Omega of niet? Is echt!

Beste liefhebbers,

Kan er mij iemand wat meer info geven over:
echtheid van dit omega damesuurwerk
productiejaar
Model of type benaming

waar of zelf te herstellen

Indien dit een echte omega is zouden we dit willen laten herstellen

Erfstuk van de familie

Alvast bedankt

1 like

Iemand met verstand ervan zal allereerst vragen of je hem open kunt maken om het binnenwerk te zien.
Ook zal je de wijzerplaat en de kast van veel dichterbij moeten fotograferen. Zo is het in ieder geval niet te zien.

2 likes

Even openmaken en een fototje van het uurwerk erbij helpt uitsluitsel geven inderdaad. Maar vooralsnog ziet het er uit als een echte Omega. Behalve de band dan, die niet. Waar staat de CH in je naam voor trouwens, als ik vragen mag?

Waarschijnlijk echt. Datering rond 1970(?). Geen modelnaam denk ik. Je kunt hem in principe zo openwippen met een aardappelmesje of zo. Waarde is beperkt

alvast bedankt voor de snelle reply
ik dacht idd het uurwerk te openen maar zie geen inkeping en wil deze niet beschadigen
Hoe begin ik eraan of gewoon proberen open te krijgen met het (aardappel)mesje want iets van uurerken materiaal heb ik niet.

Nog maar eens heel goed kijken.
Kan me niet voorstellen dat die er niet zit.
En dan inderdaad met een zakmesje oid openwippen

1 like

Dan lekker dicht laten.

1 like

De hier genoemde horlogemakers zijn mogelijk een optie:

Close-up van de wijzerplaat graag, en ook scherp! Dit zijn weer van die zwalkende aardappel-foto’s.

Heb ondertussen de achterzijde open gekregen en het lijkt alsof het een echte Omega is maar dat laat ik aan de kenners over.
Niet alles is op foto leesbaar dus opgeschreven
We staan al iets verder dus graag nog at meer info betreffende model of type prod jaar

(via de nummers aan de binnenzijde?..)

7 likes

Echt, compleet, en geen zichtbare roest. Als palrad en kroonrad roestvrij zijn, is de rest van de roestende delen (vooral wijzerverzetwerk) dat ook wel.

Beide kastplaatjes nog roestvrij en origineel zie je bijna nooit. :ok_hand:

Is uit '66 of '67 trouwens. Even serienummer opgezocht.

9 likes

Op de band na dan hé :wink:

Maar ziet er goed uit. Als het emotionele waarde heeft zeker goed te servicen :+1:t2:

1 like

Die band kijk ik niet eens meer naar, is praktisch altijd gare Fix-o-Flex.

2 likes

Tis een verguld horloge, kon je al aan de caseback zien aan de buitenkant maar volgens mij had niemand dat gezegd.

Geen massief goud, maar een dun goud laagje.

Financieel niet echt wat waard helaas. Als aandenken en erfstuk wel een prachtig horloge na opknappen.

2 likes

Bedankt voor de adressen

1 like

Even wat moeten opzoeken ivm horlogebenamingen/termen maar ik denk dat ondanks wat ik lees op korte tijd al heel wat meer weet over dit dameshorloge.
Echte omega
Goede staat (roestvrij)
Verguld
Jaren '66 - '67
en goede info betreffende hersteldiensten

Helaas zal dit nodig zijn want op dit ogenblik geen werking vh horloge of zijn er enkele handelingen die ik zelf kan toepassen om te zien of het nog werkt zonder het echt stuk te maken.?

1 like

De kroon opdraaien tot je weerstand voelt.

Voel je weerstand als je het opwindt…? Zo niet, opwindveer gebroken. Is het meest aannemelijk. Die zijn nog wel te vinden. Ik kan wegens drukte op mijn “real job” niet zo makkelijk horlogewerk meer aannemen helaas.

Uurwerk zal dan wel geheel geserviced moeten worden; sowieso vanwege onbekende service-geschiedenis. Idealiter elke pakweg 6 a 7 jaar groot onderhoud.

Ik voel geen weerstand meer dus zoals je zegt zal de opwindveer gebroken zijn
Wat kost zoiets om te laten maken?

Via “certified” Omega-technicus vanaf 750 euro. Da’s geen grap. Er zijn genoeg mensen die vaker vintage Omega geservicede hebben; realistisch en rendabel voor de vakman in kwestie, zou ik zeggen pakweg tussen een kwart en een derde daarvan.

1 like