Heb een paar dagen geleden mijn Seamaster 300 diver master chronometer bij en ingeleverd voor revisie/onderhoud.
Het beste ding loopt -6 per dag terwijl het volgens de specificaties tussen de 0 en +5 zou moeten lopen. Toen ik dit aangaf vroeg de beste mevrouw mij of het 6 minuten per dag betrof.
Na mijn reactie van nee mevrouw het betreft seconden keek zij mij aan alsof ik een spraakgebrek had. Nu ben ik lang genoeg bezig met horloges om te beseffen dat mechanische horloges nooit helemaal accuraat zullen zijn maar als ik 4k aan een horloge besteed dan heb ik toch wel wat verwachtingen. Zeker als er wordt gepronkt met Metas certificatie en co-axiale uurwerken.
Er zit nog garantie op dus dit leek mij het ideale moment om hem in te leveren.
Over een week of 12 verwachten ze het horloge terug.
Voor een horloge met een normaal niet chronometer gecertificeerd uurwerk vind ik -6 spd overigens prima hoor hoewel ik mijn horloges liever in de + heb lopen.
Puur uit interesse en mogelijk prettig leesvoer, hoe staan jullie hier in?
Interesseert mij werkelijk helemaal niks. Om de paar dagen toch een ander horloge, en ik zit ook niet elke dag op hetzelfde tijdstip de tijd te checken of ze nog wel “goed” lopen (want waarom zou ik mij in godsnaam druk maken over 6 seconden).
omdat ik nog al een uitgebreide collectie heb wissel ik om de 24u wel een ander,
dus maal ik er niet zoveel om of die nu 6 of zelfs 60sec. in de min of plus zitten.
als ik ze gebruik zet ik ze juist (als het al nodig is) en zolang ze niet stil vallen tijdens het dragen weet ik hoe laat het is
Groot gelijk! Je betaald veel geld voor een horloge met een bepaalde certificering, het moet dan ook aan die eisen voldoen. Ik ben benieuwd hoe hij loopt als je hem retour ontvangt!
Daarnaast, volgens mij zijn die certificeringen behaald voor t horloge werd gedragen, gerammeld, gestoot etc dus vraag me ook af in hoeverre er “garantie” op zit