Omega 2495 kroon zit vast

Even voor de goede orde, ik heb denk ik iets niet duidelijk gemeld: de kroon kan er af, die heb ik los. Zodra de stift eruit is kan het uurwerk nog steeds niet eruit want een van de uurwerk borgingschroeven is afgebroken. Die zal moeten worden uitgeboord lijkt mij.

1 like

De kop is toch afgebroken, dus dat de rest nog in het uurwerk zit moet verder geen belemmering zijn. Kan het niet zo zijn bij dit model dat hij er via de bovenzijde uit moet. Dus plexiglas er af dan. Ik denk dat je dan verder komt

1 like

Klopt dat deze niet via de plexi eruit moet. Omdat de schroef in het uurwerk en de kast zit, zit het uurwerk muurvast. Dat dus. Kopje is afgebroken schroefdraad zit er nog volledig in :pensive:

Ik denk dat je mijn stukje niet juist gelezen hebt. Ik denk dat hij er toch via de plexiglas kant uit moet. :wink:

1 like

Denk dat de schroefkop alleen de rand van de kast klemt en het uurwerk er idd via het glas uitmoet.
De suggestie van Rico om de kroon er terug op te zetten en dan met een gereedschapje proberen de hele as via de kroon eruit te trekken de beste optie is om het te doen.
Zal wel met beleid gedaan moeten worden natuurlijk.

2 likes

Als je niet weet wat je aan het doen bent, kan je dan niet beter naar een pro?

4 likes

Dank voor je bijdrage :rofl:

De wijzerplaat zit tegen de kast aan de binnenzijde, dan kan die toch niet langs de voor zijde :crazy_face:
Deze is in de kast geborgd met schroeven en zit nu dus vast. In mijn optiek is de enige mogelijkheid om de oude draad uit te boren. Is dit een correcte aanname?

Maar dan moet ie zonder kop toch los liggen? Of hangt ie nog vast aan de opwindas?

1 like

Nog en keer (tis net teletubbies :rofl:): het uurwerk is geborgd met twee schroeven in de horlogekast om er niet uit te vallen. De kop van een van de schroeven is afgebroken, waardoor de schroefas in uurwerk en kast is blijven zitten en het uurwerk dus niet los komt. Dat dus :wink:

Normaal zitten die schroeven niet vast in de kast. :upside_down_face:

@peterlc ? Ken jij deze dingen?

Ik heb laatst een door roest vastzittende stift losgekregen, door er heel voorzichtig azijn tussen te druppelen. Even laten zitten en daarna zachtjes proberen los te krijgen. Dat is toen uiteindelijk gelukt. Geduld en een paar keer opnieuw druppelen.

De schroef, waarmee het uurwerk gefixeerd is in de kast, lijkt niet in de kast te zitten. Volgens mij moet het uurwerk er inderdaad via de glaszijde uit. De kast rand lijkt iets over het uurwerk heen te vallen. De schroeven voorkomen dat het uurwerk tegen het glas aankomt. Deze manier van bevestigen zie je veel bij zakhorloges.

1 like

Ik snap wat je zegt, maar ik denk gewoon dat je geen gelijk hebt.
Dus nogmaals die 2 schroeven trekken het uurwerk tegen de kast en als die los zijn (of afgebroken) dan moet de kroon met as eruit en dan zou het uurwerk met wijzerplaat via de kant van het glas eruit moeten.

Doe er verder mee wat je wilt :wink:

4 likes

De schroeven zitten idd niet vastgeschroefd ín de kast, de anderen hebben gelijk, waar zouden ze in de kast moeten schroeven dan? Dwars door de wijzerplaat heen? Waar is er de ruimte om ze “in de kast” vast te schroeven?
Als je nu het glas los maakt, ik neem aan dat je zo’n “klauw” hebt en dan kijkt hoe het er onder het glas (en de spanring) uit ziet? Kan geen kwaad toch?

4 likes

Zoals al velen hebben aangegeven, haal eerst de opwind-as eruit en dan het glas eraf. Denk zelf dat het een glasrand is die eraf moet. Niet eerst het glas eraf en dan proberen om de opwind-as eruit omdat dan de plaat snel beschadigd kan worden.

Misschien zijn de wijzerplaat fixatie schroeven los getrild en hierdoor voel je weerstand.

Na afnemen van de glasrand moet het gehele uurwerk er eenvoudig naar de wijzerplaat kant uitgedrukt kunnen worden. Mocht je dit niet aandurven ga dan naar een vakman. Uitschieten over een wijzerplaat kan giga schade veroorzaken

2 likes

Ok mea culpa, mea maxima culpa! Idd @Ruud, @TKH , @rico1965 en anderen: uurwerk moet via plexi kant er uit. Nog een s goed gekeken en dit vastgesteld. Zo gezegd, zo gedaan: helaas. Plexi eruit, uurwerk met wijzerplaat zit vast, nul beweging :man_facepalming:
Morgen verder…

@lassale: dat meg azijn ga ik ook nog proberen :+1:

2 likes

Succes! :+1:

1 like

En alle techneuten zijn eigenwijs hè :stuck_out_tongue_winking_eye:
Iets met pot en ketel….

2 likes

Kan ook dat er gewoon vliegroest aan de randen van het uurwerk zit of vuil waardoor het uurwerk aan de randen kleeft. Gewoon met wat power inderdaad de kroon eruit trekken en kijken of er dan beweging in komt :smiley:

2 likes

Alles is al gezegd mbt hoe het ding uit zijn kast komt. Kleine aanvulling als je hem eruit hebt….niet gaan boren aan die afgebroken schroef dat gaat gegarandeerd fout. Beter is het uurwerk helemaal kaal maken zodat je enkel een messing platina overhebt en dan het stukje met de afgebroken schroef laten weken in vissin of een sterke aluin (scheersteen kruitvat) oplossing. Het metaal lost dan langzaam maar zeker op, zonder beschadigingen van je platine.

10 likes