Omega, echt of nep?

Eens, maar als je een gerestaureerde klassieker hebt die overgespoten is, zeg een Austin Healey, dan kun je toch niet zeggen dat het geen Austin Healey meer is? Hij kan voor een liefhebber minder waard zijn dan een exemplaar met originele lak, maar het blijft een Austin Healey.

1 like

Dat zegt niemand ook dat het geen Omega meer is. Maar evenals een overgespoten Austin Healey is hij niet origineel meer.

Mijn opmerkingen waren bedoeld als reactie op het standpunt van Ruud, die vindt dat de horloges van TS en mij als gevolg van hun redials ‘voormalige’ Omega’s en dus géén Omega’s meer zijn.

Een van de meest bepalende onderdelen van het horloge is aangepast. Dus dan is het een mod, frankenwatch of iets anders. In mijn ogen geen originele omega meer.

Een redial kan ook heel erg goed gedaan zijn, zodat je het meer van echt onderscheidt. Ik heb ze voorbij zien komen en ook in het verleden veelvuldig en (ook) goed gedaan. Meestal niet goed gedocumenteerd dus niet meer traceerbaar. Je bent dan afhankelijk van de verkoper die het weet en het meldt. In de gevallen waarbij het niet meer is te zien wordt het horloge als echt verkocht…
En dan?

1 like

Het is een originele Omega met een redial.

5 likes

Het is een echte Omega met een redial :wink: Woorden als origineel leveren nog wel eens wat verwarring op.

1 like

Mooie semantische discussie. Belangrijke andere conclusie is dat een vintage Omega met een heropgemaakte wijzerplaat een stuk minder waard is dan een vintage Omega met een originele wijzerplaat, zelfs als die veel patina zou hebben.

Het probleem is ook een beetje dat je vaak op eBay ziet dat de horloges met heropgemaakte platen uit India, Fillipijnen, Japan, Thailand, dat soort landen komen. En dan zie je ook vaak dat er aan de rest van de horloges is gerommeld, dus de uurwerken zijn niet meer helemaal fris etc.

Als je kunt garanderen dat je vintage Omega door Omega zelf is heropgemaakt dan is het weer een stuk minder erg. Maar ja, dat is dus ook meteen het probleem.

2 likes

Nope. De plaat is niet meer omega. De rest zijn originele omega parts… maar het hele horloge niet meer.

Heavy patina blijft het horloge wel origineel.

Misschien de semantische discussie een beetje laten voor wat het is en ons scharen achter de wijze woorden van @KaiseRRuby? ik denk dat iedereen zich daar wel in kan vinden?

Eens.

Eens, alleen gaat het niet iedereen over de waarde van een horloge. Mij in ieder geval niet.

Ook deel ik de constatering dat een Omega met een redial geen originele wijzerplaat meer heeft, maar het gehele horloge blijft een Omega, voor mij althans, en géén mod of Frankenstein.

Je vergeet “vind ik”, Ruud :innocent:

2 likes

Alles wat iemand post op een forum is automatisch een ‘vind ik’ toch :stuck_out_tongue: ?

Gezien de semantische discussie: nee (vind ik :wink:)

1 like

Als je dat zo wilt zien, is dat prima toch? Zo lang iedereen maar eerlijk is bij een eventuele verkoop of ruil is er niets aan de hand, lijkt me?

Niet iedereen hoeft de zelfde mening te hebben, gelukkig, Live and let live.

1 like

image

2 likes

Op dit soort momenten hoop ik dan dat Jurk inspringt en ik eindelijk eens een cartoon krijg waar ik positief uit de verf kom, maar helaas.

Een compliment als dit heb ik nog maar zelden ontvangen, ik ben er stil van.

2 likes

Mwah, ik denk dat het in de praktijk meevalt ten opzichte van wat we op HF zeggen, danwel omdat het er niet bij vermeld wordt, danwel omdat leken er geen waarde aan hechten of de kennis niet hebben. Je ziet genoeg redials voor veel geld verkocht worden.

Shit @ivar1 daar gaan we. Geen wijze woorden dus, @koekoek heeft tóch nog weer wijzere woorden.