Omega Ranchero

Hallo,

dit is de Omega Ranchero die ik van mijn vader heb overgekregen. Hans sprak zijn twijfels uit over de wijzers in combinatie met de Ranchero.

Zijn er andere ddie hierover meer kunnen zeggen? Ik kan zelf het horloge niet open maken, dus dat kan ik jullie niet laten zien. Het is een handopwinder.

Groet,
Kris

Gerard,

bedankt voor je foto. Is dit het enige model dat gemaakt is? Het horloge blijft me sowieso dierbaar, fake of niet, maar het zou wel spijtig zijn…

Kris

Hallo Kris,
Hier ff een link van alle Rachero`s die gemaakt zijn : http://www.sannoh.or.jp/omega/ranchero00.html
Ik zie de jouwe spijtig genoeg er niet bij.

Groet Peter

Hallo Peter,

bedankt voor je mail. hij staat er inderdaad niet tussen. Balen, maar ja… Waarom maken ze die dingen dan na als ze er eigenlijk helemaal niet op lijken? voor de onwetende koper???

Groeten,
Kris

Dat vraag ik me ook weleens af ja als je een nepper maakt waarom maak je hem dan niet goed na?
Ik denk hoe beter je hem namaakt hoe duurder ? En de " slechte " uitvoeringen worden dan gekocht, inderdaad door de onwetende koper.
Ik heb laatst een Tag Heuer Carrera gekocht een echte uiteraard , maar als je ziet op internet wat voor neppers er verkocht worden sommige zijn gewoon lachwekkend kijk maar :

Zo nep als wat.

nog een nepper.

De echte ( van mij )
Tussen de neppers en de echte is hier duidelijk het verschil te zien.
Maar er zijn neppers die zijn bijna let op ik zeg bijna niet van echt te onderscheiden zijn.
En als je daar de hoofdprijs voor betaald…

Groet Peter

Ik denk dat het absoluut een echte omega is kijkend naar de details als het lettertype, logo, kroon en verdere afwerking van goede kwaliteit. Maar de opdruk Ranchero is er misschien later op gezet?

Als dat zo is zou dat heel mooi zijn voor Kris, maar ik heb deze op internet niet kunnen vinden. En welk type Omega zou dit eigenlijk moeten zijn als ze later Ranchero erop hebben gezet ?

Groet Peter

Henrik,

je hebt me weer wat hoop gegeven. Als jullie dit type tegenkomen ergens, laat het dan weten!!! Vast bedankt.

Groet,
Kris

Het zou enorm veel helpen als een juwelier eens de achterkant open kon maken, en de volgende dingen noteert:

  • Kastnummer. Dit nummer staat aan de binnenkant van de achterdeksel
  • Calibernummer. Deze staat onder het Omega logo op het uurwerk zelf
  • Serienummer. Deze staat eveneens op het uurwerk zelf.

Ik heb nog eens gekeken op de vintage service site van Omega, maar daar staat deze Ranchero niet vermeldt.

gr,
Hans Mennink

Hoi

toch maar even naar de lokale juwelier gelopen en gevraagd om het horloge open te maken.

Ik heb hier wat nummer:
binnenkant deksel: 1360106
buitenkant deksel: D3035
uurwerk: 39095503 en 1030

Zegt dit jullie wat? Ik hoop van wel! Ben erg nieuwsgierig!!!

Groeten,
Kris

hoi kris,

je hebt aan mij niet veel maar, als ik hem tegen was gekomen had ik gedacht dat het een echte was.
alles klopt op zich nl wel, en het ziet er op de foto allemaal strak uit kwa bedrukking.

Hey Seamaster,

bedankt voor je reactie. Ik heb bij NUMMERS-Omega Ranchero (bericht hierboven) de nummers weergegeven. Wellicht dat iemand aan de hand daarvan mij nog meer zekerheid kan bieden.

Het ziet er inderdaad allemaal echt uit (voor zover een niet-kenner hierover wat kan zeggen…), sowieso vind ik de eenvoudige dials vaak erg mooi.

Groet,
Kris

ik zat later te bedenken , het klokje komt mij als jaren 70 over en stel dat het een nepper zou zijn dan vind ik het zeker een goede nepper als hij al die tijd heeft doorstaan en er na 30 jaar nog zo uit ziet en nog loopt.

gewoon ervan uitgaan dat hij echt is,

kan het niet zijn dat er ergens een importeur is geweest met een overschot aan omega’s zonder bepaald type naam waar ze niet vanaf kwamen en dat daar Ranchero op is gedrukt omdat dat een gewild type was ?

ik weet dat dat wel eens is gebeurd met motoren, een bepaald type , koffersetje standaard erop type naam een iets aanpassen en klaar is kees…

joost

Op de Omega site kom ik de volgende informatie tegen:

Er worden 6 kastreferenties opgegeven voor horloges met het caliber 1030.
De 136.0106 staat er niet bij, maar dat hoeft niet alles te zeggen. Er komen wel kast referenties op de lijst voor die erop lijken.
In alle gevallen betreft het een model Geneve, dus geen Ranchero. Mijn voorlopige conclusie: Het is een samenstelling van een aantal componenten, waarvan veel originele Omega componenten (kast, uurwerk, kroon, en de basis van de wijzerplaat), Enkele niet-Omega componenten (de wijzers), en een stukje artiestenvrijheid (re-dial van de wijzerplaat en de benaming Ranchero). Dit soort horloges komen wel vaker voor. Men noemt ze dan ook wel een “Frankenwatch” (naar Frankenstein, die ook uit allerlei stukjes en beetjes werd samengesteld)
Op zich niets mis mee. Het belangrijkste is natuurlijk het uurwerk, die zijn stuk voor stuk geweldig van Omega. Echter, het geheel maakt geen origineel horloge meer. In dit geval maakt het niet uiot, want je zult het horloge nooit verkopen.

Ik plak en paste even van de Omega vintage site: (helaas staan er geen plaatjes bij)

Reference number: ST 136.0102
MOVEMENT
Caliber number: 1030
Created in 1974
17 jewels
Central sweep-second hand
DIAL
Metal, with luminous hour markers and luminous hands.
CRYSTAL
Armoured hesalite
BRACELET
Leather
WATER RESISTANCE
30 meters
CASE
Stainless steel
Press-in
Full metal
FUNCTIONS
Date
MORE PRODUCT INFORMATIONS
Case : 9,1 x 36 x 37,5 mm
For leather strap of 18 mm lug-size
International Collection : 1974-1975
Swiss retail price (1975) : CHF 210.-
Also available in 14K gold-plated (20 mic.) with SS case back, under ref. MD 136.0102 (CHF 250.-).
Replaced former ref. ST 135.0017 and ST 136.0049
JLM

Of de:

Reference number: ST 136.0104
MOVEMENT
Caliber number: 1030
Created in 1974
17 jewels
Central sweep-second hand
DIAL
Silvered, with luminous hour markers (tritium) and luminous metal hands.
CRYSTAL
Armoured hesalite
BRACELET
Leather
WATER RESISTANCE
30 meters
CASE
Stainless steel
Screw-in
Full metal
FUNCTIONS
Date
MORE PRODUCT INFORMATIONS
Case : round (8,8 x 35 mm)
For leather straps of 18 mm lug-size
International Collection : 1975-1984
Swiss retail price (1978) : CHF 220.- (on leather)
Also available on SS bracelet of ref. ST 1193/672

Hans,

jouw uitleg lijkt me erg geloofwaardig. Maar is het niet zo dat er dan ook Geneve op de wijzerplaat zou staan? Of zou dat weggehaald zijn en ranchero in de plaats zijn gebracht?

Dankje wel voor de moeite die je hebt genomen om te zoeken en je info!!

gr,
Kris

Ik denk dat de oorspronkelijke wijzerplaat in erg slechte staat verkeerde. Het is mogelijk om een slechte wijzerplaat weer opnieuw te laten bewerken zodat deze er weer als nieuw uitziet. Ofwel men heeft een andere wijzerplaat van een andere Omega bewerkt.

Ik heb nog even gegoogled naar het door jouw opgegeven referentienummer, maar ik kom helaas niets tegen wat me verder kan helpen.

het komt erop neer dat enkel het laatste cijfer verschillend is met diegene die op de omega site staan. Maar volgens jou betekent het wel dat het een Geneve is, betekent dit laaste cijfer dan dat het een bepaalde versie daarvan kan zijn? Wel raar dat er niets over terug te vinden is, of gebeurt dit vaker?

Kris

Hallo Kris,

Ik weet niet of je nog wel eens aanwezig bent op dit forum, maar ik denk dat ik goed nieuws voor je heb.
In de prachtige veilingscatalogus Omegamania van het veilingshuis Antiquorum staat op bladzijde 488 het verlossende woord aangaande jouw Omega Ranchero.

Omega heeft in 1976 de naam Ranchero gebruikt voor een horloge dat alleen maar in Belgie te koop is aangeboden. Het horloge zit in een Seamaster kast, en het is een zeer, zeer zeldzaam horloge.

Jouw exemplaar zou derhalve niet misstaan op de belangrijke Omegamania veiling die aanstaande is.

Mijn advies: Goed bewaren…en nooit meer wegdoen. Behalve de emotionele waarde voor jouw persoonlijk heeft het horloge ook een behoorlijke verzamelwaarde… Kortom Koesteren dit exemplaar… (En zoek het hele huis nog eens door naar het originele doosje en/of papieren)

Van harte met dit bijna unieke exemplaar…

Groeten,
Hans Mennink

1 like

Zo, dat is nog eens fijn nieuws om te horen! Ik ben dan wel geen Kris, maar ik zou hier toch wel hele warme gevoelens van krijgen. :smiley:

sluit me hier bij aan…

groet Arno.