Ik ben wel benieuwd of @Ruud deze IWC als een echte zou betitelen:
Nep, waardeloos. Neem hem graag voor een schijntje van je over, ben jij er ook van af.
Plaat lijkt wel opnieuw opgemaakt, maar wel heel netjes, denk ik? Ben wel benieuwd…
Als die plaat opgemaakt is is het een mooie kast.
De lume lijkt me iig opnieuw gedaan… dat vind ik iets minder erg dan de hele plaat maar daar zou ik m zelf wel voor laten liggen.
Ik denk ook dat het een redial is omdat de print niet strak genoeg is.
Hele horloge is gedaan. Kast, plaat (gewoon vernieuwd waarschijnlijk), nieuwe kroon, wijzers. Alles. Kei nep dus.
(Alles is dan wel gedaan bij IWC in Zwitserland).
Vloeken in de kerk misschien voor een vintage verzamelaar, maar ik houd nu eenmaal niet van afgedragen horloges. Deze is weer als nieuw. En echt.
Think again…(print is strak, maar foto is zwak).
Dat kan. Moet je betere foto’s maken als je 'm ter keuring aanbiedt.
Ik vind de print minder strak, dus misschien is ie naast de lume ook opnieuw opgemaakt. Doet IWC wel vaker.
Nee… deze is niet meer als nieuw. En hij is niet meer orgineel zoals geleverd.
Overigens vind ik laserwelden en kasten opmaken een minder groot probleem dan platen. Mits het echt echt goed gebeurd. Maar liever ook niet. Vintage horloge heeft een leven gehad en dat moet je zien.
Volgens mij heel strak, zelfs? Maar het is net iets anders dan het tijdscorrecte logo.
Maar kan je dan niet beter gewoon voor een nieuw horloge gaan en vintage voor de vintage liefhebbers laten?
Vind ik ook.
Dan is het toch alleen maar beter dat je goed kunt zien dat iets een redial is? Volgens sommigen hier is denk ik een horloge met een redial geen echt horloge, zelfs als het zo goed gedaan is dat het niet te zien is.
Wel een echt horloge, maar geen originele omega meer.
Dat is eigenlijk altijd te zien.
Ben ik met je eens, maar wat mij betreft hoeft een horloge niet te worden afgedankt omdat een vorige eigenaar de wijzerplaat opnieuw heeft laten opmaken (ik zou trouwens niet eens weten waar je dat zou kunnen laten doen). En als de veer nou eens gebroken zou zijn en vervangen wordt voor een nieuwe, vind je het dan ook geen echt horloge meer, het is dan tenslotte niet meer zoals origineel geleverd.
Ik ben trouwens op zoek geweest naar een vervangende dial voor mijn '50’s Omega redial, maar als ik er over nadenk is hij met de heropgemaakte oorspronkelijke wijzerplaat origineler dan met de plaat uit een andere Omega die gesloopt is voor onderdelen.
FTFY
Voor mij ook niet. Het kan in stukken uiteen voor reparatie van andere uurwerken.
Banden van een auto vervang je ook.
Dat is vaak bij een redial, een nieuwe plaat kopen voor een redial is duurder dan in eerste instantie een origineel horloge kopen.
Jij mag geloven en vinden wat je wilt. Als het een originele plaat is uit een verder gelijke referentie heb ik er zelf geen moeite mee.
Ik denk dat de discussie eenvoudiger wordt door de verzamelwaarde en persoonlijke waarde van elkaar te onderscheiden.
Een redial (of andere aanpassing) heeft geen (of zelfs een positieve) impact op de persoonlijke waarde maar per definitie een negatief effect voor de verzamelaar.
Waarbij ik met ‘verzamelaar’ iemand bedoel die specifiek geïnteresseerd is in de historie van het merk of het tijdvak waar het horloge vandaan komt.
Om daarmee ook andere horloges niet meer origineel te maken?
Een klassieke auto van 60 jaar oud kun je bij een restauratie toch ook overspuiten?
Maar hij is dan minder origineel dan wanneer de wijzerplaat waarmee hij uit de fabriek kwam opnieuw opgemaakt is.
Edit: vind ik
Nee. Want de redial is niet door de fabriek gemaakt en de andere plaat wel.
Maar goed, we komen er niet uit en ik heb geen zin in verdere discussie. We gaan elkaar niet van mening veranderen.
Dat denk ik ook niet, dus lama. Ik blijf in ieder geval mijn Omega met redial lekker dragen. Ik geniet er van en vind het een echte Omega en ik denk er niet aan hem te verkopen. Ik wil hem echt niet kwijt voor het lage bedrag dat voor een redial wordt gegeven.
Ik ben het met je eens, maar ik wordt er soms verdrietig van dat het er hier op het forum vaak op lijkt dat verzamelen of liefhebberij alleen met (verkoop)waarde te maken heeft.
En ook dat iedereen hier kan zeggen, “je logo is niet helemaal scherp dus je horloge is niet echt”. Doet me denken aan de heksenjacht in de middeleeuwen.