Omega Cal. T17 (~1937)

Ik ben een tijd geleden in het bezit gekomen van een erg oude Omega. Hij was erg moeilijk terug te vinden online, maar na wat speurwerk vond ik hem terug in een Zweedse catalogus uit 1937.

Wat vervelend is dat hij zijn kroon en opwind as (stem) mist, dus geen idee of hij werkt. Heeft iemand idee of ik deze nog beschikbaar zijn voor een cal. t17 type, desnoods universeel? Zoals je zult begrijpen heb ik niet veel ervaring hiermee.

Ik heb foto’s online staan, maar ik kan helaas niet linken als recente forumgebruiker. http:// share.pho.to/ADpRy

1 like

Beetje onhandig van de foto link, excuus. Even de http:// en de rest van de URL aan elkaar voegen;)

1 like

maar even de plaatjes geplaatst

1 like

Thanks GhentWatch en Rovago

Weten jullie of deze pre-WOII Omega’s schaars zijn? Ik kan er zo weinig over vinden. Ik ben hem niet van plan te verkopen, zeer zeker niet, maar ik heb geen idee of ik iets bijzonders heb.

Zeldzaam ja. Monetair niet verschrikkelijk duur. Wel iets bijzonder. Zeker door de goede staat.

Ze zijn nog te vinden, maar voor bepaalde delen zijn ze moeilijk te vinden. Ik heb nog 2 ervan, en voor de tweede zijn er stukken die ik niet kan vinden (spiraal veer oa). De prijs hang veel van de kast af.

2 likes

@GhentWatch, wat noem jij niet verschrikkelijk duur? Ik neem aan niet meer dan 400-500?

@brunod Ik ga via Ebay een T17 stem proberen te kopen. Zijn alle Omega T17 stems passend, of moet ik uitzoeken of ik een T17.2 of bijvoorbeeld T17.6 nodig heb? Die worden aangeboden namelijk. Ik denk dat mijn Omega een stuk kleiner is dan de grote vierkante T17’s die ik zie? Het lijkt mij een dames horloge wat ik heb. Hij is slechts 3.2 cm lang en 2.4 breed. Is een T17 kroon ook noodzakelijk, of zijn die ook ‘universeel’ van Omega te verkrijgen?

Er zijn 2 kast soorten : een “gewoon” en een “dust dicht”. Misschien daarvoor zou er verschillende stem bestaan, weet ik niet.
Die waren geen dames horloge, :wink: Jou omega is groter dan de vierkantig. De ronde heeft een grotere kast en er is ruimte tussen de beweging en de kast. De vierkantige heeft geen ruimte tussen.
T17 betekent Ton (vormig) van 17 mm breed.

Je meent het? Ik vind het een opmerkelijk klein horloge voor een heren horloge, en ik hou nog wel van normale klassieke horloge’s! Heb even snel een foto gemaakt ter vergelijking. Ik heb overigens een erg smalle pols, maar dan zie je hoe klein de omega is in vergelijking.

2 likes

Oups ! “Ton” was niet juist; het is “vat” vorm.

Ja absoluut; hier nog een bewijs : http://veiling.catawiki.nl/kavels/3297351-omega-vintage-herenpolshorloge-jaren-40 : een T17.
Na de aankomst van de pols horloge hebben ze geprobeert de kleinste mogelijk te doen. Zij kwamen van zo grote zakhorloge.
En als ik me goed herinner kwam de JLC reverso ook van deze tijden (1931) en de tank van Cartier ook.

Ik zie het ja! Ik heb inmiddels wat meer catalogus foto’s gevonden over deze Omega CK 986

Zie alleen dat er nergens bijpassende kroontjes te vinden zijn online, Ik neem aan dat er zat kroontjes zijn die gewoon passen op een T17 stem?

Ja, het schijnt dat toen er nog geen speciale merken op de kroon waren.

2 likes

By the way, om de horloge te proberen heb je geen stem nodig : met een schroefdraaier, een beetje de schroef van de veerton draaien is genoeg ; niet teveel om de veer (of iets anders) niet te breken !

Goed bezig, waar een correspondentie chat op mp al niet goed voor is :+1:

Inderdaad, bedankt voor de goede hulp!

Op ebay staat een stem voor cal T17, nog geen $20

Heb je een linkje toevallig? Ik ga van de Duitse naar de Franse Ebay, veel duidelijker wordt het er niet van :S