Omega Aqua Terra Ultra Light

Gamma slaat op de microstructuur van het titanium (heel grof gezegd de korrelstructuur van het metaal). Die komt voort uit de warmtebehandeling en de chemische samenstelling. Er is ook Alpha en Beta titanium.

3 likes

Sja, ik denk dat dit een beetje vergelijkbaar is met andere horloges van andere merken. Als je terug gaat naar de materiaalkosten, zijn zelfs de duurste horloges (zonder steentjes en kristallen) misschien 1000 euro? Alles hangt, staat en valt met de productietechnieken, innovaties en uren en daar bovenop het merkje en etcetera.

Waarom vraag je dit niet over een Rolex Yachtmaster bijvoorbeeld?

Dit horloge is door omega uitgebracht om hun technologisch vernuft te tonen en zal enkel door gesponsorde sporters worden gedragen (en wellicht enkele welgestelde mensen die de weg kwijt zijn).
Niets meer, niets minder.

5 likes

Die ballon gaat alleen maar op indien er op het moment dat een of andere executive zijn handtekening moet zetten onder een dergelijke investering, er ook met zekerheid geweten is of de techniek in andere modellen zal toegepast worden en in welke mate. Kans is groot dat op dat bewust moment die details niet gekend zijn en dan wordt de investering simpelweg gelinkt aan 1 specifiek project. Gezonde regels van corporate controle op afschrijvingen en ROI.

3 likes

Ik had het niet over de materiaalkosten maar over de volledige productiekost, inclusief afschrijving. Materiaal is sowieso de kleinste post voor de meeste horloges, zelfs die in goud. Grote fabrikanten zoals Rolex en Omega investeren vooral in R&D, kwaliteit en productiemethodes terwijl anderen weer voor massaproductie gaan (Seiko) en nog weer anderen voor super exclusieve materialen en afwerking (PP, Lange, …).
De productie kost van een Yachmaster zal nauwelijks meer zijn dan een sub, behalve dat er waarschijnlijk meer R&D afgeschreven dient te worden wegens complexiteit kaliber en lagere aantallen.

Te duur? Ja.
Krankzinnig duur? Dat ook.
Zou ik ooit ook maar een derde van de prijs neerleggen? Hell no.
Maar ik vind hem wel gaaf. Wat overigens niet per se betekent dat ik hem mooi vind, dat kan ik niet beoordelen vanaf dit soort renders. Zet gewoon een foto op je website.

4 likes

De prijs valt mee hoor, als je er rekening mee houdt dat je er gratis een maanlanding bijkrijgt één van de volgende jaren.

Toch?

2 likes

Ja maar ze hebben het over ceramisch titanium. Dat betekent dat het minimaal 2 elementen moeten zijn. Vandaar titanium en aluminium

Ik kan er ook maar bar weinig over vinden. Wat ik dan weer interessant vindt, voordat ik …

neertel…hoe krasbestendig is dit titanium? We weten allemaal dat titanium zachter is dat staal en makkelijker krast. Dat wordt dan een horrorshow na verloop van tijd…en natuurlijk helemaal als die donkergrijze kleur wegkrast en eronder een lichtere kleur titanium zit (wat ik overigens niet vermoed).

Kortom…

!!!

:thinking::scream:

3 likes

Ik denk dat krasbestendigheid overeenkomt met normaal staal.

Wat je noemt over de kleurverandering kan ik me niet voorstellen juist omdat het materiaal heel corrosie bestendig is

Puur titanium is juist erg slecht corrosie bestendig. Pas na vorming van het titaanoxide laagje (= corrosie) wordt het metaal afgesloten en is het geheel corrosie bestendig. Maar goed, hier gaat het om een onbekende legering, dus dan blijft het gissen.

2 likes

niet persee onbekend. Het is een ceramisch titanium dus dat verandert de chemische eigenschappen (zoals corrosie gevoeligheid) enorm ten opzichte van puur titanium. en alles wat ik tot nu toe heb kunnen vinden betreft een Titanium Aluminium keramiek

1 like

het speciaal voor dit horloge gemaakte titanium uurwerk?

2 likes

Dat hoeft niet persé, het kan ook omgekeerd zijn. Het hangt allemaal heel erg af van de legering en de warmtebehandeling. Dat is hetgene waar vaak veel van de R&D in zit voor de materiaal leverancier (en wat die bedrijven vaak graag voor zichzelf houden). Ik zit er niet meer helemaal in, maar alpha prime titanium heeft bijv. niet de beste eigenschappen m.b.t. metaalmoeheid vanwege o.a. de hele fijne lamellen structuur. Omega zal hoogstwaarschijnlijk wat wensen over de schutting hebben gegooid bij een leverancier en zich hebben gebogen over hoe ze het materiaal in een horlogekast kunnen verwerken.

Je kunt je afvragen in hoeverre dit soort onderzoek en materiaal optimalisatie nu écht nuttig is voor een horlogekast, aangezien de belasting op zo’n kast in het niet valt bij andere, typische toepassingen van dit soort exotische legeringen. Het is (in mijn optiek) vooral spierballen rollen en voor het hebben van de “bragging rights” in de kroeg. En dan is

inderdaad best veel. :smile:

Aan de andere kant, dit is een fractie van een Richard Mille… :stuck_out_tongue_closed_eyes:

4 likes

Een (groot) deel van de kosten wordt denk ik ook verklaard door arbeidskosten. Werkelijk alles aan het horloge, inclusief uurwerk, is van titanium. Vraag maar eens aan @stefanketelaars hoe lastig dat materiaal te bewerken is. Desalniettemin is 45.800,- een buiten proportionele prijs.

1 like
2 likes

Precies! :ok_hand:t2:

Ik kan niet snel rekenen: wat kost dit dan per kilo? :joy:

1 like

Foi wat een geld :sweat: … doe mij daar maar een AP royal oak voor en een everose yachtmaster :sunglasses::smiley:

‘een fractie van een Richard Mille’…

Inderdaad :sunglasses::stuck_out_tongue_winking_eye:

Dank voor de info omtrent titanium…leerzame shit.

1 like