Omega deville quartz 1378

mijn mooie omega de ville quartz horloge (1984) die niet loopt!!

Plaat eraf! maar hoe krijg ik de kroon/stem eruit!? Ik kan anders de batterij niet verwijderen…en eventueel schoonmaken. kaliber is 1378.

ik hoop op tips en adviezen,

mvg edo

Batterij kun je toch gewoon aan langs achterkant ? of vergis ik mij

Hoe ziet de achterkant eruit?

1 like

Knoei niet zelf met dit soort horloges. De batterij zal zeker al een aantal keren vervangen zijn en zelfs als je het uurwerk eruit krijgt en terug plaatst de heb je geen idee of de afdichtingen weer op de juiste plaats zitten. En ik heb het nog niet over allerlei vingerafdrukken die langzaam in de lak van een wijzerplaat vreten

1 like

De voorkant er weer terug op zetten en het nog eens proberen langs de achterkant?

Is dit een frontloader ja? Komt niet super vaak voor bij quartz. Maar goed, alles kan, I guess.

Trouwens nog niet eerder een gold-capped DeVille gezien (wel goud, verguld etc.)

Als het een monocoque kast is, bestaat de stift uit 2 delen en kan je de kroon verwijderen met uw pincet of een hefboomtooltje.

Zoniet zou ik alles via de achterkant uitvoeren.

Niet met een pincet doen > je beschadigd de kroon EN de kast

1 like

Ik heb er zeker niet aan geknoeid!

Bedankt allen voor jullie antwoorden!

Alhier de achterkant! zoals op de foto kan je het binnenwerk niet in zonder verwijdering van de stem/kroon

Ik ga ervan uit dat je dat eerst doet, uur plaat weer op het glas leggen en dan omdraaien en dan hopelijk het uurwerk zien?!

Als ik het horloge optil en omdraai aan de horloge banden!,gebeurt er dit…

stem houdt het uurwerk tegen…

zal een front loader zijn neem ik aan. kan er niet in via de achterkant…

via de achterkant niet bereikbaar…dus dan zal het wel een front loader zijn?

Front loader = monokast als juiste Nederlandse benaming.

Stem = opwind-as

2 likes

Misschien moet je er even bijvertellen dat je een ervaren horlogemaker bent André (@Horloge24).
Wellicht klinkt jouw bijdrage “Vooral niet zelf aan klooien!” @bredo1, en de anderen, dan een beetje anders in de oren. :wink:

3 likes

Ik noem(de) dit altijd “stift”. :thinking: Haal ik dingen door elkaar? Of zijn dit twee woorden voor dezelfde zaak? :slight_smile: “Stift” vind ik fijn omdat hij bij bepaalde automaten en kwartshorloges niet wordt gebruikt om op te winden, maar als er verder nog verschillen tussen de termen zitten leer ik die graag van je. :relaxed:

nu dus de hamvraag. kan ik voorzichtig met een tooltje die stift of opwind as met kroon erop losmaken(trekken)?

Stift is ook een prima Nederlandse benaming. Als je echter de Duitse, Franse en Engelse benaming naar het Nederlands vertaald dan kom je op : opwind-as

1 like

Ik ben niet het type die zichzelf op een voetstuk wil plaatsen en reageer vaak vrij direct zonder eromheen te draaien.

Maar inderdaad weet ik waarover ik het heb.

De tweedelige opwind-as moet uit elkaar genomen worden om het uurwerk eruit te halen en om bij de batterij te komen

2 likes

ja dat lijkt me ook wel, kan niet anders…dus met koevoet tooltje en een beetje hefboom techniek zo los te halen neem ik aan? Wijzers nog op een bepaalde stand staan?