Omega 503 2982 Restauratie-project

Mijn tweede project is in aantocht.
Het restaureren van een Omega 503 kastnummer 2982 (circa 1973)
Het volledig heropdoen van de kast van een “verneukte” Omega 18ct. geel goud, Automatic, Genève, Calendar
(sorry voor de bewoording, woordkeuze) al is deze hier wel op z’n plaats…
Uitleg: WAT BEZIELDE de persoon in Godsnaam om de bandaanzetten eraf te zagen??? Wat een kluns. Een barbaar… (dit alles om er een geelgouden schakelband aan te solderen…) Begrijpen wie begrijpen kan…
Het zag er niet uit.
Het zal een huzaren stukje worden, om dat deftig gerepareerd te krijgen. Kan wel een tijdje duren… Ik maak er een erezaak van om deze Omega terug in z’n oude glorie te herstellen…
Ooit zal deze oude Omega mijn pols sieren.

Mijn vraag hierbij was: Heeft er toevallig iemand een oude geelgouden kast met intacte aanzetten? (kastdiameter 34.80mm) Deze kast hoeft uiteraard niet van Omega te zijn. Eender welke kast is goed, aangezien het mij enkel om de te recupereren aanzetten te doen is. (de afmetingen van de kast mogen iets afwijken, zolang de aanzetten maar in verhouding zijn)

Geen reactie hierop gekregen…
Dan maar zelf aan de slag: zie onderste helft foto’s:

Preparatie der nieuwe lugs

Niemand heeft gereageerd…

Dan maar zelf lugs maken!

Alzo, het voorlopige vervolg van de opsmuk der Omega ziet u hier

Oude rosé gouden kast op de kop getikt, met mooi gevormde lugs, echter niet bruikbaar om aan de geel gouden kast te zetten

In plaats van pushpins, had ik er graag van die ouderwetse op gehad…
Dus geen gaatje aan binnenzijde van kast, maar een pinnetje:

Afzagen op de gewenste lengte:

Opvullen van de holle ruimte in de lugs

In stukken gezaagd, bovenaanzicht

Onderaanzicht

binnenaanzicht, let op de opgevulde ruimte…

Alzo, nu kan ik van deze geprepareerde lugs een moule laten maken en laten 2 x gieten in 18ct geel goud.

Dan verder de gegoten lugs van elkaar zagen, volledig opblinken en aan de kast solderen…

Wordt vervolgd… binnen hier en afzienbare tijd…

Voor het wegwerken van de diep gegraveerde datum heb ik ook al iets in petto…
(wordt een gepersonaliseerde achterkant) (iets met m’n eigen logo erop…)

Ik denk dat het uiteindelijke resultaat weer heel STIJL vol zal zijn.
Maar dat mag je wel verwachten van een goudsmid :wink:
Veel succes gewenst!

mvg, Frans

Wat is die oude, gouden chronograafkast flinterdun zeg.::o
Wel leuk, zo’n cursus goudbewerking.
Petje af, ik ben benieuwd naar het vervolg.
Groet. Chris.

aaaah,

Is Stijl een goudsmit !!
Ik zat al een paar keer te kijken naar die wonderen die hij verricht en vond het ongelofelijk dat een hobbiist dat allemaal zo kan…
Het leuke is dat Stijl een keer heeft aangegeven niets te kunnen met de uurwerkjes. Daar red ik me dan wel weer een beetje mee, maar ik kan juist weer niet met de kasten wat hij allemaal kan.

Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt. Geweldig tot nu toe !!

Bas

Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat!

En ook wel wat jaloers op zoveel vakmanschap:D

Ik ben ook erg benieuwd. Ik vraag me allen af of de kosten de moeite waard zullen zijn?

diashock Schreef:

Wat is die oude, gouden chronograafkast flinterdun
zeg.::o
Wel leuk, zo’n cursus goudbewerking.
Petje af, ik ben benieuwd naar het vervolg.
Groet. Chris.

ID, zo’n oude chronograafkasten zijn echt wel mega dun.
Dat is ook de reden waarom ik de lugs opgevuld heb.
De lugs zullen na het gieten massief en dus zeer stevig zijn.

Over de cursus goudbewerking:
Hmmm ik zit op het verkeerde forum… :wink: Of toch niet…
Het heeft toch ‘iets’ te maken met uurwerken hé. Het moet niet altijd over de binnenkant van een uurwerk gaan.

Ik ben zelf ook benieuwd naar het vervolg… (hoop dat ik dit project tot een goed einde kan brengen)

tjvreeken Schreef:

Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat!

En ook wel wat jaloers op zoveel vakmanschap:D

Het eindresultaat zal er mogen zijn, als ik het tenminste tot een goed eind kan brengen. (wat lang niet zeker is… er kan nog vanalles mis gaan)

Elke vakman in mijn vakgebied dan, zal zich kunnen voorstellen, dat dit “echt vakmansschap” zal zijn, als dit lukt… (het is echt niet van het simpelste)
Het is het proberen waard, vind ik.

Ja, de kosten moeten we er maar bij nemen zeker?
Voor de som die ik eraan ga spenderen, kan ik ook gewoon een nieuw uurwerk kopen, maar dat is toch niet hetzelfde hé…

En die grammen goud, kosten nu ook niet zoveel. :wink: (maar toch wel genoeg…)

Ik restaureer die Omega vooral omdat ie een perfect lopend binnenwerk heeft. En ik vind em ook wel iets hebben.
Of de prijs van mijn projectje in verhouding zal staan met de kwaliteit van het uurwerk in z’n geheel, valt inderdaad te betwijfelen. (zo’n type van Omega is denk ik niet bijzonder veel waard)
Maar ja, ik vind het restaureren dan nog altijd beter, dan bijvoorbeeld het goud van de kast te recupereren, en het binnenwerk weg te smijten…
Voor mij is het het waard.

Daarenboven vind ik het leuk om iets te maken van niets.
Dat uurwerkje heeft anders totaal geen toekomst meer… Het is nu niet draagbaar, en mocht ik er niet zijn, zou dit misschien zo gebleven zijn.
Toch wel leuk, als je een afgeschreven voorwerp, zo opnieuw leven kan inblazen.
Het hart klopt nog, maar het lijf is niet meer…

Dat is eigenlijk hetzelfde als oldtimer auto’s restaureren. (koop gewoon een nieuwe? zullen de niet-gepassioneerden zeggen)

De passie, het werk dat je in de restauratie van iets steekt, geeft veel meer voldoening dan eender welk nieuw ding te kopen…

Een perfecte afsluiter:
De ziel en de bezieling en de voldoening van afgeschreven dingen te herstellen, is meestal groter dan de toegedichtte waarde…

Het begint te jeuken om er aan te beginnen…

Zéér bijzonder dat je dit allemaal doet, je moet een groot liefhebber zijn. Ik ben jaloers op je vakmanschap. Het resultaat zal best wel de moeite waard zijn geweest.

Lijkt me een megaproject om dit goed te volbrengen, dus mijn respect dat je het probeert.

Ik ben benieuwd naar het resultaat als hij weer helemaal in orde is!

Ik ben benieuwd naar je kunsten.
Het geheel lijkt mij niet eenvoudig.

“De ziel en de bezieling en de voldoening van afgeschreven dingen te herstellen, is meestal groter dan de toegedichtte waarde…”

Amen (tu)
Soms spendeer ik ook schandalig veel tijd en werk aan het herstellen of verbeteren van een stuk elektronica, maar als het dan terug goed werkt geeft dat veel meer voldoening dan iets nieuw te kopen :slight_smile:
De ervaring die je opdoet met iets ‘waardeloos’ te herstellen kan trouwens op een goede dag ook van pas komen om aan iets kostbaarders te beginnen met meer vertrouwen. Alvast veel succes gewenst met je project :wink:

Je omschrijft hier gewoon de voorwaarden voor het hebben van een HOBBY.

  • Moet zee-en van tijd kosten,
  • Moet ook bakken geld kosten,
  • Mag geen enkel aantoonbaar nut of belang hebben

Ik herken het :slight_smile:

Bas

Waarom wilde je van de korte vaste pennen?
Vrouwtjes pushpins zijn nou niet echt alledaags.
Had verwacht dat je er dan een vaste pen in zou monteren.
En wat ga je achteraf met die roségouden lugs doen?
Omsmelten?
Want dan zou ik begrijpen waarom je ze met goud hebt opgevuld.
Anders zou het zonde van het geld zijn.
Verder ben ik benieuwd, ga je de lugs er uit de losse hand op solderen of laat je dat tussenstuk eraan zitten?

cmejewellery Schreef:

Verder ben ik benieuwd, ga je de lugs er uit de
losse hand op solderen of laat je dat tussenstuk
eraan zitten?

Hallo,

Vind het ook wel een boeiend project en ga het zeker volgen.

Ik zou de lugs aan de andere kant verbinden door er een tijdelijk tussenstuk op te solderen zodat ze mooi op hun plaats blijven. Dan het bestaande tussenstuk (wat eigenlijk gevormd word door het “overschot” van de donorkast) er tussenuit halen en op de kast solderen.
Dan het tijdelijke tussenstuk verwijderen.
Maar ieder zal hier wel zijn eigen methode voor hebben?..

Frédéric

@cmejewellery:
Ah, zijn dat “vrouwen push-pin systemen”? Dat wist ik niet.

Push-pin

spring-bar

Het voordeel van zo’n spring-bar is dat ie sterker is dan een gewone push-pin. De twee uiteinden worden bijna volledig ingedrukt bij het plaatsen over de pinnetjes.
Een gewone push-pin heeft nogal eens de neiging om te verbuigen na een tijdje. juist op het punt die ik aangeduid heb op de foto.
Zo’n spring bars hebben uiteraard wel één nadeel, en dat is, eens dat ie erop zit, kan je hem er niet zo makkelijk meer afhalen. Dus snel even van bandje wisselen zit er niet in. Ook is het wat foeffelen om een band er goed aan te krijgen…maar eens de band eraan, is dit oersterk!

Ik zet die erop omdat dat, naar mijn wetende beste, stevigste pushpins zijn die er bestaan. Deze manier vand bandaanzetten werd in den tijde meer gebruikt dan heden ten dage. Op oudere en vooral dan op gouden uurwerken.

De push pin op de bovenste foto is dan wel nog één van de betere soorten.

De meest voorkomende push pins, die met van die ribbeltjes (meestal 2), zijn de zwakste. die plooien nog vaker dan andere. Die verdikkingen maken het dan wel weer heel gemakkelijk om de band te verwisselen…
“Alles heb z’n voordelen en alles heb z’n nadelen”…aldus die bekende nederlander Die uitspraak van hem is U allen wel bekend.

Vaste pen was geen optie… want dan heb je van die lederen banden nodig met van die ijzertjes erin, om dicht te plooien,…
Niets dan miserie met vaste bandaanzetten. Ofwel krijg je de band die je eraan wil zetten, er niet door (omdat de pin te dicht tegen de kast zit),
ofwel vind je maar één band…en als die dan niet uw voorkeur wegdraagd, dan heb je pech…

De lugs zijn voor alle duidelijkheid niet met goud opgevuld. Dat is technisch gezien onmogelijk. Mocht je in de holle ruimtes gesmolten goud gieten, dan heb je zeker weten, geen lugs meer over… :wink:
Smelt gewoon weg, door de warmte. Het vloeibaar zeer hete goud, zou gewoon de zeer lichte kast meenemen, opnemen in z’n massa. Weg kast!

Ik heb die lugs opgevuld met de grootste vijand van goud…Namelijk TIN… Dus het goud van de kast zelf recupereren is ook al geen optie meer.
Goud en tin samen zijn niet goed meer te scheiden. Is voor de afvalbak.

Het enige “voordeel” van tin is het praktische voordeel, enkel bij het voorbereiden van deze lugs. Tin heeft en zeer laag smeltpunt, vanbdaar mijn keuze om de lugs hiemee op te vullen.
Tin wordt soms gebruikt bij lastige reparaties. (bij oude zeer dunne juwelen, zie je wel eens een reparatie met tin) Maar tin is zeer zwak, echt niet sterk… Dus not done. Tin is voor knoeiers!
(ben ik nu een knoeier?) :wink: :wink: :wink:

@ frédéric: dat had je ook al goed gezien, wat betreft het verbinden van de lugs… Zo ging ik dat inderdaad ook doen! :wink:

Wat betreft het eraan solderen van de lugs…zal met de losse hand dienen te gebeuren. (daar is geen enkele andere oplossing voor) Dat maakt het ook zo moeilijk.
Het fijne gedeelte tussen de lugs wordt er vantussen gezaagd. Enkel de lugs zelf zal ik gebruiken. (zou anders een nogal lelijk effect hebben, zou optisch gezien zeer onaantrekkelijk zijn)

Het voorbereidende werk is al redelijk moeilijk…en daarna komt het moeilijkste: het vastsolderen van de lugs aan de kast.
Een uiterst secuur werkje. Dat zal menig goudsmid beamen!

Waarom is dit technisch ingewikkeld: de lugs zijn massief, de kast redelijk fijn…dus de lugs moeten meer opgewarmg worden dan de kast…anders smelt de kast weg.
De temperatuur van de lugs moet precies dezelfde zijn als van de kast. Een lastig karwei.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over de horizontale en vertikale positie der lugs… Vergt een enorm vaste hand…Opperste concentratie gevergd dus!
Het zweet breekt me al uit bij de gedachte dat “le moment suprème” naderbij komt.
In één seconde kan mijn projectje afgelopen zijn… Ook heb je maar één kans…loopt het mis, dan is de kast onherroepelijk beschadigd…rijp voor de sloop dus…
(hoop dat het niet zover moet komen uiteraard) Fingers crossed! :wink:

Eigenlijk moet je de kansen dat het misloopt vermenigvuldigen met 4! (want er dienen 4 lugs vastgesoldeerd te worden aan de kast)
Een echt huzarenstukje! Ik zweer jullie, (met mijn méér dan 10-jarige beroeps-vak-bekwaamheid) dat dit geen lachertje is.
Ik heb nog niet veel voor hetere vuren gestaan dan dit!

Wordt vervolgd… :wink:

Stijl1976 Schreef:

Waarom is dit technisch ingewikkeld: de lugs zijn
massief, de kast redelijk fijn…dus de lugs
moeten meer opgewarmg worden dan de kast…anders
smelt de kast weg.
De temperatuur van de lugs moet precies dezelfde
zijn als van de kast. Een lastig karwei.

Daar zat ik ook aan te denken.
Soms is dan al één van de delen aan het gloeien terwijl je soldeer nog niet gesmolten is! :X
Ik zou daarom die lugs niet massief maken.
Je kan een deeltje van de tin eruit frezen; dit laat dan toch stabiele lugs over maar neemt wat massa weg die je later met het gouden stuk niet zal moeten opwarmen. En als je freest langs de kant die tegen de kast komt wordt dit onzichtbaar.

Stijl1976 Schreef:

Dan hebben we het nog niet eens gehad over de
horizontale en vertikale positie der lugs… Vergt
een enorm vaste hand…Opperste concentratie
gevergd dus!

Gebruik je dan geen derde of zelfs vierde hand?
Ik zorg altijd dat mijn onderdelen goed op hun plaats geklemd zijn vooraleer ik begin. In de rechterhand, de “chalumeau” en links mijn “dirigeerstok” om de soldeerpioentjes eventueel wat bij te sturen want die gaan tijdens het verhitten toch dikwijls “dansen”.
Het voordeel van zo’n derde hand is ook dat deze wat hitte gaat opnemen (kan soms ook nadelig zijn :sunglasses: ) en zo vermijd ik dat de kleinste deeltjes wegsmelten.

Alleszins veel succes toegewenst,
Frédéric

Frédéric Schreef:

Stijl1976 Schreef:


Waarom is dit technisch ingewikkeld: de lugs
zijn
massief, de kast redelijk fijn…dus de lugs
moeten meer opgewarmg worden dan de
kast…anders
smelt de kast weg.
De temperatuur van de lugs moet precies
dezelfde
zijn als van de kast. Een lastig karwei.

Daar zat ik ook aan te denken.
Soms is dan al één van de delen aan het gloeien
terwijl je soldeer nog niet gesmolten is! :X
Ik zou daarom die lugs niet massief maken.
Je kan een deeltje van de tin eruit frezen; dit
laat dan toch stabiele lugs over maar neemt wat
massa weg die je later met het gouden stuk niet
zal moeten opwarmen. En als je freest langs de
kant die tegen de kast komt wordt dit
onzichtbaar.

De tin uit de bestaande lugs uitfrezen is geen optie, deze zijn onbruikbaar.
Het pinnetje die ik eringezet heb is zit gewoon min of meer vast, door de tin.
Bij opwarming, om ze eraan te solderen, zou de tin overal gaan lopen waar het niet moet.
En, de originele lugs zijn in rosé goud…uurwerkkast is in geel goud…

Stijl1976 Schreef:


Dan hebben we het nog niet eens gehad over de
horizontale en vertikale positie der lugs…
Vergt
een enorm vaste hand…Opperste concentratie
gevergd dus!

Gebruik je dan geen derde of zelfs vierde hand?
Ik zorg altijd dat mijn onderdelen goed op hun
plaats geklemd zijn vooraleer ik begin. In de
rechterhand, de “chalumeau” en links mijn
"dirigeerstok" om de soldeerpioentjes eventueel
wat bij te sturen want die gaan tijdens het
verhitten toch dikwijls “dansen”.
Het voordeel van zo’n derde hand is ook dat deze
wat hitte gaat opnemen (kan soms ook nadelig zijn
:sunglasses: ) en zo vermijd ik dat de kleinste deeltjes
wegsmelten.

Alleszins veel succes toegewenst,
Frédéric

Een derde hand heb ik staan, maar gebruik die zelden of nooit. Wel zullen er enige soldeerpincetten, vuurtangen aan te pas komen, om de kast min of meer op een bepaalde plaats te fixeren. De lugs zullen in een vuurtang
geklemd, met de losse (vaste) hand op de juiste plaats gebracht moeten worden. In feite heb ik dan nog een hand tekort om m’n soldeernaald (dirigeerstokje) vast te houden. Nog een andere optie, is het gebruik van fijne ijzerdraad, om de lugs en de kast min of meer te fixeren. Maar door ondervinding is dat ook een gefoefel.
Mijn vaste hand zal 9/10 de best bruikbare oplossing zijn…ook de moeilijkste…Hopelijk gaat moeilijk ook!

Bedank voor het toegewenste succes. Ik zal het hard nodig hebben.

Hoi Tijl,

Dit is inderdaad een grote uitdaging.

Wat ik wilde opmerken, de originele lugs die er aanzaten zijn veel smalder dan het model dat je zou willen maken. Dus kleiner kontaktoppervlak met de kast, zijn praktisch rechte lugs.

Wat die veerstiften betreft, de stalen veerstiften dikte 1,8mm met extra versteviging aan de pennen, zijn veel steviger.
De vrouwelijke zoals jij nu wil gebruiken zijn bedoeld voor HOLLE lugs in goud. Daar wordt een stift op gesoudeerd voor de sterkte.
Wanneer je die vrouwelijke pennen gebruikt kan je een klein slipje aan de achterkant van de band uitsnijden, doe ik machinaal, dan kan je makkelijker de veerstiften terug losmaken.

Veel suc6,