Ik zit al een jaar of twee naar diverse Omega modellen te loeren. De Seamaster Professional reeks bijvoorbeeld.
Maar zodra puntje bij paaltje komt haak ik elke keer af en ga ik voor iets anders.
Ik heb het idee dat Omega een beetje achterhaald is, en weinig met vernieuwingen komt. Afgezonderd de Speedmaster lijn, het lijkt alsof al het personeel enkel daarop gefocust is.
Een ander merk wat vaker wel mijn voorkeur geniet is bv Tudor, die wel veel stappen maakt op dat gebied. Bv een Pelagos lijn met diverse maten (42 en 39mm) en Blackbay lijn met 41, 39 en nu zelfs 37mm. Ze komen met nieuw uurwerken met een langer power reserve, nieuwe sluitingen met T-fit systeem. En Titanium versies. En vaak voor een veel gunstiger prijs.
Omega daarentegen, houdt stug vast aan dat rammelband met minimaal/geen taper. Enorme clasp. Irritante helium escape valve.
Jammer want zodra ze hier werk van maken en een SMP 300 uitbrengen in ca 39/40 mm hebben ze een beest van een duiker. Nu zijn ze enorm terrijn aan het verliezen aan concurrenten.
Ik was erg blij met de komst van diverse Aqua Terra modellen. Leuke kleurtjes, leuke maten. Maar die komst duurt zo lang dat ik ondertussen ook daar naar andere merken naar aan het kijken ben. Ik was voorheen een fan, maar merk dat dit steeds verminderd. Ook de prijsverhogingen helpen hierin niet mee.
Wat is er aan de hand? Hebben ze het opgegeven bij Omega, of maak ik mij druk om niets?
Zou het kunnen dat je voorkeuren gewoon aan het veranderen zijn? Ik herken me niet zo in wat je zegt, namelijk. Althans, ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt, maar ik zie het niet echt als een probleem of zo.
De high-end (productie)horlogemarkt is van nature vrij behoudend, maar op een spectrum van âexpermenterendâ zie ik Omega momenteel denk ik ergens tussen Tudor (meer) en Rolex (minder) in. Ik vermoed dat dat allemaal vrij bewuste strategieĂ«n zijn.
En ja, de prijsstijgingen zijn vervelend, maar die zie ik eigenlijk overal (en stel ik zelden op prijs).
Omega achterhaald en niet vernieuwend noemen is gewoon helemaal niet terecht, ook niet een klein beetje.
Ze hebben door de jaren heen het Co-axial escappement verbeterd, diverse spiraalveren ontwikkeld, en nu een zeer secuur afregelsysteem, hun eigen metaal legering gemaakt en diverse modellen uitgebracht waarvan helaas wel veel limited.
De kasten en banden zijn vaak met mooi gevormde facetten tussen gasatineerde en gepolijste delen.
Als je in mijn ogen over niet vernieuwd en best wel basis kwa afwerking, en eeuwig teruggevallen op een millimeter meer of minder of iets donkerdere kleur en thats it voor het jaar is het Rolex wel.
Omega heeft vrij veel gedaan op het gebied van de uurwerken finish en materiaalgebruik.
Ze zijn door alle ontwikkelingen en marketing wel een stuk duurder geworden omdat ze probeerden om op gelijke hoogte te komen met Rolex of ertegenaan te schuren.
Op dat gebied kan je stellen dat ze achterhaald zijn geraakt omdat ze niet meer dat merk zijn voor de normale man die een goede entry level luxury horloge zoekt. Die categorie zijn ze ontstegen.
Er zijn een aantal dingen waar ik het niet mee eens ben zoals bijvoorbeeldâŠ
âŠmaar wel met het feit dat de band van de SMPC niet geweldig is, en de HEV tamelijk âout thereâ. Ook de uitgestelde uitlevering van de gekleurde ATâs verdient wellicht geen schoonheidsprijs. Echter, de oude Speedmaster Pro-band was ook matig, maar de huidige is geweldig (inclusief taper, subtiele clasp en fijnverstelling). Dat is een heel stukje innovatie.
Ergo wellicht is de Seamaster gewoon niet jouw horloge, maar zo ken ik er nog wel 100. Tudor heeft voor jou nu even het momentum maar dat is niet zo gek aangezien het net Watches & Wonders is geweest.
Nee, Omega was een merk met goede prijs-kwaliteit verhouding. Hun producten waren boven entry level luxury. Ze zijn echter inmiddels absurd duur geworden.
Dat komt meer door positionering/marketing dan door iets anders.
Omega is geen Rolex. Daar moeten ze bij Omega nog achter komen.
Was juist dat wat me de seamaster deed kopen
Veranderd de look totaal en is weer wat anders dan de rest.
Ook die mooie ceramische platen, zie je toch ook niet overal.
Ik bedoel met entry level luxury geen Longines en aanverwanten hĂš.
Volgens mij was Omega voor velen het beginpunt qua luxe horloges. Dat bedoelde ik eigenlijk.
Ik moet wel zeggen dat de nieuwe Seamaster 300 Professional toch qua fit en finish boven een 2254 staat die ik overigens liever heb.
Endlinks schakels enz is toch allemaal wat strakker. Maar dat rechtvaardigd de prijs imho idd nog steeds niet.
Marketingtechnisch kunnen ze natuurlijk niet terug naar bang for buck. Want dan krijg je van die âzie je welâŠâ verhalen als je je merk terug omlaag positioneert al is het alleen maar qua prijs. Dat zou aan de kont blijven plakken denk ik.
Niet zo boeiend deze redenatie. Nog los van of het een correcte is.
Een merk spreekt je aan of niet. Je vindt een horloge mooi of niet.
Totaal niet belangrijk, voor mij, of en hoe het in de smaak valt bij anderen of hoe de âpositioneringâ is ten opzichte van andere merken.
Mooi is criterium no. 1.
Verdere aandachtpunten zijn draagbaarheid, no. 2 en de prijs, no. 3.
De UG Polarouters bijvoorbeeld. Heel mooi (1), heel betaalbaar (2), ieniemini klein (3) dus helaas, kan en wil er niets mee.
Geen flauw idee of UG nog bestaat en of ze vernieuwend zijn, totaal niet boeiend.
Te klein is te klein.
Nu maar wachten op een grotere heruitgave.
Ik ben het op mijn beurt niet eens met zoals bijvoorbeeld, dat is een hardnekkige tautologie.
Ik denk dat we het eens kunnen worden over de band van de seamaster. Omega heeft de nieuwe band van de speedmaster drastisch verbeterd. Ik hoop dat ze datzelfde doen met de band van de seamaster. Die tramrails en het gebrek aan taper zijn voor mij echt afknappers. Ik zou dat echter niet achterhaald willen noemen.
prachtmerk. Vernieuwend of niet doet niet mee in de besluitvorming.
De maatvoering is bij vintage horloges vaak een dealbreaker helaas, niet alleen bij de Polarouters.
De rechtvaardigheid van een luxery product is sowieso vaak (al dan niet gedeeltelijk) afwezig. Je betaald een groot deel voor gebakken lucht en een klein deel voor product/design/marketing/etc.
Wat mij betreft is Omega ontzettend goed en innoverend bezig, met de onlangs uitgebrachte METAS gecertificeerde uurwerken.
Het kan ook zijn dat je interesses veranderen.
Toevallig heb ik dat met Omega ook gehad. Een jaar of 10 terug was ik er wel gek op, maar ook nooit 1 gekocht. En nu interesseren ze me niet meer. Ook het uitmelken van de maanwatch staat me erg tegen. Dat is niet echt wat ik vernieuwend vind.
Tenslotte de prijsverhogingen. Dat helpt ook niet mee om fans bij je te houden.
True, die had ik ook staan maar heb het toch maar weg gehaald.
Ik sluit overigens niet uit dat ik nog steeds een Aqua Terra of SMP aan de collectie wil toevoegen. Beide niet op bracelet, want de PCLâs van de AT doen mij ook weinig.
Eigenlijk was dit topic ook een beetje bedoeld om mij doen overtuigen
Had dit ook met Omega.
Vintage was altijd al lekker, maar de Seamaster, met dat ding op 10, vreselijk.
De Speedmaster idem. Publiekslieveling maar niet voor mij. Toch eens eentje gekocht en de mening sloeg totaal om.
Wat een lekkere chrono zeg.