Omega geimporteerd uit Japan en de kosten

Ik vond een mooie Omega Speedmaster Day Date Chronograph (ook wel Triple Date genoemd) type nummer 3520.20

Die kost € 1.764 en daar komen € 100 verzendkosten (vua UPS) bij, dus € 1.864

Wat ik kan vinden qua invoerrechten en btw op deze link

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/hoeveel-betaal-ik-de-douane-als-ik-iets-koop-bij-buitenlandse-webshop?utm_campaign=internetaankopen&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_content=sitelink_invoerrechten_berekenen&utm_campaign=internetaankopen&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_content=generiek_invoer

Zou m.i. resulteren in de volgende berekening:

Omega € 1.764
Verz kosten 100
----------
Sub € 1.864

De importheffing zoals ik die lees op de site van de belastingdienst is min € 0,40 en max € 0,80

Dan is de berekening vlgs mij als volgt:

Omega € 1.764
Verz kosten 100
----------
Sub € 1.864
Invoerrechten 0,80 (Ik ga het gemak uit van het maximum)
--------------
Totaal € 1.864,80

Btw 21% over € 1.864,80 = € 391,61

Dan word het totaal is volgt:

Omega € 1.764
Verz kost 100
Invoer rechten 0,80
BTW 21% 391,61
---------------
Eindtotaal € 2.256,41

De de bijkomende kosten van invoerrechten & btw = € 392,41 dat zou ik moeten afdragen aan UPS bij ontvangst van de Omega

Maar ik heb een mail gehad van UPS waarin staat dat het totale te betalen bedrag € 470,84 is ?!

UPS € 470,84
mijn berekening 392,41
------------
verschil € 78,43?!

Ik heb nog geen contact gehad vandaag met UPS over een specificatie, want het is nu nog te vroeg ze zijn nog niet open :grin:

Maar misschien kan iemand hier op de voorhand al wat over zeggen, het zal toch niet zo zijn dat dit 'bijkomende kosten 'van UPS zin?! Want dan zouden de totale verzendkosten op € 178,43 komen, dat lijkt me een beetje exorbitant voor een klein pakketje met een horloge daarin

Ben benieuwd wat jullie hiervan kunnen vertellen op basis van eigen ervaring

1 like

Uit mijn ervaring komen verrassend hoge of lage kosten meestal door verkeerd invullen van de waarde door de verzender.

Mogelijk de inklaringskost door de transporteur, de kosten die ze jou aanrekenen voor het papierwerk. Wel redelijk duur hier.

2 likes

Bij mij gaat het altijd mis met die €0.80. Ze houden dan toch een x % aan.

Even bellen

1 like

Als je met 4,5% invoerkosten rekent kom ik uit op 83,88 euro.
Dat komt wel erg in de buurt van jouw verschil.
0,30 tot Max 0,80 euro per horloge vind ik ook terug maak kan ik niet duiden tov de 4,5% die ook wordt opgegeven als invoer kosten.

Exact dit. En dan voornamelijk bij UPS. Echt een drama bij dit bedrijf. Ook de afhandeling en communicatie hierover

3 likes

Ik zou die 80e gewoon lekker betalen. UPS gaat echt niets veranderen

2 likes

Het is inderdaad wel verstandig om geen vertraging in de bezorging te hebben dat je betaald. Wel eerst vragen om de factuur en hoe die is opgebouwd. Uiteindelijk krijg je je geld terug. Maar het duurt heel lang. Zonder excuses.

1 like

Als de verzender de verzendkosten niet als zodanig heeft gespecificeerd op de waybill doet de douane een schatting die je ook nog moet aftikken bij UPS. Die laatste rekening overigens ook nog een bedrag voor het inklaren (wettelijk bepaald).

1 like

Heb de koers aangepast obv vandaag

2 likes

Post NL hanteert ook inklaring/handling kosten tegenwoordig

1 like

Inklaringskosten zijn rond de 17-20 euro.
Er is dus iets niet juist in de berekening van UPS. Daar krijg je een specificatie van. Die nakijken en bij verschillen reclameren. Ligt de fout bij de inklaring door UPS dan bij hen terugvragen. Ligt de fout bij verkoper (onjuiste opgaaf waarde en/of verzendkosten) dan bij hem reclameren.

Ik heb dit vorig jaar bij DHL gehad. Zij hadden verkeerde bedragen opgegeven. Hun reactie was dat ik dan maar bezwaar moest maken bij de douane. Ik heb ze toen gezegd dat dit voor hen rekening kwam. Zij hebben de (onjuiste) inklaring verzorgd, waar ik kosten voor heb betaald. Uiteindelijk hebben ze mij het verschil terugbetaald.

1 like

Je vergeet bij je screenshot van de belastingdienst dit :point_down:t3:

Jouw verschil is dus denk ik voor UPS bestemd.

Jij hebt aan de verkoper 100,- euro verzendkosten betaald, maar dat betekend natuurlijk niet automatisch dat de verkoper deze 100,- euro aan UPS kwijt is geweest. Volgens mij is het UPS Standard tarief voor een klein/licht paketje ca 30,- euro…

Dus je kan beter uitgaan van 4,5% als je een horloge invoert? Wat is dan die 0,30-0,80 cent, per gram?

Nee, max bedrag invoer kosten is €0,80 per horloge.
Moet het natuurlijk ook wel op de bijgevoegde douanefomulieren vermeld staan dat de inhoud een horloge betreft. Is dat het geval, dan kun je UPS erop aanspreken dat de belastingdienst €0,80 hanteert en niet 4,5%

2 likes

Ik hoef voor horloges uit Japan met PostNL geen import duties meer te betalen vaak. Volgens mij vanwege het handelsverdrag tussen de EU en Japan.

zulke dingen kun je toch beter vooraf regelen? Als ze eenmaal je geld hebben duurt het eeuwen voordat ze actie ondernemen. Willen zij nog geld van je is het vaak net iets anders.

2 likes

Dat is zeker niet altijd zo bij een groot bedrijf. Degene die jou claim behandelt heeft geen financieel belang. Hij/zij gaat om 17 uur naar huis en eet er geen boterham meer of minder om. De behandeling van het dossier is zijn/haar focus, de daadwerkelijke (terug)betaling weegt niet. Daarentegen, wanneer je niet betaalt, zal er niet geleverd worden (dit is immers procedure).

Dus achteraf reclameren, anders moet je ook nog eens (veel) langer op je pakket wachten… net zo lang als op die paar tientjes die je hoopt terug te krijgen.

1 like

Ik kreeg mijn Fedex pakket zonder van te voren te hoeven betalen. Verschilt per verzender denk ik.

1 like

Oh, ik was in de veronderstelling dat je het pas ontving na betaling.

Zo schiet je mijn verhaal natuurlijk wel aan flarden :joy:

Niet als je wilt dat er voor een paar duizend euro aan horloge(s) ergens op een plank in een sorteercentrum blijft liggen. Daarbij komt het is immers express levering en daar betaal je voor en dan wil je ook ook binnen 48u geleverd hebben.

2 likes