Ik twijfel over de aanschaf van een Omega seamaster 600 m. master chronometer co-axial versus veel duurdere Rolex Submariner superlative chronometer. Ik hoorde een kenner beweren dat het betreffende uurwerk van omega pas een servicebeurt nodig heeft na ongeveer 8 jaar en betreffende Rolex zou zelfs bij de recente modellen na juli 2017 toch na 5 jaar een servicebeurt nodig hebben. Een andere kenner zei mij weer dat de recente Rolex- uurwerken (dus na juli 2017) pas tussen 7 en 10 jaar een beurt hoeven. Wie weet hiervan meer?
Is dat je enige twijfel? Wanneer de servicebeurt is?
Mede. Ben erg benieuwd ernaar of Omega co-axial in principe van een hogere kwaliteit is dan Rolex, althans zo is mij verteld. Dat de prijskwaliteitverhouding bij omega beter is. Dat je voor Rolex toch groot deel betaalt voor de naam.
Beiden zijn veel te duur voor wat je er voor krijgt. Maar dat Co-Axial is er eind jaren '90 met de haren bijgesleept door Omega, terwijl het nooit echt aantoonbaar beter is gebleken in de praktijk. Dat de ankerpaletten niet gesmeerd hoefden te worden, bleek al gauw iets te rooskleurig gedacht. Wat nou net het hele idee achter het Co-Axial echappement was.
Ik heb menig Omega en Rolex uit elkaar gehaald en geserviced, en Rolex is echt de absolute top qua grote serie-productie uurwerken. Punt.
Dank. Daar kan ik iets mee. En is er verschil in de vroegere Rolexmodellen met 3 jaar garantie versus de nieuwere Rolex-modellen met 5-jaar garantie? Deze laatste modellen zouden dan ook veel jaren later geserviced hoeven te worden.
Omega tegenwoordig ook.
Hmmm… De gebruikte olie is bij mijn weten gewoon de beste die Moebius maakt, en die houdt het al gauw een jaartje of 6 a 7. Maar in mijn bevindingen staat een uurwerk na een jaar of 10 altijd gewoon droog. Die olie wordt echt “verbruikt”.
De huidige Rolexen hebben in-house (manufactuur) silicium balansveren, da’s bijzonder knap. Maar zou geen invloed moeten kunnen hebben op de service-interval.
Ben nu bezig aan een Sellita SW-200 die na een jaar al stilstond. Veel te schraal gesmeerd af-fabriek. Zal het horlogemerk niet noemen, want hij is nog niet af en van een forumlid. Je leest veel “gedoe” over Sellita, heb er ervaring mee, is altijd een kwestie van te schraal gesmeerd zijn.
Volgens mij zit dit ook in mijn Tudor Pelagos, is het uurwerk van deze Tudor überhaupt van vergelijkbare kwaliteit als dat van Rolex?
EDIT : Zie net dat Tudor een ‘Non-magnetic silicon balance spring’ gebruikt, dat is toch niet hetzelfde geloof ik…
Lees zelf maar:
7 seconden Googlen.
…en n.a.v. jouw edit, is denk ik wel degelijk hetzelfde.
Snap niet helemaal wat dat forum met mijn vraag te maken heeft, heb het net zitten lezen en gaat over een Squale kopen of een Tudor…
Ik wilde alleen vragen of er een In-house Silicium balansveer in zit, zo ja is die van Rolex dan?
En dan is Silicon toch niet hetzelfde als silicium?
Ik dacht vraag het aan iemand die Rolexen en Omega’s heeft geserviced, en misschien ook wel eens een Tudor, ik vertrouw niet blind op google
Materiaal is hetzelfde. Vertaling kan voor verwarring zorgen. Ik dacht, het artikel laat in elk geval wat goede close-ups van het uurwerk zien.
Ben vooral vertrouwd met uurwerken tussen pakweg de 1575 en 3135, de allernieuwste krijg ik hier (nog) niet. De enige Tudor die ik ooit servicede had een 2824-2 er in.
Maar ik ga pitten. Voorbeeldje nog qua verwarring w.b. vertalingen; Silicon Valley - hier wordt gedoeld op het materiaal Silicium, en niet op wat sommige dames als accesoires meezeulen.
Het zou me echt niks uitmaken of een horloge 2 jaar meer/minder mee zou kunnen zonder service beurt.
Gewoon de mooiste kopen en vroeg of laat ben je gewoon aan de beurt!
Oris??
Nope. Komt daar vooral voor bij de pointer-date versies. Die moeten juist op bepaalde punten NIET gesmeerd worden.
Superlavitive chronometer is gewoon geil, geeft het toe!
Rolex laat je pas na 10 jaar of meer reviseren. Dat raad iedere dealer je aan.
Wat veel belangrijker is; doe ze beiden eens om je pols. Ik ben Rolex en Omega fan en bezitter, maar de Rolex Sub draagt veel lekkerder doordat hij platter is dan de PO, en straalt ook meer uit.
Op de foto zijn ze beiden mooi, maar het gaat om jouw voorkeur en het gevoel dat het horloge je geeft. Kwalitatief zijn beiden fantastisch. Hier de Po 39,5mm en de Sub date. Mijn pols is 19cm
Wat mij vooral stoort aan de Omega uurwerken is dat ze relatief zo dik zijn. Rolexen (behalve de Milgauss) zijn mooi plat terwijl de time/date horloges van Omega toch net iets te hoge kasten hebben. Dat houdt mij op dit moment bezig, het is voor een ander wellicht onbelangrijk. Maar het stond mij tegen in veel horloges die ik gepast heb. Zoals de Constellation, Seamaster 300 etc.
Rolex is daarentegen oerdegelijk en tegelijkertijd daardoor heel saai. Heel mooi, maar ook saai.
Omega (net als Tudor) zijn net iets speelser en daardoor ook meer uitgesproken. Zie de post hierboven.
Ik zou beiden kopen
Wanneer je een service moet laten uitvoeren ligt ook geheel aan hoe vaak je het draagt en vooral HOE je het draagt. Als je een actieve life style hebt, slijt het allemaal sneller dan als je iedere dag op kantoor zit.
Je betaald wellicht iets meer, maar de restwaarde van de Rolex is aanzienlijk hoger dan de Omega