de tirette schroef los geen enkele beweging. Zou het kunnen zijn dat iemand een keer ondeskundig het opwindasje erin/uit heeft gedaan/gehaald? Ben bang dat ik nu het uurwerk kan gaan demonteren
Horloge loopt verder prima, na al een kleine opwindactie loopt het uurwerkje als een jonge hinde
De stift zou dus in het liggend opwindrad, het staand opwindrad of de tirette vast moeen zitten. Of on alle drie.
Het uurwerk moet toch uit elkaar. draai de tiretteschroef geheel los, die blijft waarschijnlijk zitten, maar druk het met een schroevendraaier naar binnen, de tirette zal dan eerder de stift los laten.
Als dat niet lukt zal het uurwerk toch verder uit elkaar moeten.
De stift zit vast, dus de tijd corrigeren gaat ook niet?
Met geweld in elkaar gaat echt niet lukken, het past of het past niet.
Precies, nul horizontale beweging
Enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Herkenbaar probleem?
Geen herkenbaar probleem, nog nooit aangetroffen.
Het enige onderdeel dat de stift vast houdf is de tirette. Maar sie beweegt natuurlijk mee met het uittrekken en indrukken van de stift. Vandaar mijn voorstel de trietteschroef geheel los te draaien.
Dat is mij helder. Had ik nog niet gedaan vanwege het eventueel los vallen van de tirette. Maar zoals je zegt wrs de enige manier om de boel los te krijgen.
Het epos gaat verder! Vandaag en gisteren en paar uur bezig geweest met ontleden van de Omega. Daarbij is een van de schroeven afgebroken die het uurwerk in de kast houdt:
Is gaan roesten door waterschade en minimale kracht was voldoende de schroef te laten breken

Gevolg: ik krijg het uurwerk niet uit de kast

Dan maar verder proberen om de opwindas te verwijderen. Dat was immers het begin van de ellende. Ook hier een dikke helaas. Ondanks aanbrengen (meermaals) van kruipolie geen beweging in te krijgen. Detailfoto van de roest:
Iemand hier nog ideeën?
-wordt vervolgd-
Denk dat de kruipolie vooral even tijd nodig heeft om in te werken
Dat weet ik wel zeker, zit al bijna 2 dagen in te trekken met regelmatig een heel klein beetje bij druppelen. Vooralsnog niks dus…
Lastig ding hoor maar die kroon moet er toch echt eerst uit wil je het uurwerk uit de kast kunnen halen
. De onderdelen van de kroon moet je waarschijnlijk toch vervangen. Ik zou gewoon met wat gepaste kracht proberen met de bek van zo’n tang.
Tussen de kroon en de kast te komen, is ruimte zo te zien en dan gewoon wat kracht zetten.