Klaar voor de volgende stap. Bezel verwijderd en het uurwerk kan eruit. Nu de rest nog
Waarom de kloven eraf en de wijzers er nog op?
Hierdoor kan het seconderad en centrumrad kantelen met gevolg wijzers die in de lak krassen en onherstelbare schade aanrichten!
Rustâgh André , sowieso wordt het met beleid behandeld en gedaan. Eerst zat het uurwerk in de kast en kon de stem er niet uit. Om vervolgens onderdelen te moeten verwijderen ihkv het aanbrengen van kruipolie voor het losweken van de stem. Lang verhaal kort: lukt niet, uurwerk moet eruit, geen zin om eerst alles terug in te bouwen. Dus gewoon met beleid alles verder verwijderen. Dat dus
Zo, weer een paar stapjes gezet. Wijzers en wijzerplaat eraf, secondenrad en centrumrad verwijderd @Horloge24
Tevens tiretteveer en aanverwante zaken gedemonteerd.
En nu de hamvraag: hoe krijg ik die vermaledijde @%#* stem eruit. Hij zit muurvast

Al geprobeerd?
Of topic: Dit is spannender dan een TV serie.
Nee, dat ga ik nu doen. Kijken wat dat oplevert.
Ik zag inmiddels wel dat de kruipolie zich goed had verdeeld over de stem en gekoppelde onderdelen.
Coca-Cola!
Nope, vast als een huis. Ik zit me te beraden op wat ik nog kan doen
Inmiddels ook wat nieuw gereedschap binnen waarmee ik nog wat kan proberen…
Verwarmen? Of minuscuul gaatje boren en met een schroefje eruit trekken! Met een stukje gereedschap om kapotte schroeven eruit te draaien? Als je iets hebt om te klemmen…
Zit er nog draad op? Dan kun je een opwindstift verlenger erop schroeven zodat je meer kracht kan zetten…
Opwindraderen opofferen. Doorslijpschijfje in de dremel en de raderen in lengterichting van de stift doorslijpen; stift 180 graden draaien en nog een keer slijpen. Als je te veel kracht gaat zetten loop je misschien risico op schade aan je platine en dat is wel het laatste waar je op zit te wachten.
Gewoon zo dus:
Inderdaad! Vakwerk! Slopen is ook een edele kunst!
Door schade en schande
Heb zelf ook een keer een platine krom gemaakt toen ik met iets te veel geweld een stift en raderen probeerde te scheiden. Was een donorwerkje voor onderdelen dus was niet zo’n ramp, maar ik zet sindsdien liever gewoon de dremel in die raderen. Vervangende opwindraderen en stiften zijn over het algemeen prima te vinden.