Ik heb deze week mijn interesse voor horloges (en beetje hobbyen/sleutelen) geuit bij mijn oma en ze had nog wel enkele horloges liggen. Nu zat daar ook deze prachtige omega bij.
Ik ben heel erg benieuwd wat ik precies in handen heb en wilde daarom ook de achterkant proberen te openen om te kijken wat voor uurwerk erin zit. Echter heb ik geen idee hoe deze open te maken is. Ik heb wel enkele tools maar daar gaat het denk ik niet mee lukken. Hieronder nog wat plaatjes:
Daar zit een caliber 285 in uit de jaren 60’. Je hebt verschillende tools om het open te maken en dat gaat vrij makkelijk bij zo’n caseback. Ikzelf gebruik deze twee:
Als je goed rondom kijkt naar het metaalkleurige onderdeksel, zul je allicht aan de zijkant iets van een kleine inkeping zien. Dat is de plaats om de opener erin “te zetten” en het deksel met enige kracht los te krijgen. Heb je al een idee om nadien het deksel erop te krijgen?
Met deze kun je niet uitschieten. Dat is echt een groot gevaar bij het werken met van die handopeners. Er zijn ook Chinese varianten, voor een klein aantal tientjes. Ik heb deze Horotec, en die is een groot aantal tientjes. Maar ik moest er gewoon eentje hebben hier.
Bedabkt voor de reacties allemaal! Het is uiteindelijk gelukt met een bot stanley mes. Gelukkig geen nare krassen aan overgehouden. In de toekomst is een dergelijk apparaat als die Horotec misschien wel handig. Hieronder het resultaat:
Ik vroeg me ook af of de springbars(?) te verwijderen zijn om er een band op te zetten. Of zit deze vast aan het horloge en heb je een apart soort bandje nodig?
Zit inderdaad wel wat beweging in, wordt even doorknippen. Wat heerlijk dat luid maar “langzaam” tikkende uurwerk. Nu nog een mooie band erop en dan is ie good to go!
Mwoah… laat hem even servicen door een horlogemaker hier op het forum, kost je voor een handopwinder zeker de kop niet!
Alle smeermiddelen zullen ingedroogd zijn, dus cleanen, smeren en afregelen is het behoud van het uurwerk en zorgt ervoor dat het mooi op tijd loopt!
Nieuw glaasje erin (of polijsten als dat kan) en een mooi ècht alligator of hagedisbandje erop en je hebt een prachtige klassieke dresswatch met een mooie familiehistorie!
Ja dat is iets wat ik graag ooit zelf hoop te doen. Ik ben al ontzettend veel aan t lezen over zelf onderhoud uitvoeren, aan deze Omega sleutelen is uiteraard iets waar ik momenteel zeker nog niet aan durf te beginnen. Eerst maar eens meer verdiepen en wat oefen horloges aanpakken
Nou… …da’s dan wel liefdadigheidswerk hoor. Bij mij dan meer het verschil tussen een klein, of een wat groter aantal tientjes.
De opwindveren voor oudere Omega’s zijn flink duur aan het worden. Is essentieel dat die vervangen wordt. En een origineel Omega-glas kan vrijwel niemand meer krijgen; en zij die het kunnen (Omega Certified), rekenen minimaal een euro of 100 voor een originele plexi. Want die prijzen legt Omega inmiddels op. En dat dan alleen i.c.m. een volledige service van een GROOT aantal tientjes.
Dit is een van de 30T2 SC afgeleide caliber 285. Het stottervrij krijgen van de secondenwijzer is ook altijd al een gelazer met dit type Omega’s.
Ik zou om eerlijk te zijn geen 100 Euro spenderen aan een origineel glas voor dit horloge, het moet wel in verhouding blijven met de waarde van het horloge. Een nette sternglas is ook niks mis mee
Hebben deze uurwerken zulke bijzondere opwindveren dat je met een universele veer niet uit de voeten kunt? Ik ben met je eens dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang moet willen zitten, maar er zijn ook grenzen
Generale Ressorts (DE opwindverenfabrikant) veren zijn bij Cousins soms schrikbarend duur. Zij hebben volgens mij echt de halve wereldvoorraad incourante opwindveren, en naar mate ze schaarser worden - op de site zie je hoeveel ze er nog hebben van elk - worden ze duurder.
Ik kies soms een 2 cm kortere opwindveer, als alle andere maten identiek zijn. Scheelt dan tientjes. Scheelt anderhalf uur gangreserve, 44 i.p.v. 45,5 uur, pakweg.
In principe alle (Europese) opwindveren komen van GR. Alleen als ze in een merkblister zitten, zijn ze 3 a 4 keer zo duur.
Een Rolex-veer (zonder hun blister) kost me inclusief porto een euro of 12.
Ja ik kijk meestal ook naar de goedkoopste veer die binnen marges passend is. Laatst had ik er toch een nodig die 17 pond kostte in plaats van 7 voor alle maten er omheen. Maar dat kan dus nog erger
En vanaf 1 juli is losse veren kopen er waarschijnlijk ook niet meer bij omdat de belastingvrijstelling onder 22 Euro vervalt. Mag je 13 euro inklaring gaan betalen over een pakje van een tientje.
Enne - ik was en ben tevreden met ze, maar de politiek maakt het nu moeilijker. Ik heb nog nooit iemand een volwaardig alternatief voor Cousins zien aandragen.
Ik ga wel hamsteren voor die tijd. Eind vorig jaar al gedaan, dat pakte nog net heel goed uit. Maar incourante veren worden een stuk duurder als ik ze los moet bestellen.