Omega Dynamic strap key

Dank jullie wel voor jullie reactie. Ik had nooit gehoord van een Jaxa tool,maar even gegoogled en mogelijk een manier om het voor elkaar te krijgen.
Ik kan de ring wel er op draaien zonder de band, maar met band krijg ik geen schroefdraad te pakken. Laat staan dat ik het strak vast kan draaien. Ik ga inderdaad maar op zoek naar een Jaxa tool.

Pas op dat je er niet mee uitschiet! Ik vind het ondingen.

Als je in de buurt woont (010) schroef ik 'm er wel even voor je op. Leg ik meteen je horloge even op de tester. Free of charge. :+1:

9 likes

o, ja daar had ik niet aan gedacht en heb daar totaal geen ervaring mee…

Misschien dat je naar een horlogemaker kan gaan? Is een paar minuutjes werk en zou me verbazen als het meer dan een tientje ofzo kost.

Je moet er wat feeling voor krijgen. Als je er erg voorzichtig mee bent maak je geen beschadegingen.

Jammer, ik woon in Almelo…
In ieder geval bedankt!!!

In die hoek van het land sterft het van de horlogemakers!

Check maar even…

Had ik aan gedacht, maar ik vraag mij af of niet storend is voor een vakman als ik met een Aliexpress bandje er aan kom met het verzoek dit vast te maken

Als-ie een goede bui heeft, doet-ie het voor niks. Dan weet-ie dat hij er wellicht een klant bij heeft. Is twee minuten werk.

Zeg ook, dat je 'm gevonden hebt via het Horlogeforum. Dan weet-ie meteen dat-ie vindbaar is online. :+1:

Ik ga een dezer dagen naar een horlogemaker. Ja, en ik zal het Horlogeforum bij hem aangeven.
Zoals ik bij mijn 1e vraag aangaf heb ik het horloge van mijn pa gekregen die enkele maanden geleden overleden is. Zonder enige gedachte het horloge als aandenken geaccepteerd en nu blijkt dat het toch wel een bijzonder horloge is. Mag ik jullie vragen wat de waarde is ervan? Ik ben geenszins van plan het verkopen; daarvoor is het mij te dierbaar. Uit pure nieuwsgierigheid…

Ik heb voor een specifieke caseback ooit een tooltje laten 3D printen. Iemand anders had dit ooit ontworpen en (gratis verkrijgbaar) online gezet.

Wellicht heeft iemand anders dat ook voor dit tooltje gedaan? Of ken je iemand die dit zou kunnen ontwerpen?

1 like

Helaas, ken niemand. Ik ga voor plan A …en horlogemaker die het voor mij wil vastmaken.

Loopt heel erg uiteen. Met een verse servicebeurt kun je denken aan 7 tot 800 euro. Ongeserviced, 100 a 200 minder. Ze worden wel voor meer aangeboden, maar je moet wel een koper vinden.

Servicebeurt via Omega is 550 euro. Een onafhankelijke horlogemaker moet 't voor pakweg 300 minder kunnen. Ze zijn wel iets lastiger dan gemiddeld, met nylon kast-bevestigingsdelen die meestal vergaan zijn c.q. breken zodra je ze aanraakt.

ok, dank je wel voor de informatie. Had geen idee dat het bij Omega er zo aan toe gaat.
Mensen dank jullie wel voor jullie hulp en medewerking. Zodra ik het voor elkaar heb zal ik dit laten weten. Fijne avond.

1 like

[quote=“kiwindo50, post:14, topic:246227”]
Helaas, ken niemand. Ik ga voor plan A …en
[/quote] Als je wil kan ik je helpen. Ik heb de juiste Omega gereedschappen om de band van dit horloge te wisselen. Komen geen kosten aan te pas. Alleen zit ik in Rotterdam. Laat maar weten of je wil dat ik iets voor je kan betekenen.

1 like

Het origineel heeft 6 nokken en is uit kunststof. Dus je kunt de druk gelijkmatiger uitoefenen en als je toch uitschiet maak je niet dezelfde krassen als met een metalen tool.

Als je al iets niet origineels neemt is dit beter

Even ter verduidelijking, voor deze dynamic Omega’s zijn speciale toois om de deksel voor de bandwissel open te maken en ook voor het demonteren van het glas.
Het uurwerk kan alleen aan de glaskant eruit worden gehaald.
@Maurits heeft gelijk, om krassen tegen te gaan is een kunststof opener beter, voor de achterkant wordt inderdaad een kunststof tooltje gebruikt. Zie de foto op de opener staat het modelnummer
Ook voor het glas is een speciaal Omega glasafnemer gemaakt, ook hier staat het nummer op voor dat speciale model.
Op de achterdeksel staat een nummer die correspondeert met de tool.
Voor de grote maat heren dynamic zal dat vermoedelijk tool nr. 107 zijn.
Zie de foto’s die ik hier plaats, Mijn Dynamic heeft tool nr. 107.

Er zijn diverse maten van dit model, dus heb ik meer van deze tooltjes om andere maten ook open te maken…

Hier mijn Dynamic, grote maat heren.

2 likes

Er staat er trouwens een te koop op Marktplaats.
Het is er een met een groot Omega teken aan de ene kant en het getal 206 aan de andere.
Dat is dezelfde die op mijn Dynamic past
Bij mij heeft de metalen ring waarmee je de band fixeert de volgende maten:
Doorsnee binnen: 29.53 mm
Doorsnee buiten: 35.75 mm

grafik

Let op: er is een andere die bijna net zo groot is met aan de ene kant de tekst Dynamic en de andere kant OMEGA met het teken erboven. Die is 2,5 mm kleiner en past niet op mijn Dynamic.

Vandaag gebeld met Movement Watches in Hengelo(dankzij de kaart). Bij mij kwam hij over als iemand met verstand van zaken als het om het merk Omega gaat. Ik zal eerdaags naar hem toe gaan voor het bevestigen van de band. Tevens zal hij mijn Omega Dynamic beoordelen. Uiteraard heb ik hem laten weten dat ik hem via dit horlogeforum hem heb kunnen vinden. Wordt vervolgd…

1 like

Vanmiddag eindelijk naar het adres gegaan voor bevestiging van de band. Hij was zeer attent en welwillend om het te doen toen bleek dat door de te grote dikte van mijn gekochte band (welke niet origineel fabricaat is) niet bevestigd kan worden. Ik zou het leer op een of andere manier dunner moeten maken. Zodra dit mij gelukt is zal ik terug gaan.

Paar zware boeken op laten liggen een paar dagen. :thinking: