Omega PO vraagje

Allen,

Ik zat al een tijdje met het idee voor een PO big size…nog steeds eigenlijk.
Helaas zit ik steeds meer te kijken naar de blauwe big size, maar is voor zover ik kan zien alleen in de titanium uitvoering.

Nu is titanium een mooi stukje metaal, ook erg licht en laat daar nou net 't probleem in zitten.
Ik hou wel van een horloge met wat gewicht en ik vrees dat een PO titanium relatief licht is…té licht.

Is zo’n blauwe PO ook in gewoon “ordinair” staal te krijgen?
Wie heeft die kennis zo even voorhanden, ik kom er niet echt uit.

Het gaat om zo’n Omega:

Popma,

Als ik de Omega-catalogus door neem is deze alleen verkrijgbaar in de titanium uitvoering. Het is grade 5 titanium, erg hard maar inderdaad wel krasgevoelig.

Hier een geweldige review van John Holbrook, bekend van al zijn reviews:

http://www.watchtalkforums.info/forums/omega-forum/50962.htm

De 45mm op staal is echt een geweldig horloge, lekker zwaar maar toch heel comfortabel.

Eric

Hai Eric,

nu je toch de juiste lectuur voorhanden blijkt te hebben:
wat is 't verschil in gewicht tussen de stalen en titanium PO?
en krast titanium grade 5 echt zo vlot??

Nope…

ben er achter dat de PO met de blauw rubberen band 121 gram weegt, scheelt een 1/3e met m’n Tag Heuer

met een titanium band zal 't gewicht wel niet veel meer zijn vrees ik, wie kan me daar meer over vertellen?!

Heel vreemd, maar ik kan nergens vinden wat ie nou weegt. Ik lees wel dat het verschil in gewicht tov de stalen uitvoering aanzienlijk is, dus schat ik dat ie ergens rond 130-150 gram weegt op de titanium band en rond 100-115 gram op de rubberen band.

Grade 5 titanium is echt vele malen harder dan staal, krast daardoor schijnbaar wel makkelijker. Het wordt ook gebruikt bij straalmotoren en in de ruimtevaart.

Eric

Eric, op rubber weegt de titanium PO 121 gram maar met vol titanium band kan ik nergens vinden.

raar maar waar…
M’n Tag Heuer cal.5 weegt zo’n 180 gram dus als je naar minder gaat dan merk je dat wel vrij snel vrees ik

Als je weet wat de stalen op rubber en staal weegt dan kun je het toch makkelijk zelf berekenen?

Tom Koerts Schreef:

Als je weet wat de stalen op rubber en staal weegt
dan kun je het toch makkelijk zelf berekenen?

lijkt me niet, maar goed…

de geheel stalen variant weegt, aldus een dubieuze site met volgens mij neppers, 225 gram en de titanium met rubber band 121 gram.

laat ik er vanuit gaan dat de titanium versie met tit band zo’n 150gr. weegt dan is 't wel een lichtgewicht

eigenlijk moest de blauwe variant in staal zijn :frowning:

Tom Koerts Schreef:

Als je weet wat de stalen op rubber en staal weegt
dan kun je het toch makkelijk zelf berekenen?

Klopt, ik kom aan 132 gr. voor de vol titanium variant. Dan ga ik uit van de 225 gr. die Popma noemt voor de vol stalen versie.

Zegt niks een Hema weegschaal :smiley:

hcptdg Schreef:

Zegt niks een Hema weegschaal :smiley:

Bij rookworsten doet ie het ook goed, waarom niet bij horloge’s?:wink:

Volgens heb je het goed…las ergens op ander forum dat Vol titanium 151gr weegt.

ticothijs82 Schreef:

Tom Koerts Schreef:


Als je weet wat de stalen op rubber en staal
weegt
dan kun je het toch makkelijk zelf berekenen?

Klopt, ik kom aan 132 gr. voor de vol titanium
variant. Dan ga ik uit van de 225 gr. die Popma
noemt voor de vol stalen versie.

Precies! Je deelt het gewicht van de Ti op rubber door het gewicht van de stalen op rubber. Stel dat de titanium qua gewicht 65% van de stalen op rubber is. Vervolgens haal je deze factor weer van het gewicht van de volledig stalen af en zou je om en nabij het gewicht van de volledig titanium variant moeten hebben.

En anders ga naar een winkel en probeer je het gewoon. Best makkelijk eigenlijk :slight_smile:

@MCFR
als jij zo gauw weet waar een vol titanium uitvoering ligt dan wil ik best even kijken…zou niet weten waar ik 't moet zoeken!
WW heeft de versie met de rubber band, en zo zijn er nog wel een paar te vinden, vol titianium word een zoektocht vrees ik

Beetje huiswerk maken, rondvragen, motor pakken en gaan met die banaan…

Popma Schreef:

@MCFR
als jij zo gauw weet waar een vol titanium
uitvoering ligt dan wil ik best even kijken…zou
niet weten waar ik 't moet zoeken!
WW heeft de versie met de rubber band, en zo zijn
er nog wel een paar te vinden, vol titianium word
een zoektocht vrees ik

Kom je gezellig naar Den Haag :smiley: volgens mij had ik em maandag bij Willegen nog gezien naast de zwarte.

Als je overigens overweegt om je Tag te houden, zou het dan niet juist leuker te zijn de PO in het grijs/zwart te nemen? Puur ter afwisseling. Want hoe langer ik naar de OSPOLMLE kijk, hoe meer de grijs glanzende gloed op de bezel me doet denken aan een 8500. En dat grijze staat ook best stoer.

Verder zoals MCFR zei, best is toch om te passen. Een gewicht in cijfers geeft voor mij een indicatie, maar soms speelt er meer, zoals de balans tussen kast en band, draagt ie vaster of losser, etc. Heb de titanium vorig jaar es in m’n handen gehad, en hoewel ie een heel stuk lichter is dan de stalen variant vond ik em ook niet “lucht licht”. Bij sommige quartz klokjes heb ik dat gevoel dat er niks in zit. De 8500 draagt echter een aardig steentje bij.

Helaas was ik maandag al geweest en kweenie of ik weer in de stad kom binnenkort. Heel misschien donderdag. Als ik er kom, zal ik even een kijkje voor je kunnen nemen. Misschien dat er ook andere leden zouden kunnen?

@Marnix,

oorspronkelijke bericht verwijderd,

even op de site van Willigen gekeken, staat wel een gelijkende blauwe Omega op maar dat is een Seamaster diver met een 2500 uurwerk

ze kunnen de PO uiteraard hebben liggen, maar gezien de overeenkomsten vrees ik van niet.