Persoonlijk maakt me niet zoveel uit, want ik wissel vrij vaak. Maar een horloge dat in de - (min) loopt is wel irritant, en Omega claimt dat de (gemiddelde) afwijking in elk geval positief moet zijn. Tussen de certificering en jouw waarneming kan er echter vanalles gebeurd zijn waardoor het horloge achter is gaan lopen. Gelukkig is het vrij eenvoudig te verhelpen. Dat dit 12 weken moet duren begrijp ik echter niet…
En is ook niet altijd zo denderend…
Een horloge vanaf zo’n 2000 euronen MOET gewoon binnen cosc kunnen lopen wat mij betreft. Officieel certificaat of niet.
Zeker een omega met metas certificaat mag je verwachten dat hij ook daadwerkelijk binnen die norm loopt.
Van horloges zonder secondewijzer krijg je oorpijn en vette glaasjes…
Das jammer voor jou, want en in Zwitserland en in Japan doen ze dat niet voor 2k, of meer.
Bij verlaten van de fabriek ja.
Terecht. Als je iets accuraats wilt koop je maar een quartz.
Onterecht. Het loopt altijd slechter dan een Kruitvat quartz van een tientje.
Terecht. Dat is voor mij ook beter. Voor een railway watch of een chronometer voor zee navigatie is het allebei kut, dan kom ik weer op quartz uit.
Ik heb drie high accuracy quartz horloges die accuraat zijn. Iedere dag als ik een mechanisch horloge om doe zet ik hem 30 a 50 seconden voor ten opzichte van de HAQ, draag hem één of twee dagen en doe hem terug in de doos.
Mijn spring drive is geen ander lot beschoren, ook al loopt die 0 sec per dag uit de pas, dan had het maar geen automaat moeten worden.
Ik denk dat je onderschat hoe crap kruidvat quartzen kunnen zijn.
Durf wel aan dat er mechanische horloges vergelijkbaar kunnen lopen met euro quartz shitters.
Kwaliteitsquartz, Haq en spring drive no contest. Die blazen mechanische horloges uit t water
Hij zal sowieso niet naar Zwitserland gaan maar naar Brussel. Daarbij ook al paar keer gehad dat ie met meer krasjes/stofjes terugkwam dan dat ie heen ging. Voor die 6 sec had ik m nog lekker paar jaar gedragen.
Als er bij de kopers van automatische horloges geen enkele interesse was in het stevig accuraat lopen van het uurwerk, zou er ook niet zoveel werk gemaakt worden van alle chronometer en metas certificeringen. Dus lekker laten afregelen want voldoet niet aan wat je mag verwachten.
Ik weet het, daarom vraag ik het ook…
de afwijking in secondes zegt niet zo heel veel. dit is vaak vrij gemakkelijk bij te stellen, zeker bij moderne uurwerken. Een horlogemaker kan die -6 gemakkelijk bijstellen naar iets rond de 0.
veel belangrijker is de amplitude van het horloge. Deze geeft aan hoe goed/slecht het loopt en of het service nodig heeft.
Sterker nog, als de amplitude hoog genoeg is zou het afregelen een paar minuten in beslag nemen. Dan is 12 weken absurd. En opsturen naar Zwitserland bespottelijk.
Hoe hoog is de amplitude?
Hahaha leuk al die verschillende reacties/meningen.
Denk eerlijk gezegd niet dat ie naar Zwitserland gaat ook al zei de medewerkster dat. Op het bonnetje/reçuutje stond dat ie naar hun service atelier ging. Dus 12 weken lijkt mij eerlijk gezegd ook wel lang.
Geen idee, het horloge is van 17 maart 2019. Nog in garantie tot maart volgend jaar.
Mooi op tijd om nog te profiteren van een complete service (gratis en voor niets).
Snap ik. Gaat er meer om dat er wordt geadverteerd met Metas certificatie van 0 tot +5 spd.
Dat idee had ik dus ook!
Een beetje achterlopen in 1 of 2 posities zou ik niet erg vinden (-6s is veel), als de andere 4 posities in de plus lopen zorgt dat ervoor dat de 0 gehaald kan worden.
Gaan ze echt niet doen hoor. Inspecteren en afregelen.
We gaan het horen, mijn Tagheuer Carrera (COSC) liep +9s 11 maanden na een complete service, die werd ook weer uit elkaar gehaald.
Ik verbaas me sowieso over de enorme (wacht)tijden voor iets wat hooguit een paar uur werk is? Komen er honderden van die dingen per dag binnen? Of werken er parttimers die 20 minuten per week werken?