Omega Co-Axial 2500, problematisch?!

Ik heb mijn oog laten vallen op een Omega Constellation ref. 1503.30.00 met co-axiaal uurwerk cal. 2500. Nu heb ik her en der gehoord c.q. gelezen dat deze eerste lichting Co-Axials geregeld problemen geven. Is dat waar? Zo ja, waar heeft het mee te maken? Ik heb iets opgevangen over oliegevoeligheid, maar verder tast ik in het duister.

Ik zag net dat het onderwerp al eerder ter sprake is gebracht:

http://www.horlogeforum.nl/t/vraag-over-de-eerste-co-axial-calibers-van-omega/24547

Maar wellicht heeft iemand er nog iets aan toe te voegen…

Het eerste Caliber met een co-axiaal escapement was niet de 2500 maar de 3313 als ik goed geĂŻnformeerd ben.

Aan de 3313 is een modificatie gedaan waarna hij weinig problemen meer had. De 2500 is een prima werkpaard, zat oa ook in de tweede lichting SMP met de blauwe golfjes.

Voor zover ik weet zijn er drie varianten van het cal. 2500; a, c en ik dacht d. In ieder geval de a generatie had relatief veel problemen. Dit had te maken met de smering; Omega wilde oorspronkelijk een grote onderhouds interval bereiken door een andere smering, maar dit gaf toch veel problemen in de praktijk. In de c versie is dit gemodificeerd. Wat het verschil met de d variant is weet ik zo niet.

1 like

De 2500d heeft een heel ander escape wiel. Vergelijkbaar met de 8500

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSvl9y4g9NkqCbI-3NTnTnENWuLHcE3yHa_l6UsHdWCkQUbRoC8ypyKMRy6

De 2500 is gebaseerd cal 1120 (ETA 2892) waarbij de lever escapement is vervangen door een co-axial escapement. De 2500c heeft een 2-level escapement wat nogal wat problemen had met smering en onderhoud. De 2500d heeft een 3-level escapement, net als de 8500, en hierbij is dit probleem opgelost.

Als je een oude Omega neemt, zoek er dan een met een 2500d uurwerk.

Dat gaat volgens mij niet tenzij je half 2011 een oude Omega noemt.

Dat bedoel ik dus ja, nieuwe Omega’s hebben 8500 en 9500 gebaseerd uurwerken

1 like

Of 2500D :wink:

Ja precies dat geeft het plaatje weer