Omega comfort clasp

Een vriend van mij heeft recent een nieuwe Omega Speedmaster Moonwatch (Hessalite versie) gekocht bij de AD. Dit was ergens afgelopen Mei. Een behoorlijke tijd nadat dit model uitgerust is met de nieuwe comfort clasp (AUG 2022?). Twee vragen:

• Is het mogelijk deze na te bestellen? (waar en kosten?)
  • Is het redelijk te verlangen dat de AD dit alsnog zelf doet.

Alvast bedankt,

• Ja, dit kan. Heb t laatst gevraagd bij Gassan. Uiteindelijk niet gedaan omdat deze clasp de look van mijn Speedmaster 321 verandert, in combinatie met dat het gemak niet zo groot is (slechts 2 standen). Ik dacht €250.
  • Ik vind van niet
4 likes

Dank je, dat eerste punt is duidelijk. Dat tweede ben ik het nog niet helemaal mee eens. Wel zo netjes dat er even bij te vermelden bij aankoop. Die verbetering maken ze niet voor niets.

Ik las de data even andersom (Aug 22 aangekocht). Vragen staat natuurlijk vrij, maar je hebt een model gekocht waar deze clasp niet standaard op is wsl

Wat een onzin.

Je koopt toch wat je koopt. En dat leveren ze. Als je het niet wilde, had je het niet moeten kopen.

Je moet zelf vooraf bedenken wat je wil kopen, eventueel onderzoek doen.

Juridisch gezien koop je een horloge. Die hoort de tijd aan te kunnen geven. Dat de band 10 verwijderbare schakels heeft, maar de sluiting 1-2 mm tekort komt… zal geen reden zijn om een koop te kunnen ontbinden of iets anders te kunnen eisen.

3 likes

Rustig rustig, het is een vraag, wie heeft het over ontbinding? Maar daarnaast is het een vraag over redelijkheid. Dat is breed en rekbaar.

1 like

Volgens mij had @JuKo laatst ook een nieuwe clasp gekocht, weliswaar in Zwitserland!

2 likes

Ergens vind ik toch ook wel dat je iets koopt nadat er al een zowat jaar eerder een update is geweest je toch wel mag verwachten dat dit erbij zit, of in ieder geval gemeld wordt door de AD.

Ik zou het gewoon aangeven dat je (of je vriend) teleurgesteld bent en niet had verwacht een oud ā€˜model’ te krijgen. Tenzij je een goede korting hebt gehad denk ik dat je een redelijke kans op coulance hebt

1 like

Dit vertolkt exact mijn gevoel. Meldt het even en geef de mogelijkheid de aangepaste versie te bestellen of niet maar dat het we duidelijk is. Een coulance is wel op z’n plek als je het mij vraagt.

Klopt! Ik had laatst in Biel de nieuwe clasp gekocht. Kostte me 210 Zwitserse Frank, zo rond de €230 dus. Houd er rekening mee dat het in Nederland zo rond de €250/260 gaat kosten ivm invoeren.

Ik kocht mijn Speedy ook met de oude clasp. Dat had ik bewust gedaan. Ik kreeg een erg mooie korting en ik dacht de nieuwe clasp niet nodig te hebben. Maar de nieuwe band die zit mij echt als gegoten. Dat betekent ook dat zodra mijn pols opzwelt (bij bijvoorbeeld lange wandelingen), dan een standje groter wenselijk is. Daarom dus voor de nieuwe clasp gekozen.

Houdt er wel rekening mee dat de nieuwe clasp niet meer verstelbaar is dan de oude clasp met micro adjust. De nieuwe clasp heeft dus dezelfde verstelbaarheid!!!
Als je last hebt van opzwellende polsen en je Speedy wat strakker zit, dan is de nieuwe clasp wel een upgrade waard. Heb je hier geen last van, dan zou ik de oude clasp gewoon houden.

6 likes

Thanks! duidelijke info, dat laaste in inderdaad het geval, vandaar dat het ter sprake kwam. Ik had zelf wel verwacht dat er bij de laaste versie een quick adjustment op zou zitten. Na enige zoekwerk bleek dit ook het geval te zijn. Echter niet op deze versie. Goede info, ik ga het doorgeven. En top foto’s uiteraard!

1 like

Ik had de vraag ook bij Omega gesteld, waarom ze deze upgrade zo stilletjes hebben doorgevoerd. Ook waarom het zo onduidelijk is welke clasp je nodig hebt (want voorheen hadden ze een clasp die te vervangen was, maar die kwam zonder end links) om je Speedmaster te upgraden.

Echt antwoord heb ik niet gekregen, maar het komt er op neer dat Omega dit bewust stil houdt. Ook naar AD’s spelen ze deze informatie liever niet door. Toen ik ging informeren en het juiste artikelnummer doorgaf, zei Schaap & Citroen letterlijk dat dat artikelnummer niet bestond. Het kan dus goed zijn dat de AD van je vriendniet eens op de hoogte was van een verstelbare clasp.
Daarnaast poept Omega de ene Moonwatch na de andere Moonwatch van de lopende band. Dat je vriend nog niet de Speedmaster met verstelbare clasp had, zou ook te maken kunnen hebben met hoe snel de omloop is bij de AD.
Toen ik een paar maanden geleden voor het eerst ging passen had de ex-Omega AD ook geen Speedmasters met verstelbare clasp.
De omloop is dus vrij traag.

1 like

Ja het is opzich wel logisch natuurlijk dat ze alles wat bij de AD ligt gaan omwisselen etc vanaf van het moment dat er een aanpassing is. Dit is er echter een die wel vrij makkelijk is om aan te laten passen wanneer de wens er is. Het is in ieder geval wel gepast om het even te melden. Maar inderdaad grote kans dat de AD het zelf niet weet.

1 like

Tegenwoordig wel, mits je het juiste artikelnummer hebt :wink:
AD’s zullen mogelijk zeggen dat dit artikelnummer niet bestaat, omdat ze er mogelijk geen weet van hebben. S&C poeierde me uiteindelijk af door te zeggen dat ik dan maar een compleet nieuwe bracelet moest kopen.
Toen ik bij de Boutique in Biel zelf ging informeren waren ze ook redelijk verbaasd dat ik hier van af wist. Ik vertelde dat ik deze info van Fratello had:

Gelukkig was de boutique wel zo vriendelijk om te zeggen dat ze deze clasp konden verkrijgen. Ik moest alleen aangeven wanneer ik ongeveer zou komen, zodat zij er voor konden zorgen dat de clasp klaar zou liggen.

Mocht hij dus informeren bij een AD, laat ze informeren naar het juiste artikelnummer bij Omega. Zegt de AD alsnog dat het niet bestaat, dan zijn het een stelletje kl**tviolen :rofl:

Heeft die nieuwe clasp dezelfde afmeting eigenlijk? En moest je ook nog schakels eruit halen of paste het meteen?

Toen ik er bij mijn AD om vroeg werd er gewoon geĆÆnformeerd bij Omega en besteld. Geen probleem.

2 likes

Ik heb m net besteld, kost €225,00. Valt ā€˜mee’.

1 like

Hij is ietsjes langer, omdat de nieuwe clasp een ā€œoverhangend lipjeā€ heeft zodat je de T-vorm van de laatste schakel niet ziet als de clasp extended is… als je begrijpt wat ik bedoel hahaha.
De clasp met micro-adjust heeft dit lipje niet.
Het past overigens al meteen. De clasp heeft op het lipje na dezelfde afmeting, dus de lengte daar waar de end links bevestigd zijn is hetzelfde.

Nice!!! Dan vallen de kosten inderdaad wel mee!
De kosten van het invoeren zijn hierbij al bij inbegrepen dus?

En zo hoort het ook. Schaap & Citroen poeierde mij al direct af.

2 likes

Ja zit er bij in. Heb m bij mijn horlogemaker besteld, hij is door Omega gecertificeerd dus kan daar direct onderdelen bestellen.

1 like

De KIT kost echt € 250,- bij Omega en dat is de comfortsluiting MET de 2 schakels waardoor hij aan de band te monteren is. Losse sluiting komt op € 210,- maar de benodigde schakels zijn niet los te bestellen.

Heb hem op voorraad liggen.

2 likes