Omega, echt of nep?

Niet te gauw op verwerpen! De S is regelmatig van vorm veranderd. Omdat de referentie niet helder is vind ik het te vroeg voor deze conclusie. Goed scherpe frontale foto is essentieel voor de verdere bepaling. Het lijkt qua model op de zg beefy lugs Seamaster die is in de karen 50 uitgebracht met de “coathamger” S als in het voorbeeld. Met regerentie 166009 met de bolle S. Serienummer is niet goed te lezen, maar die geeft een indicatie voor de leeftijd en de daarbij behorende referentie.

Op basis van de foto zijn de randen niet scherp meer en zou deze gepolijst kunnen zijn. Icm de heel nette wijzerplaat is dat misschien vreemd en zou wel kunnen wijzen op een opnieuw opgemaakte versie.

Denk je dat het een echte is zonder redial? Ik vond de zwarte strepen zelf iets te heftig

Dit horloge is ooit heftig gerestaureerd; plaat opnieuw opgemaakt, niet kloppende wijzers, extreem gepolijst etc. Geen gezicht om eerlijk te zijn, maar blijkbaar willen sommige mensen ze als “nieuw”.

Ah, dat klinkt logisch, kan hem voor een prikkie krijgen maar daar wil ik eigenlijk niet aan beginnen

Als je het horloge mooi vindt en de prijs is goed dan zou je het kunnen doen. Uiteindelijk weer verkopen is lastig in deze conditie :slightly_smiling_face:

1 like

Vind hem zeker mooi maar ik vind het historische aspect van groot belang. Bedankt voor alle informatie!

1 like

Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat de wijzerplaat er erg fris uit ziet :grinning:

1 like

Als je hem voor een zacht prijsje kunt kopen zou je dat als buitenkans kunnen zien om voor weinig geld een echte vintage Omega te kunnen bezitten. Zo storend vind ik deze redial niet. Ook hoef je dan niet al te voorzichtig te zijn waardoor je meer draagplezier en -gemak kunt hebben.
Zelfs als je een flipperaar bent zou ik hem er niet om laten liggen, tenzij je er meer voor terug wilt krijgen dan je er nu voor moet geven. Ik heb ooit een fifties bumper Omega gekocht met een redial. Ik ben afgelopen zondag op de Rikketik op zoek geweest naar een fatsoenlijke dial. Dat kan dus echt niet uit, zelfs als je een mooie vindt. Ik draag mijn redial gewoon graag en met trots. De opgemaakte wijzerplaat is gewoon onderdeel van de historie van het horloge geworden, en zelfs deskundige geïnteresseerden zien het pas als ze het van 10cm afstand kunnen bekijken. Ik zeg: doen!

6 likes

Ik zat naar de foto met het deksel te kijken, maarkan gen kaas maken van het nummer, laat staan een correct ref nummer :woozy_face: :sweat_smile:

1 like

Volgens mij staat er 14700; wat @Vintagemasters hierboven ook al vermoedde :innocent:

1 like

Ftfy. Je kan beter je geld uitgeven aan een in mooie originele conditie. Geniet je long term meer van… het geld ben je dan al vergeten.

1 like

Los van. Wat hierboven gezegd is moet je eigenlijk altijd een foto recht van voren hebben. Dan kan je nog wat zeggen over uitlijning. Lijkt mij inderdaad een redial gezien de tekst.

Waar ik zelf nog naar zou kijken. De kroon is niet te zien. Dit lijkt me een cold cap en geen massief. Had deze niet het logo op de deksel ook in goud destijds? Zit het omega logo in het glas, ofwel origineel? Ik zou de binnenkant van het deksel wel willen zien, klopt dat met horloge? Inhoudelijk is de 552 inderdaad erg goed maar loopt deze aan? Zie je sleepsporen op deksel of op uurwerk van de rotor?

Heel veel detail info te vinden op omegaforums.net.

Ps/nb. Zo’n opgelegd logo blijft wel het mooiste!

1 like

Er zit in ieder geval een sleepspoor van de rotor op de automaatkloof.

1 like

Niet eens, een horloge van een bepaald merk blijft een origineel horloge van dat merk na een redial, alleen is de wijzerplaat opnieuw gelakt en van opschriften voorzien, helaas zelden met de kwaliteit van de fabrikant, maar waarom zou het horloge van TS of mijn redial geen Omega meer zijn?

Nee

Omdat de wijzerplaat niet omega meer is.

Wat ik begrepen heb wordt er bij een redial (‘opgemaakte’) wijzerplaat, de wijzerplaat niet vervangen, maar alleen opnieuw gelakt en van nieuwe opschriften voorzien. De opgelegde logo en indices worden weer schoongepoetst en blijven dus origineel, en ook de wijzerplaat zelf, het materiaal dus, blijft de oorspronkelijk door Omega gemonteerde plaat. Uurwerk, kroon, kast en glas blijven ook origineel, dus ik vind het te ver gaan om te stellen dat het horloge na een redial géén Omega meer zou zijn.

1 like

De plaat, en dus gedeelte van het horloge, is niet meer zoals Omega het heeft gemaakt. Waarom zou het dan wel een Omega horloge zijn?
Je kan er lang over discussiëren maar ik denk dat er maar weinig Omega verzamelaars dit in hun collectie zouden willen. Neemt niet weg dat er genoeg mensen dit met liefde zullen dragen.

Het kan mij eerlijk gezegd niet schelen wat een verzamelaar van mijn horloge vindt. Ik heb mijn horloge voor mezelf en niet voor wat een verzamelaar er van vindt. En is een (bijvoorbeeld) een BMW geen BMW meer als je er na aanschaf andere lichtmetalen velgen onder zet? De auto is dan tenslotte niet meer zoals BMW hem heeft gemaakt volgens jouw redenering…

3 likes

Een auto in de originele lak is voor een verzamelaar ook veel interessanter en in goede staat meer waard.

Het horloge is niet meer in originele conditie en niet meer origineel. Hij is immers niet meer zoals hij de fabriek verliet of met OEM/originele onderdelen.

Betere vergelijking is als je je BMW oververfd waarbij de verflaag wat korrelig is, de letters BMW een tikje scheef en in comic sans serif lettertype en de chroomljjsten een halve centimeter te dik. Misschien is het nog steeds een BMW maar ik hoef hem niet meer.

2 likes